סגור
באנר דסקטופ כלכליסט טק
אפסטור  אפל
אפסטור. "קהילת המפתחים והצרכנים משוועת לחלופות" (צילום: BigTunaOnline / Shutterstock.com)

האיחוד האירופי: אפל מפרה את חוק השווקים הדיגיטליים

מממצאים מוקדמים בחקירה שמנהלת נציבות האיחוד נגד אפל עולה כי כללי האפסטור של אפל מונעים ממפתחים להכווין בצורה חופשית משתמשים לערוצי הפצה חלופיים. החלטה סופית צפויה עד מרץ 2025 - ואפל עשויה להיקנס בעד 10% מהכנסותיה השנתיות

כללי האפסטור של אפל מפרים את חוק השווקים הדיגיטליים (DMA) החדש של האיחוד האירופי, כיוון שהם מונעים ממפתחים להכווין בצורה חופשית משתמשים לערוצי הפצה חלופיים – כך קבעה נציבות האיחוד בממצאים מוקדמים בחקירה שהיא מנהלת נגד ענקית הטכנולוגיה. זוהי ההחלטה הראשונה מסוגה שמתקבלת מאז נכנס החוק לתוקף במרץ השנה.
מדובר בשלב משמעותי בדרך לפסיקה קובעת נגד אפל, שיכולה לכלול קנס של עד 10% מהכנסותיה השנתיות העולמיות ועד 20% במקרה של הפרות חוזרות. ממצאי החקירה מועברים כעת לאפל, שתוכל לבדוק אותם ולהציג את עמדתה לפני קבלת החלטה סופית של הנציבות. זו צפויה עד מרץ 2025 לכל המאוחר.
בנוסף להחלטה בחקירה הקייימת, פתחה הנציבות בחקירה נוספת נגד אפל, בחשד שדרישות שהציבה בפני מפתחי אפליקציות וחנויות אפליקציות חיצוניות באיחוד, שכוללות עמלה חדשה על כל אפליקציה לאייפון גם אם לא הורדה דרך האפסטור שלה, מהוות גם הן הפרה של DMA.
ה-DMA מציג רגולציה חדשה ורחבה לפלטפורמות גדולות ובהן חנויות אפליקציות, מנועי חיפוש, דפדפנים, מערכות הפעלה ועוד. החוק חל על שירותים עם מחזור שנתי של לפחות 7.5 מיליארד יורו באיחוד ו-45 מיליון משתמשים או יותר באיחוד, ובין השאר מחייב חברות טכנולוגיה להגביל שימושים שהן עושות במידע אישי, להגביל את הבלעדיות על מוצרים או שירותים שהן מציעות למשתמשי קצה, לאפשר התקנה של יישומי צד ג' במערכות ההפעלה של החברה ואוסר על מתן עדיפות למוצרים של החברה על פני מוצרים מתחרים. במקרה של אפל, למשל, הוא אילץ אותה לאפשר התקנה של אפליקציות על האייפון דרך חנויות אפליקציות עצמאיות או דרך אתרי מפתחים, ולא רק באמצעות האפסטור.
במרץ השנה הודיעה נציבות האיחוד האירופי על פתיחת חקירה רשמית נגד אפל, מטא וגוגל בחשד שהפרו את החוק. זאת, לאחר שענקיות הטכנולוגיה עשו כמיטב יכולתן על מנת לכופף ולשבש את יישום החקיקה החדשה. אפל, למשל, הציגה מערכת עמלות חדשה שפוגעת משמעותית בכדאיות של מפתחים לאפשר הורדה של האפליקציות שלהם שלא דרך האפסטור.
החקירות נגד גוגל ומטא עדיין מתנהלות, אך החקירה נגד אפל כבר מניבה ממצאים מוקדמים. לפי הודעת הנציבות, התנאים החוזיים של אפל עם מפתחים מונעים מהם את האפשרות להודיע למשתמשים, ללא עלות נוספת, על דרכים חלופיות וזולות יותר לרכוש מהם אפליקציות ושירותים.
"מפתחים לא יכולים לספק בתוך האפליקציה מידע על מחיר, או לתקשר בדרך אחרת עם לקוחותיהם כדי לקדם הצעות שזמינות בערוצי הפצה חלופיים", קבעה הנציבות. "אפל מתירה הכוונה רק באמצעות קישורים. ואולם ההליך נתון לכמה מגבלות מצד אפל שמונעות ממפתחים לתקשר ולקדם הצעות. אף שאפל רשאית לגבות עמלות על חיבור לקוחות חדשים למפתחים דרך האפסטור, עמלות אלו גבוהות מהדרוש. לדוגמה, אפל גובה ממפתחים עמלה על כל רכישה של טובין או שירותים דיגיטליים שמבצע משתמש בשבעת הימים שלאחר לחיצה על הקישור".
הנציבות הודיעה לאפל על הממצאים הראשוניים, ועתה יכולה החברה לבחון את המסמכים השונים ולהגיב על הממצאים. החלטה סופית תתקבל בתוך 12 חודשים ממועד פתיחת החקירה, כלומר עד 25 במרץ 2025, וזו יכולה לכלול גם קנסות משמעותיים על החברה.
במקביל, הודיעה הנציבות על פתיחת חקירה חדשה נגד אפל, שבמרכזה התנאים שמציבה אפל בפני מפתחים שמבקשים להציע דרכים חלופיות להורדת האפליקציות שלהם לאייפון – בין אם ישירות מאתרם ובין אם דרך חנות אפליקציות עצמאית. בין השאר בוחנת הנציבות עמלה בסך חצי יורו שמשולמת על כל אפליקציה שהוקתנה שלא דרך האפסטור של אפל; את ההליך המורכב ורב-השלבים שיצרה אפל על מנת להתקין חנויות אפלקיציות חיצוניות או אפלקיציות מאתרי המפתחים על האייפון; ואת דרישות הסף שהציבה החברה בפני מפתחים שמבקשים להפעיל חנות אפליקציות חיצונית או להציע אפליקציות ישירות למשתמשים.
"היום זה יום חשוב מאוד לאכיפה האפקטיבית של DMA", אמרה נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרט וסטגר, בהודעה לעיתונות. "קהילת המפתחים והצרכנים משוועת לחלופות לאפסטור. נחקור כדי לוודא שאפל לא מערערת מאמצים אלו".