צמיחה יקרה: פייבוקס הפסידה 77 מיליון שקל ב-2023
צמיחה יקרה: פייבוקס הפסידה 77 מיליון שקל ב-2023
ב־2023 נבלם הגידול בהפסדים, תוך עלייה בהיקף העברת הכספים ובמספר המשתמשים. הארנק הדיגיטלי של דיסקונט ושופרסל הפסיד בשלוש השנים האחרונות 200 מיליון שקל. שופרסל כבר הודיעה שהיא מחפשת רוכש
הארנק הדיגיטלי פייבוקס הפסיד 77.5 מיליון שקל ב־2023, ובסך הכל עמדו הפסדיו בשלוש השנים האחרונות על כמעט 200 מיליון שקל. פייבוקס, שנמצאת בשליטת בנק דיסקונט ורשת שופרסל, הצליחה לצמצם קצת את הפסדיה, שהסתכמו אשתקד ב־83.4 מיליון שקל. צמצום ההפסדים נעשה על אף שהיקף העברת הכספים דרך האפליקציה נמצא במגמת עלייה, מה שהיה אמור להגדיל את ההפסדיה. לפי התוכניות של פייבוקס, היא אמורה לעבור לרווח בתוך שלוש שנים. אולם נראה כי לרשת שופרסל אין סבלנות להמתין ולראות אם אכן זה יקרה, והחברה ציינה בדו"חותיה כי היא מחפשת למכור את אחזקותיה בפייבוקס או להכניס משקיע (ראו הרחבה בהמשך).
מנתוני דו"חות דיסקונט ושופרסל עולה, כי סך העברות הכספים באמצעות האפליקציה עמד אשתקד על 6.6 מיליארד שקל, גידול של 32% לעומת נתוני 2022. ככל שמחזורי העברות הכספים בפייבוקס צומחים, הפסדיה אמורים להעמיק. הסיבה היא שהחברה מסבסדת את העברת הכספים (נוטלת על עצמה את עמלת הסליקה הכרוכה בביצוע העברת הכספים, ולא גובה על כך תשלום מהלקוח).
פייבוקס הצליחה לבלום את ההפסדים. ראשית, בשנה שעברה היא שינתה את שינוי שיטת הסליקה, כך שהיא עוקפת את תשתית התשלומים בישראל ופועלת באופן ישירות מול ויזה ומאסטרקרד בעת ביצוע העסקאות. מהלך זה מצמצם יותר מ־50% מעלויות הסליקה. בנוסף, לפי הערכות היא שיפרה את צד ההכנסות (הנתונים אינם מתפרסמים) גם באמצעות מועדון כרטיס האשראי שלה, שכולל מכירת הלוואות, וגם בעקבות כניסה לפעילות בתחום הפיקדונות.
על רקע הכניסה לפעילות בתחום הפיקדונות, יתרת הכספים של משתמשי פייבוקס באפליקציה זינק ב־40% אשתקד ל־747 מיליון שקל, לעומת פחות מחצי מיליארד שקל ב־2022. עוד עולה מהנתונים כי מספר המשתמשים הפעילים בחברה, שביצעו לפחות פעולה אחת ב־90 הימים האחרונים, צמח אשתקד ב־10.2% ל־1.4 מיליון משתמשים.
ההערכה האופטימית לפיה פייבוקס תעבור לרווחיות בתוך שלוש שנים מתבססת על שני נתונים מרכזיים. הראשון, בצד ההכנסות בחברה מתכוונים השנה להמשיך בתהליך שבו החלו של הפיכת פייבוקס מאפליקציה להעברת תשלומים לארנק לניהול חשבון חוץ־בנקאי, מה שאמור להגדיל את הכנסותיה. בצד ההוצאות, בפייבוקס מסתמכים על רפורמה בשוק התשלומים, שאמורה להיכנס לתוקף השנה. במסגרת רפורמה זו חברת מס"ב (מרכז סליקה בנקאי) פיתחה תשתית להעברת תשלומים מיידיים בין חשבונות בנק, ללא שימוש בתשתית כרטיסי אשראי. נדבך חשוב נוסף שיתווסף יהיה ביצוע תשלום לפי פרט מזהה, כגון מספר טלפון או כתובת מייל. כשהדבר הזה יתרחש, מתכננים בפייבוקס לעבוד דרך תשתית זו במקום תשתית כרטיסי האשראי, מה שאמור לחתוך את עלויות העברת התשלום.
אמנם יש בכך יתרון מבחנת עלויות, אולם המהלך הזה מגלם גם הרעה בתנאי הלקוחות, שכן התשלום יירד מיידית מחשבון הבנק של הלקוח המשלם, בעוד שכיום הגבייה נעשית אחת לחודש במועד חיוב כרטיס האשראי.
חוסר סבלנות בשופרסל
שופרסל אינה שותפה לאורך הרוח שמגלה דיסקונט כלפי פייבוקס. כבר בדו"חות הרבעון השלישי אשתקד ציינה שופרסל כי היא בוחנת עסקה למכירת אחזקותיה בפייבוקס או הכנסת שותף. שופרסל הרוויחה אשתקד 323 מיליון שקל, כך שסבסוד של עשרות מיליוני שקלים בשנה לאפליקציה היא סכום לא מבוטל עבורה. שופרסל גם עברה טלטלה כשבאחרונה השתלטו עליה האחים אמיר, שמינו עצמם לתפקידי יו"ר ומנכ"ל החברה. אמנם הרכב ראשי החברה השתנה, אך הערכות הן שהגישה נותרה בעינה, וכי האחים אמיר שממוקדים בתחום הקמעונאות, מעדיפים שגם שופרסל תתמקד בכך ותיפטר מהאחזקה בפייבוקס. עם זאת, לאחים תוכניות רבות לרשת, כך שייתכן והמכירה אינה בראש סדר העדיפויות שלהם, מה עוד שלא יהיה קל למצוא רוכש לחברה שעדיין מפסידה.
שופרסל נכנסה להשקעה בפייבוקס ב־2021. היא קיבלה מדיסקונט את המניות בפייבוקס בחינם ובתמורה הזרימה לאפליקציה את לקוחותיה ואיפשרה להם לקבל הטבות באמצעות שימוש בה. מאז כניסתה הסבה פייבוקס לשופרסל הפסד מצטבר של 111 מיליון שקל (הפסד ישיר בגין האחזקה בפייבוקס וכן הוצאות עקיפות של שופרסל מההשקעה הזו, שאינן כלולות בדו"חות הכספיים של פייבוקס). שופרסל ודיסקונט מזרימות לפייבוקס הון בעיקר באמצעות שטרי הון, כאשר חלקה של שופרסל בהזרמות עומד על כ־100 מיליון שקל.