סולל בונה נגד רכבת ישראל: "שיקולים פוליטיים שמנעו עבודה בשבת מסכנים את הנוסעים בכביש 1"
סולל בונה נגד רכבת ישראל: "שיקולים פוליטיים שמנעו עבודה בשבת מסכנים את הנוסעים בכביש 1"
החברה פנתה לרכבת ישראל על רקע האיומים כי תבוטל ההתקשרות עימה אם לא יימשכו עבודות הבנייה במחלף ענבה הלילה. "החלטתם לבצע את הפירוק במשך 7 לילות כאשר בכל פעם נשאר חלק מהקונסטרוקציה", מאשימים בסולל בונה. הרכבת בתגובה: "דורש שתעמדו בהתחייבויות ותבצעו את כל העבודות במסגרת לוח הזמנים שנקבע"
סולל בונה פנתה היום במכתב לרכבת ישראל, על רקע איומי הרכבת כי תבטל את ההתקשרות עמה ותחלט את כספיה אם לא יימשכו עבודות הבנייה במחלף ענבה שבכביש 1 הלילה.
מוקדם יותר היום פורסם ב"כלכליסט" כי ברכבת טוענים שסולל בונה ביטלה את העבודות במפתיע, כשהסיבה הרשמית לכך היא שעובד שלה נקרא לשירות מילואים אך הסיבה האמיתית היא ככל הנראה סכסוך כספי שנוצר בעקבות ביטול עבודות בשבת. ברכבת איימו על סולל בונה כי אם לא תחזור לעבוד על הפרויקט באופן מיידי, יבוטלו ההתקשרות עימה ויחולטו הערבויות שהופקדו.
בעקבות הפרסום, מטה המאבק "חופשי בארצנו" פנה בדרישה ליועצת המשפטית לממשלה, למפכ״ל המשטרה ולמבקר המדינה בדרישה לפתוח בחקירה מיידית דחופה של התנהלות רכבת ישראל והגורמים הפוליטיים בפרשת מחלף ענבה. לטענת מנכ"ל הארגון ערן שוורץ, "קיים חשש כבד שהחלטות מקצועיות קריטיות של הרכבת הוכפפו ללחצים פסולים, זו פגיעה חמורה בבטיחות האזרחים ובשלטון החוק".
לידי "כלכליסט" הגיע מכתב התגובה של מנכ"ל סולל בונה אסף ענבר לטענות הרכבת, שממוען לסמנכ"ל הפיתוח של החברה איליה וולקוב עם העתקים למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן, יו"ר הרכבת משה שמעוני ומנכ"ל הרכבת שיקו זאנה. "נדהמנו והתאכזבנו לקבל את מכתבך שבנידון הכולל אי-דיוקים רבים בלשון המעטה ומאשים את סולל בונה בהפרת חוזה... העובדה שהמכתב מצא דרכו ממש במקביל לכותרות עיתונות הערב הכלכלית מחזקת אצלנו את הרושם שהמניע מאחורי המכתב הינו פוליטי ולא ענייני" נכתב בתחילת המכתב.
ענבר ממשיך וכותב כי "לפני 15 חודשים נקראנו מספר פעמים לבצע את עבודות הפירוק ובכל פעם הרכבת ביטלה אותן. לפחות פעמיים בעבר תיאמתם איתנו את עבודות הפירוק המדוברות ובכל פעם ביטלה אותם הרכבת ברגע האחרון מטעמים פוליטיים ובלחץ מפלגות מסוימות שהתנגדו לביצוע הפירוק בשבת, ברצף אחד כנדרש מקצועית ובטיחותית. ידוע לך היטב שאנו נערכנו פעם אחר פעם לבצע את הפירוק עם מלוא הציוד וכוח האדם הדרוש על כל העלויות הכבדות הכרוכות בכך ופעם אחר פעם קיבלנו מכם הודעות ביטול ברגע האחרון לאחר שכבר הוצאו סכומי כסף ניכרים, והכל משיקולים פוליטיים ולא ענייניים.
