סגור
אנטנה סלולרית
אנטנה סלולרית (צילום: shutterstock)

בכדי לקדם פריסת דור 5: אנטנות סלולריות יותקנו על גבי תשתיות חברת החשמל

שר התקשורת שלמה קרעי אישר את התוכנית, ומדובר בשיתוף פעולה נוסף בין שוק התקשורת והאנרגיה - שבשנים האחרונות החלו לנצל את יתרונותיהם יחד. הדור ה-5 דורש פריסה רחבה של אנטנות, שהכרחית ומשמעותית ליצירת תשתית מהירה יותר בישראל

שר התקשורת שלמה קרעי אישר לקדם התקנת אנטנות סלולאריות זעירות (דור 5) על גבי תשתית חברת החשמל, במטרה לקדם את פריסת דור 5 שמתעכבת. על אף שבעולם כבר פועלות תוכניות כאלו בהצלחה מספר שנים, הדרך לכך שהמהלך יתרחש בישראל עוד ארוכה. כך או כך, מדובר בשיתוף פעולה נוסף בין שוק התקשורת והאנרגיה, שבשנים האחרונות החלו לנצל את היתרונות של השווקים.
להתקנה של אנטנות סלולריות זעירות על מתקני חברת החשמל יתרונות רבים, בעיקר לפיתוח דור 5. לעומת רשת דור 4, פריסת רשת סלולרית של הדור ה-5 דורשת פריסה רחבה יותר של אנטנות, אך קטנות יותר. לכן, הפריסה הרחבה של רשת החשמל יכולה לאפשר התקדמות משמעותית בפריסת התשתיות. הדבר חשוב במיוחד בישראל, בה תשתית הסלולר לא נחשבת למהירה במיוחד. על פי המדד של חברת OOKLA לינואר 2024 רשת הסלולר בישראל מדואגת במקום ה-64 בעולם, בין תאילנד לקוסובו.
על אף שמשרד התקשורת הודיע על כוונתו לקדם את המהלך, עד שהציבור יראה בפועל את המהלך הדרך ארוכה. ראשית, מדובר במהלך שיוביל להקמת צוות בין-משרדי שיבחן את המודל הכלכלי וההנדסי שיאפשר את התקנת האנטנות. לאחר גיבוש ההמלצות, המהלך החדש ידרוש גם אישור בהחלטת ממשלה, ורק לאחר מכן, ובמידה ולא יהיו עיכובים נוספים, המהלך ייצא לפועל.
עם פרסום ההודעה, מסר מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר: "מדובר בשילוב ידיים שיקדם את החברה והמשק הישראלי למינוף הפוטנציאל הטכנולוגי התקשורתי של דור 5, שיאפשר שימוש באפליקציות מתקדמות וקפיצת מדרגה ענקית בעולמות המידע והשימוש בו. כל זאת ללא פגיעה במרחב הציבורי, במינימום שינויים סביבתיים, ובמקסימום תמורות לציבור תוך כדי מיזעור הוצאות. חברת החשמל תעמיד ותתחזק את התשתית וחברות התקשורת ישתמשו בה".
הרבה מסיכויי הצלחת הפרויקט תלויים במודל הכלכלי שייקבע ובכדאיות לחברות הסלולר לפרוש את התשתיות באמצעות המתקנים של חברת החשמל, ולא בצורה עצמאית. על פי התוכנית כעת, מדובר על הקמה של חברת בת חדשה של חברת החשמל. החברה החדשה צפויה להיות בבעלות חלקית של חברת החשמל, יחד עם שותפות, אך טרם ברור אם מדובר בחברות התקשורת עצמן, חברות תשתיות או כל משקיע אחר.
ככל הנראה, מדובר במודל דומה לזה של חברת IBC (Israeli Broadband Company), שהוקמה ב-2013 כחברת בת של חברת החשמל שמטרתה שימוש בתשתיות החברה לקידום פריסת סיבים אופטיים. בשנים הראשונות מיזם IBC לא הצליח כמצופה, אך בהדרגה נכנסו משקיעים חדשים ולחברה תשתית סיבים שנגישה ליותר מ-1.5 מיליון משקי בית בישראל. כיום, IBC המוחזקת בידי חברת החשמל (30%), סלקום (23.3%), HOT (23.3%) וקרן תש"י (23.3%). הרשת של IBC היא השנייה בגודלה בישראל, אחרי רשת הסיבים האופטיים של בזק.
בשנים האחרונות נראית מגמה שבה שוק התקשורת ושוק האנרגיה מתקרבים ומנצלים את היתרונות שלהם. הדוגמא הראשונה היא פריסת סיבים אופטיים על גבי תשתיות של רשתות החשמל. בישראל שיתוף הפעולה בא לידי ביטוי באמצעות IBC, אך לא מדובר בהמצאה ישראלית. בדנמרק למשל, חברות התקשורת סירבו להתקדם בפריסה משמעותית של סיבים אופטיים באזורים בעלי כדאיות כלכלית נמוכה, מה שהוביל חברות חשמל ותשתיות מקומיות להשקיע בפריסה של תשתיות סיבים. כעת שיתוף הפעולה בין תשתיות החשמל והתקשורת יכול להוביל לקידום של פריסת דור 5 ברחבי הארץ.
לא רק בתשתיות נוצר שיתוף הפעולה, אלא גם בקשר עם הלקוח (מקטע האספקה ברשת החשמל). בשנה האחרונה החלו לחבור חברות תקשורת בעלות מערך שירות לקוחות נרחב ושירותי חיוב לחברות אנרגיה בהקמת תאגידים משותפים או ברכישת החשמל. כך למשל, כפי שנחשף בכלכליסט, חברת התקשורת בזק תקים תאגיד משותף עם פאוורג'ן, זרוע האנרגיה של קרן ג'נריישן קפיטל ויתחילו לשווק חשמל למשקי בית ברחבי הארץ.
חברת סלקום הודיעה על הקמת מיזם דומה עם חברת משק אנרגיה. פרטנר הודיעה שתיכנס גם כן לשוק החשמל, באמצעות רכישת חשמל מחברת OPC, אך בשלב זה לא תקים תאגיד נפרד. המודל החדש הוא חלק מהתקדמות ספקי החשמל הפרטיים – שמטרתם להתחרות בחברת החשמל ולהציע הנחות ללקוחות ומשקי בית שיבחרו להתחבר אליהם.