סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
מטה מטא פארק מנלו קליפורניה
מטה מטא בקליפורניה (צילום: שאטרסטוק)

אחרי אפל: האיחוד האירופי מאשים גם את מטא בעבירה על חוק השווקים הדיגיטליים

לפי נציבות האיחוד, מטא מציבה בפני המשתמשים בחירה בין שתי אפשרויות בלבד: שלמו כדי להימנע מהצגת פרסומות - או שייעשה שימוש במידע האישי שלכם. בכך היא מפרה את דרישת החוק לספק חלופה שוות ערך למסלול שעושה שימוש במידע. במקרה שתתקבל פסיקה קובעת נגד מטא, יוטל עליה קנס של עד 10% מהכנסותיה השנתיות

המודל שבו מטא מאפשרת למשתמשים לשלם כדי להימנע מהצגה של פרסומות ממוקדות מהווה הפרה של חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) החדש של האיחוד האירופי – כך קובעת נציבות האיחוד בממצאים ראשוניים בחקירה שהיא מנהלת נגד ענקית הטכנולוגיה. לפי הנציבות, מטא מציבה בפני המשתמשים בחירה בין שתי אפשרויות בלבד: מסלול בתשלום או שימוש במידע האישי שלהם. בכך היא מפרה את דרישת החוק לספק חלופה שוות ערך למסלול שעושה שימוש במידע.
מדובר בשלב משמעותי בדרך לפסיקה קובעת נגד מטא, שיכולה לכלול קנס של עד 10% מהכנסותיה השנתיות העולמיות ועד 20% במקרה של הפרות חוזרות. ממצאי החקירה מועברים כעת למטא, שתוכל לבדוק אותם ולהציג את עמדתה לפני קבלת החלטה סופית של הנציבות. זו צפויה עד מרץ 2025 לכל המאוחר.
ה-DMA מציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים, מערכות הפעלה ועוד. החוק חל על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו-45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד, ובין השאר מחייב חברות טכנולוגיה להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה ואוסר על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים. במקרה של אפל, למשל, הוא אילץ אותה לאפשר התקנה של אפליקציות על האייפון דרך חנויות אפליקציות עצמאיות או דרך אתרי מפתחים, ולא רק באמצעות האפסטור.
במרץ השנה הודיעה נציבות האיחוד האירופי על פתיחת חקירה רשמית נגד אפל, מטא וגוגל בחשד שהפרו את החוק. זאת, לאחר שענקיות הטכנולוגיה עשו כמיטב יכולתן על מנת לכופף ולשבש את יישום החקיקה החדשה. החקירה נגד גוגל עדיין מתנהלת, ובשבוע שעבר פרסמה הנציבות ממצאים ראשוניים בחקירה נגד אפל, שלפיהם כללי האפסטור מפרים את החקיקה החדשה. עתה, מציגה הנציבות את הממצאים בחקירה נגד מטא.
לפי ה-DMA, מפעילות פלטפורמות מחויבות לקבל את הסכמת המשתמשים לפני שילוב בין מידע אישי שנאסף משירותים שונים שהן מפעילות. אם משתתף מסרב לשילוב זה, הן נדרשות לספק לו חלופה שוות ערך, אך פחות מותאמת אישית. בתגובה לדרישה זו הציגה מטא מודל שמכונה "שלם או הסכם", במסגרתו משתמשי פייסבוק ואינסטגרם יכולים לבחור בין מנוי חודשי בתשלום לגרסה נטולת פרסומות של הפלטפורמות, או שימוש חינם אך עם פרסומות מותאמות אישית.
לפי ממצאי חקירת הנציבות, מודל זה אינו עונה על דרישות החוק. "המודל של מטא לא מאפשר למשתמשים לבחור בשירות שמשתמש בפחות מידע אישי, אבל שפרט לכך שווה ערך לשירות שמבוסס על 'פרסומות אישיות", נכתב בהודעת הנציבות, "והוא לא מאפשר למשתמשים לממש את הזכות להסכים בצורה חופשית לשילוב המידע האישי שלהם".
הנציבות הודיעה למטא על הממצאים הראשוניים, ועתה יכולה החברה לבחון את המסמכים השונים ולהגיב על הממצאים. החלטה סופית תתקבל בתוך 12 חודשים ממועד פתיחת החקירה, כלומר עד 25 במרץ 2025, וזו יכולה לכלול גם קנסות משמעותיים על החברה.
"החקירה שלנו נועדה להבטיח תחרותיות בשווקים שבהם שומרות סף כמו מטא צברו מידע אישי על אזרחי האיחוד האירופי במשך שנים", אמרה נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, בהודעה לעיתונות. "אנחנו רוצים להעצים אזרחים, לתת להם שליטה על המידע האישי שלהם ולאפשר להם לבחור בחוויה עם פחות פרסומות מותאמות אישית".
נציב השווקים הפנימיים של האיחוד, ת'יירי ברטון, הוסיף: "ה-DMA נועד להשיב למשתשמים את הכוח להחליט איזה שימושים יעשו במידע שלהם, ולהבטיח שחברות חדשניות יוכלו להתחרות על בסיס שווה עם ענקיות הטכנולוגיה בגישה למידע".