סגור
ישראלים קונים מוצרי חשמל
ישראלים קונים מוצרי חשמל (צילום: אריאל בשור)

ניתוח
השפעות הדולר: מוצרי החשמל יתייקרו מיד, האופנה תחכה עונה

השלכות ההפיכה המשטרית והיחלשות השקל ממשיכות להכות בצרכן הישראלי. קמעונאי האופנה נערכים כעת לרכישת המלאים לקיץ הבא וישלמו ביוקר. בתחום מוצרי החשמל עליית המחירים צפויה להגיע מיד אחרי מבצעי החגים

התחזקות הדולר, שכבר חצה השבוע את ה־3.8 שקלים, מאיימת לפגוע בצרכנים שעתידים לספוג בשבועות הקרובים עליית מחירים נוספת. הצרכן הישראלי, שכבר סובל מהעלייה בהחזרי המשכנתא והתייקרות המזון, יתחיל להרגיש את היחלשות השקל גם בענפי האופנה וההנעלה, מוצרי החשמל לבית וכמובן בקניות אונליין באתרי סחר בחו"ל, שבהם ההשפעה מיידית. חובבי הקניות באונליין יגלו שכל הזמנה ביבוא אישי דרך האינטרנט התייקרה בעשרות שקלים לפחות והם עשויים לגלות שהרכישה באונליין פחות משתלמת, ככל ושער הדולר ימשיך לעלות.



