סגור

בדיקה
רפורמת התמרוקים מקרטעת: היבואנים חוששים מתביעות

תשעה חודשים עברו מאז ניתן אור ירוק לייבא מוצרי טיפוח והיגיינה במסלול מהיר, שאמור לעודד תחרות, אך עד כה רק רבע מבקשות הרישוי הוגשו דרכו. היבואנים גם נרתעים מהאחריות האישית על בטיחות המוצר, וגם מתקשים להשיג את האישורים הנדרשים מחו"ל

רפורמת התמרוקים מתקשה להתניע. תשעה חודשים עברו מאז כניסתה לתוקף, אלא שהיבואנים הגדולים אינם מאמצים את שיטת היבוא החדשה "הצהרת היבואן" (נוטיפיקציה), שמטרתה לקצר תהליכים, היבוא המקביל לא התחזק, ומחירי התמרוקים לצרכן לא ירדו. יתרה מכך, בעקבות התייקרות התשומות ועליית המדד, משרד הבריאות אף העלה השבוע ליבואנים את מחיר אגרות הרישוי לתמרוקים בכ־9%.
ברפורמת התמרוקים, שנכנסה לתוקף באפריל 2023, הכוונה להפחתת חסמי יבוא רגולטוריים בשוק טיפוח הגוף ומוצרי היגיינה על ידי אפשרות להכניס ארצה מוצרים על סמך הצהרת יבואן, ובלי הצורך לקבל רישיונות שונים ממשרד הבריאות. הצהרת היבואן נסמכת על הרגולציה במדינות המערב ועל בדיקות ואישורים שהושגו שם.
אולם הרפורמה לא הגיעה לארנק הצרכנים. על פי מדד המחירים של סטורנקסט, שמבוסס על נתוני אמת מרשתות השיווק, מינואר עד נובמבר 2023 עלו המחירים של המוצרים בקטגוריית הטואלטיקה (מוצרי היגיינה וטיפוח הגוף והשיער) ב־4.7%.
מי אשם בכך? גם למשרד הבריאות וגם ליבואנים יש חלק בכישלון.
בדיקת "כלכליסט" מעלה כי מאז הושקה הרפורמה, יבואני התמרוקים ממעטים להגיש בקשות בשיטת הצהרת היבואן ומרביתם ממשיכים לייבא לארץ תמרוקים בשיטה הרגילה, הארוכה והיקרה יותר. מתוך כ־8,300 בקשות לרישוי תמרוק שמוגשות בשנה בממוצע למשרד הבריאות, רק כ־2,000 הוגשו בשיטה המהירה. והיבואנים הגדולים, עם זיכיון לשווק בישראל מותגים בינלאומיים יקרים, לא מגישים כמעט בקשות בשיטה המהירה.
מי שהגישה כ־200 בקשות בשיטה החדשה היא חברת דלתא מותגים, שמבקשת לייבא את מוצרי Bath & Body Works ותמרוקים של ויקטוריה'ס סיקרטס. יבואנית הבשמים והאיפור לילית קוסמטיקה, שמייבאת מאות מוצרי קוסמטיקה, הגישה מאז אפריל רק שבע בקשות בשיטת היבוא החדשה. ענקית הקוסמטיקה לוריאל ישראל, שמייבאת אלפי מוצרים, הגישה 22 בקשות בלבד לאישור יבוא בשיטה החדשה, וקסטרו הגישה עשרות בקשות לאישור מוצרי האיפור והטיפוח שלה קיקו מילנו ואיב רושה.
הסיבה העיקרית לחוסר היישום של הרפורמה על ידי יבואנים היא סעיף האחריות לבטיחות המוצר: האחריות עברה ממשרד הבריאות אל היבואנים, ואלה גם חוששים מתביעות ובעיקר מתקשים להחזיק "תיק בטיחות" של כל מוצר שהם מייבאים. תיק מוצר כולל נתונים מסחריים, שמות של ספקי חומרי הגלם של המוצר, אילו בדיקות עבר, שרשרת אספקה, רכיבים שהוא מכיל ונתונים נוספים, כפי שדורש משרד הבריאות. גורמים במשרד הבריאות אומרים כי משיחות עם יבואנים התרשמו כי גם במקרה שניתן להשיג את תיק הבטיחות, קיים חשש מהאחריות הפלילית.
היבואנים ממשיכים אפוא לייבא בשיטה הישנה, לחכות חודשים לאישור יבוא לכל תמרוק, ולשלם אגרות רישוי שמגיעות לאלפי שקלים.בימים האחרונים אף הודיע להם משרד הבריאות על עליית מחירי אגרות הרישוי. רישיון תמרוק או חידוש שלו (בעד גוון אחד) התייקר ל־1,445 שקל, במקום 1,325 שקל; ורישיון לקבל שם נוסף לתמרוק יעלה 343 שקל, במקום 315 שקל.
אבל האגרות הן לא הבעיה הגדולה של יבואני התמרוקים. רפורמת היבוא, ובכללה יבוא תמרוקים, היתה אמורה להקל על יבואנים מקבילים להכניס לשוק מותגים מתחרים וזולים ויותר, והתיימרה לתת הקלות ליבואני המותג הפרטי (פרייבט לייבל), לרוב יבואנים קטנים שמייבאים תמרוקים למותגים פרטיים של רשתות השיווק והפארם תחת שם הרשת. גם פה הרפורמה לא השיגה את יעדיה.
מרבית התמרוקים במותג הפרטי של הרשתות מיוצרים בטורקיה או בסין, ולא במדינות המוכרות על ידי משרד הבריאות. אם יבואן מבקש בכל זאת להכניס את המוצר לישראל, הוא נדרש להציג אישור שהמוצר נמכר באחת המדינות המוכרות, ובכללן מדינות אירופה, ארה"ב, אוסטרליה, יפן, ניו זילנד וקנדה. ליבואנים קטנים יש קושי להשיג אישור כזה.
סיבה נוספת היא שהיבואנים לא הבינו לעומק את תועלת הרפורמה ואיך ליישם אותה, על אף הדרכות שעברו.
ממשרד הבריאות נמסר: "רפורמת התמרוקים היא מהלך משמעותי ורחב היקף במטרה להביא לירידת מחירים. מסלול הנוטיפיקציה נפתח בחודש אפריל וטרם מלאה שנה להטמעתו, כאשר קיימת מגמת עלייה במעבר אליו".