סגור
רכב של ארבה רובוטיקס
רכב של ארבה רובוטיקס (צילום: יח"צ)

חברת מכ"מי הרכב הישראלית חתמה על חוזה עם יצרנית מכוניות מהגדולות בעולם

השבבים של חברת 'ארבה רובוטיקס' ישולבו במכוניות של אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות בעולם; המניה קופצת ב-5% בוול סטריט, שווי החברה 162 מיליון דולר, והיא החלה להיסחר גם בת"א; רדארים פנימיים ברכב נחוצים כדי לספק דרגות מתקדמות של נהיגה אוטומטית

חברת האוטוטק ארבה, שנרשמה לאחרונה למסחר בבורסת תל אביב, בנוסף לנאסד"ק שם היא נסחרת מ-2021, מציגה אבן דרך משמעותית ומנייתה מזנקת ב-5% בנאסד"ק (וגם בת"א).
השבבים לרדארים שמפתחת החברה הישראלית ישולבו במכוניות של אחת מעשר יצרניות הרכב הגדולות בעולם. יצרנית הרכב אישרה כי ההכנות לפיתוח עבור הייצור הסדרתי יחלו באופן מידי.
הבחירה בטכנולוגיה של ארבה נעשתה לאחר קיום תהליך בחינה טכני תחרותי מקיף וכן בדיקות שטח וניסויים של ערכת השבבים של ארבה. הבחירה בטכנולוגיה של ארבה מהווה הזדמנות מסחרית משמעותית עבור ארבה בשל ישימותה עבור מגוון קטגוריות כלי רכב משפחתיים ויוקרתיים.
אף שמדובר בחדשות טובות עבור החברה (שמתמודדת בימים אלה במכרזים נוספים של ספקיות רכיבים ליצרניות הרכב הגדולות, בהן על פי הערכות גם מרצדס), הסכמים מהסוג הזה הם הסכמי מסגרת שיישומם אורך זמן רב ואין ודאות לגבי קצב ההזמנות שתקבל החברה הישראלית בפועל.
בשלב זה ארבה עדיין לא רושמת הכנסות ומאז ההנפקה בניו יורק היא שרפה יותר מ-100 מיליון דולר. גם השנה ארבה צפויה להציג שוב הכנסות זעומות של 1.5 מיליון דולר ולהמשיך לשרוף עשרות מיליוני דולרים בפיתוח.
היא מעסיקה 137 עובדים, מתוכם 131 בישראל. באוקטובר 2021 הונפקה ארבה בגל הספאקים הגדול בוול סטריט לפי שווי של כחצי מיליארד דולר וגייסה 118 מיליון דולר. חצי שנה קודם לכן התחזיות היו כי תונפק לפי שווי של 723 מיליון דולר.
כמו במרבית הנפקות הספאק שהושלמו במחצית השניה של 2021, רוב הכסף מהספאק נמשך והחברה קיבלה בעיקר את כספי ה־PIPE, גיוס פרטי שנעשה במקביל. מאז היא כבר שרפה את מרבית הסכום ונאלצה לצאת לגיוס חירום של 23 מיליון דולר לפני שנה.
בתחילת החודש השלימה ארבה רישום כפול של מניותיה בבורסה בתל אביב. במקביל הנפיקה החברה איגרות חוב להמרה בסכום של כ-113 מיליון שקל, אשר שחרורן כפוף לעמידה בתנאים מתלים, בהם זכיה במכרזים של יצרניות רכב גדולות.
מניות החברה (שכאמור כבר נסחרות) צפויות להצטרף גם למדדי הבורסה במועד העדכון בחודש נובמבר 2024. במקביל, מניות החברה ימשיכו להיסחר בבורסת NASDAQ והחברה תמשיך לעמוד בדרישות הדיווח והגילוי של רשות ניירות ערך האמריקאית. במסגרת הרישום הכפול, החברה לא תידרש לדיווחים נוספים בארץ מעבר לאלו הנדרשים בארה"ב.
ארבה הוקמה ב־2015 על ידי קובי מרנקו, ד"ר נועם ארקינד ועוז פוקסמן כשהיא נישאת על גלי ההייפ של מובילאיי. היום אגב, שתי החברות מתמודדות ראש בראש על המכרזים המרכזיים בתעשיית הרדארים משום שרק להן שבבים שמסוגלים להחזיק רדאר עם כמה ערוצי קליטה ושידור גבוה, כפי שדורשות מרצדס וחברות גרמניות נוספות.
רדארים פנימיים ברכב נחוצים היום כדי לספק דרגות מתקדמות של נהיגה אוטומטית והם יכולים להוות גם חלופה זולה יותר לליידארים או להשתלב יחד עימם בהפיכת הרכב לאוטונומי.