סגור
מטוסי F-35 חיל האוויר F35
מטוסי F-35. אמורים להחליף עשרות מטוסי קרב מיושנים (צילום: חיל האוויר)

למרות התנגדות סמוטריץ': ועדת השרים תדון על רכישת מטוסי קרב ב-35 מיליארד שקל

הוועדה להצטיידות תדון מחר על אישור עסקת הרכש של טייסת F-35 וטייסת נוספת של F-15 עבור חיל האוויר, לבקשת שר הביטחון יואב גלנט. זאת למרות התנגדות שר האוצר סמוטריץ', שדורש כי הדיון ייערך במסגרת הוועדה לבחינת תקציב הביטחון

ועדת השרים להצטיידות תתכנס מחר (ד') בערב כדי לדון על אישור עסקת הרכש של טייסת F-35 וטייסת נוספת של F-15 עבור חיל האוויר בעלות של כ-35 מיליארד שקל. הוועדה צפויה להתכנס באיחור של כחודשיים וזאת למרות וטו שהטיל על כך שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
ההחלטה על כינוס הוועדה התקבלה לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו נעתר לבקשה של שר הביטחון יואב גלנט לכנס את הוועדה, חרף המחלוקות בנושא עם סמוטריץ'. הסיבה המרכזית שבגינה סמוטריץ' מסרב לקיים את הדיון בוועדת השרים היא שרכש כה מהותי יעשה בגמר הדיונים של הוועדה לבחינת תקציב הביטחון.
עד כה סמוטריץ' עיכב את הדיונים בנושא כשמנגד במערכת הביטחון הביעו חששות כבדים שאי כינוס הוועדה תעכב בכמה שנים את עסקת המטוסים ואף תייקר אותה באופן ניכר, מה גם שהחלטה עקרונית על רכש של טייסת שלישית של מטוסי F-35 התקבלה בישראל כבר ב-2021. מדובר במטוסים שאמורים להימסר לישראל לקראת סוף העשור, ורכישתם מלוקהיד מרטין ומבואינג האמריקאיות מתוכננת להיעשות באמצעות כספי הסיוע הביטחוני של ארה"ב.
מטוסי הקרב החדשים שישראל מבקשת לרכוש בארה"ב אמורים להחליף עשרות מטוסי קרב מיושנים שעדיין משמשים את חיל האוויר כמו מטוסי F16 מדורות קודמים ומטוסי F15 שהראשונים בהם נחתו בארץ עוד בשנות השבעים של המאה הקודמת. עלות האחזקה שלהם גבוהה, חלקי החילוף שלהם יקרים והיכולות המבצעיות שלהם אל מול היקף ועוצמת האתגרים הביטחוניים העדכניים - מאוד מוגבלות.