סגור
מכונית פורד מוסטנג חשמלית
מכונית פורד מוסטנג חשמלית. "הגרפיט התגלתה כעקב אכילס של וושינגטון" (צילום: SCOTT OLSON/AFP)

מכס אמריקאי על רכיב סיני לסוללות רכבים מאיים על שרשראות האספקה

ארה"ב השיתה מכס של 25% על אנודות הגרפיט המאחסנות את הטעינה. המשמעות: יצרניות יתקשו למצוא חלופות בגלל השליטה הסינית בחומר הגלם. גם טורקיה מקשיחה מדיניות ותעלה מסים על רכבים חשמליים מסין 

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין גלשה החודש למחצב הגרפיט, רכיב מרכזי בייצור סוללות למכוניות חשמליות, זאת לאחר שנציב הסחר האמריקאי הכריז על מכס בגובה 25% שיושת על יבוא אנודות גרפיט טבעיות וסינתטיות מסין. המהלך צפוי לשבש באופן דרמטי את שרשראות האספקה, בהתחשב בכך שסין אחראית על 97% מתפוקת אנודות הגרפיט העולמית, כך לפי דיווח ב"פייננשל טיימס".
האנודות שמאחסנות את הטעינה בסוללות ליתיום־יון מיוצרות על פי רוב מתערובת של גרפיט טבעית וסינתטית. גרפיט טבעית, שהיא אחת מתצורות המוצק של פחמן, קיימת יחסית בשפע, אך העיבוד שלה וכן 98% מייצור הגרפיט הסינתטית עבור הסוללות נמצאים כיום בסין, זאת בין השאר בשל הזנחה של שנים מצד המערב. הדומיננטית של סין בשרשרת האספקה העולמית של גרפיט הובילה לכך שממשל טראמפ נאלץ עוד ב־2018 לזנוח תוכנית להשית מכסים על המחצב. זאת גם הסיבה לכך שבחודש שעבר העניק הממשל האמריקאי פטור לשנתיים, החל בינואר 2025, שיאפשר לכלי רכב המכילים סוללות עם גרפיט סינית לקבל סובסידיות פדרליות בהתאם לחוק הפחתת האינפלציה (IRA) שקידם הנשיא ג'ו ביידן.


לפי אנליסטים, ללא הפטור הזה, החוק היה מאבד כל משמעות. עם זאת, ההערכה היא שגם עד סוף 2027, אז מסתיים הפטור, לא יצליחו היצרניות מחוץ לסין להגיע לתפוקה הסינית, כך שבכל מקרה יצטרכו להאריך את הפטור או שרק מספר מועט של מכוניות יהיו זכאיות לסובסידיות.
"הגרפיט התגלתה כעקב אכילס של וושינגטון במחלוקת הסחר מול בייג'ינג", אמר ל"פייננשל טיימס" גיאורגי גיאורגייב, אנליסט בחברת הייעוץ פאסטמרקטס. "אנודות גרפיט הן רכיב חיוני בסולולות, אך התפיסה היתה שהן זולות מדי, מלוכלכות מדי וניתן להשיגן בקלות מסין, כך שאין הצדקה לביצוע ההשקעות הנחוצות", הוסיף רוס גרגורי מחברת הייעוץ ניו אלקטריק פרטנרס. פירוש הדבר, כי יצרניות של מכוניות חשמליות וסוללות מחוץ לסין ייאלצו לבצע השקעות משמעותיות כדי להחליף ספקיות גרפיט, וזאת דווקא בתקופה שבה הן פועלות לקצץ בעלויות בשל האטה בביקושים לרכבים בארצות הברית ובאירופה.
חשש נוסף הוא, שסין תגביל את יצוא הגרפיט לארצות הברית בתגובה למכסים, או לחילופין תגדיל את ההיצע כדי להוריד מחירים, מה שיפגע בהיתכנות הכלכלית של יוזמות מצד חברות מחוץ לסין. באוקטובר שעבר ירתה סין יריית אזהרה כשדרשה קבלת אישורי יצוא מיוחדים לשלושה סוגי גרפיט.
לפי נתונים של פאסטמרקטס, היצוא הכולל של גרפיט סינתטית וטבעית לארצות הברית מסין עמד ברבעון הראשון על 10,464 טונות. במרץ לבדה ייבאה ארצות הברית 3,296 טונות של גרפיט סינתטית מסין, לעומת 1,164 טונות בפברואר, ואילו יצוא הגרפיט הטבעית עמד באותו חודש על 2,438 טונות לעומת 931 טונות בפברואר. יצרן בסין ציין כי הנתונים הללו מייצגים רק חלק קטן מכלל התפוקה בסין שעמדה באותה תקופה על 370 אלף טונות.
המהלך יוצא לדרך בעוד מדינות נוספות נוקטות מהלכים כדי להגן על התעשיות שלהן מפני היבוא הסיני הזול. כך, ממשלת טורקיה השיתה בסוף השבוע מכס נוסף של 40% על מכוניות המיובאות מסין, זאת בניסיון לתמרץ את הייצור המקומי ולצמצם את הגירעון במאזן המסחרי — על כך דיווחו בסוכנות רויטרס. המכס הנוסף יעמוד על מינימום של 7,000 דולר לרכב וייכנס לתוקף ב־7 ביולי.
באופן כללי מופעל לחץ גדל והולך על סין ברקע היצוא המזנק של כלי רכב חשמליים מהמדינה. הטענה העיקרית היא שהממשלה מעניקה סובסידיות נרחבות ליצרניות הרכב כדי לתמרץ את הכלכלה ובכך הן זוכות ליתרון לא הוגן. בעקבות זאת, האיחוד האירופי עשוי להכריז השבוע על מכסים נוספים, זאת לאחר שבאוקטובר פתח בחקירה בנושא (ראו מסגרת). "המחיר של מכוניות חשמליות סיניות נמוך באופן מלאכותי בגלל סובסידיות ניכרות מהמדינה, מה שמעוות את השוק שלנו. אנחנו לא מוכנים לקבל עיוות כזה מתוך השוק שלנו או מחוצה לו", אמרה באותה עת נשיאת האיחוד האירופי, אורסולה פון דר ליין.

2 צפייה בגלריה
אינפו פייננשל טיימס 2024 FT
אינפו פייננשל טיימס 2024 FT
אינפו פייננשל טיימס 2024 FT