"מאותם טעמים פוליטיים, החלטתם לשנות את שיטת הפירוק: במקום לפרק את הקונסטרוקציה כולה ברצף אחד במהלך סוף שבוע אחד כאשר בזמן הפירוק אין תנועה תחת הגשר - החלטתם לבצע את הפירוק במשך 7 לילות כאשר בתום כל לילה נשאר חלק מהקונסטרוקציה שלא מפורק והתנועה בכביש למטה נמשכת. השינוי הפך את הפירוק למורכב ומסוכן בהרבה, ויצר בהכרח סיכון לציבור הנוסע בכביש 1 בימים שעד תום הפירוק".
בהמשך המכתב מפרט ענבר על כך שהמנהל המקצועי של העבודה אכן נקרא למילואים בצו 8, והכרחי שהוא יהיה בעבודות כדי להקטין את הסיכון "שיצרה בחירתכם". "היינו מצפים מרכבת ישראל שתשימו את שיקולי הבטיחות במרכז לפחות כפי שהם חשובים לסולל בונה" הוא כותב, ומציין כי החברה נערכת להמשיך את העבודות אך אלו יבוצעו באופן מוגבל ובקצב איטי מהמתוכנן תוך שמירה על הבטיחות.
העבודות על הקמת גשר ענבה היו אמורות להתקיים כבר בחודש מרץ, אך בוטלו ככל הנראה עקב לחצים של המפלגות החרדיות שביקשו למנוע עבודות בשבת. כתוצאה מכך, במקום חסימה של הכביש במהלך סוף השבוע היו אמורות להתבצע השבוע עבודות ליליות מדי יום. אחת ההערכות הן שהפיצוץ הנוכחי בין סולל בונה לבין הרכבת היא דרישה מצד הראשונה לקבל עוד כסף עקב התארכות העבודות ושינוע הכלים מדי יום. העבודות של הרכבת מתבצעות כחלק מפרויקט מסילת 431 שמחבר בין ירושלים לראשון לציון.
וולקוב סמנכ"ל הפיתוח ברכבת ישראל ענה לענבר במכתב משלו, בו כתב כי "מכתבך שבנידון על כלל האמור בו אינו מקובל עלינו לחלוטין ואין לי אלא להתפלא על עזות המצח בעצם שליחתו. לצערנו, לא הופתענו מהתנהלותכם זו, אשר חוזרת על עצמה בכל הפרויקטים בהם הנכם מעורבים לאחרונה. יובהר כי החלטותיה של רכבת ישראל מתקבלות אך ורק משיקולים מקצועיים ובמסגרת הסטנדרטים המחמירים ביותר, וכך מצופה שתנהג חברת סולל בונה". עוד כתב כי "לאור האמור לעיל אני דורש כי תעמדו בכל התחייבויותיכם ותבצעו את כל העבודות במסגרת לוח הזמנים ההדוק שנקבע לביצוען, תוך שמירה על כל הסטנדרטים המקצועיים והבטיחותיים הנדרשים. יובהר על כן, כי ביצוע העבודות והאחריות להן, מוטל עליכם, והנסיון הנפסד להסיר מעליכם אחריות בטיחותית נדחה מכל וכל".
בירור אצל מנכ"ל משרד התחבורה
בעקבות הפרסום ב"כלכליסט" זימן מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן את נציגי רכבת ישראל וסולל בונה לבירור.
בעקבות הפרסום גם מטה המאבק "חופשי בארצנו" פנה בדרישה ליועצת המשפטית לממשלה, למפכ״ל המשטרה ולמבקר המדינה בדרישה לפתוח בחקירה מיידית דחופה של התנהלות רכבת ישראל והגורמים הפוליטיים בפרשת מחלף ענבה: לטענת ממכ"ל הארגון ערן שוורץ, "קיים חשש כבד שהחלטות מקצועיות קריטיות של הרכבת הוכפפו ללחצים פסולים, זו פגיעה חמורה בבטיחות האזרחים ובשלטון החוק".