קמעונאיות האופנה הישראליות הן ברובן גם יצרניות, שמייצרות את הפריטים במפעלים בסין וחשופות לשינויים בשערי החליפין. את רוב הסחורה הן רוכשות בדולר וביורו ומוכרות אותה בשקלים. כך, היחלשות השקל משפיעה על התוצאות הכספיות שלהן לרעה. העלייה בשערי הדולר והיורו כבר באה לידי ביטוי בדו"חות הכספיים לרבעון השני של החברות הקמעונאיות והיבואניות, שמתפרסמים בימים אלה – ירידה ברווחיות הגולמית. שיעור הרווח הגולמי של פוקס ירד ברבעון השני של 2023 ל־58.2% מהמכירות לעומת שיעור של 62.1% ברבעון המקביל ב־2022. שיעור הרווח הגולמי של קבוצת גולף ירד ל־62% לעומת רווחיות של 63.2% ברבעון מקביל אשתקד. מכירות קבוצת גולף ירדו ברבעון ב־10.6% בגלל הפגיעה במכירות קולקציית הקיץ, בנוסף לכך שעיתוי חג הפסח שגם פגע במכירות. גם מגזר האופנה ואופנת הבית בפוקס סבל מירידה של 10.5% ברבעון השני.
בחברות הסבירו את הירידות בשיעור הרווחיות הגולמית, בין היתר, בעליית שערי המטבעות, אך לא רק. היא הושפעה לרעה גם מהנחות שהעניקו החברות ללקוחות על מלאי שלא הצליחו למכור. עונת החורף בוששה להגיע ולבסוף נכנסה עמוק אל אפריל, שהיה חורפי במיוחד. בזמן שבחוץ היה גשם, על מדפי רשתות האופנה עמדה סחורת אביב־קיץ, שהלקוחות לא מיהרו לרכוש. בסוף הרבעון מצאו עצמן החברות עם מלאי גבוה של בגדי קיץ ונאלצו לבצע הנחות עמוקות.כשכמות המכירות לא מספיק גבוהה ולא מכסה על מחיר הקנייה הגבוה ששילמה החברה, נפגעת שורת ההכנסות.
יבואני האופנה רכשו את הסחורה שנמצאת כיום על המדפים ובמרלו"גים כבר לפני מספר חודשים ושילמו עליה לפי שער דולר נמוך יחסית של כ־3.4 שקלים. סחורת החורף יוצאת בימים אלה למדפי החנויות לקראת ראש השנה. עוד לא מדובר במעילים ופריטי חורף כבדים, אבל טישירטים וחולצות עם שרוול ארוך כבר מוצבים בחנויות. על כן, ההערכה היא כי עליות המחירים בענף האופנה יורגשו בעיקר בקיץ הבא, מכיוון שהיבואנים עושים כעת הזמנות וישלמו על סחורת הקיץ הבא רק באוקטובר. אם שער הדולר לא יירד בחודשים הקרובים, ההתייקרות תתגלגל לצרכנים.
"יש השפעה משמעותית של עליית הדולר והיורו על הפעילות", אומר בעלים של חברת אופנה גדולה. "הדולר עלה ב־11% והיורו ב־9.5% וההשפעה משמעותית על הרווח. נכון שאני עושה הגנות על הדולר, אבל הרווח על ההגנות נרשם בשני הרבעונים הקודמים".
לטענת הבכיר, למרות לחצי המטבע, חברות בענף יתקשו להעלות מחירים בזמן הקרוב ועל פי ההערכות בחגי תשרי עוד יהיו מבצעי מחיר, אך הם יתקיימו בעיקר על סחורה שכבר נמצאת כיום בישראל ושולמה בדולר נמוך יותר. "אני לא יודע אם הייתי קורא לזה עליות מחירים. אנשים מושפעים מיוקר המחיה ומצב רוח לאומי, והשוק ידבר. אנחנו נשתדל כמה שאפשר לשמור על מחירים, ואני לא מאמין שהחברות יעלו מחירים בגלל המצב הכלכלי של הצרכנים. החזרי המשכנתא עלו ביותר מ־1,000 שקל ואנשים מסתכלים גם על זה. כל החברות מתחרות על ההכנסה הפנויה של הצרכן, ובמקביל לעליית הדולר והיורו ירדו מחירי ההובלה וזה מאפשר לחברות לספוג עוד קצת את עליות המחירים". שער החליפין הממוצע של הדולר מול השקל במחצית הראשונה של 2023 עמד על כ־3.6 שקל. וזאת בהשוואה לממוצע של 3.44 שקל בשנת 2022 ו־3.36 ב־2021.
"כרגע ספציפית אני לא יכול להעלות מחירים, כי העלייה של הדולר היתה תוך כדי תנועה והזמנתי את הסחורה כבר לפני שישה חודשים", אומר יבואן של מותגי אופנה בינלאומיים, שמשלם על חלק מהסחורה בדולר וחלק ביורו. "אני משלם עליה בדולר חדש כי התשלום לספק נעשה רק ברגע שהסחורה בנמל. את התמחור אני עושה בזמן ההזמנה מהמפעל בסין והפריטים מגיעים לארץ עם מדבקות מחיר. המפעל בסין מקבל ממני קבצים עם תמחור וכיתוב ומכין לי את זה כחלק מעלות הייצור. אז תמחרנו את הפריטים בינואר האחרון לפי דולר שהיה באותה העת 3.3 או 3.4 שקלים. לא חשבנו שהוא יקפוץ ל־3.8 שקלים. עכשיו הכל כבר מתומחר, אז אין לי אפשרות לשנות את זה. זה יעלה לי הרבה כסף להציב כח אדם כדי לשנות את כל המדבקות. אם הייתי יודע שהדולר יקפוץ ככה הייתי מגלם חלק מהעלייה במחיר על המדבקה. אבל אם העליות של המטבעות לא יעצרו, אנחנו נבצע עליית מחירים בקיץ הבא. מכל המשברים שפוקדים את המדינה, העניין הכלכלי הוא הגדול ביותר. אין לי עובד אחד שלא נפגע מהתייקרות סל הקניות והמשכנתא. זה לא יכול להחזיק לאורך זמן".
בענף מוצרי החשמל נערכים להעלות מחירים מיד לאחר חגי תשרי, ויש אף יבואנים, שמפעילים גם רשתות קמעונאות, שמתכוונים להעלות מחירים של חלק מהמוצרים עוד קודם לכן. חלק מיבואניות החשמל התקשו למכור סחורה ברבעונים האחרונים ועל כן ידחו את התייקרות המחירים. "מלאי שקיים בארץ יימכר בדולר ישן. חלק מהמלאי הגיע ממש לפני החג ושוחרר בדולר גבוה. כל מלאי שנכנס עכשיו לארץ עולה 15% יותר וזה ענף עם מרווחים נמוכים", מסביר אחד הקמעונאים. "אני מאמין שעליות המחירים יחלו בחלקן בעוד שבוע ויהיו סביב 10 ל־15%".
במזגנים אין ליבואנים סיבה להעלות מחירים על אף עליית הדולר מכיוון שבתחילת יוני 2023 הוסר המכס בגובה 12% שהיה על מזגנים. במקביל, גם מחירי ההובלות ירדו וחזרו לרמה של טרום הקורונה. לעומת זאת, ההערכה היא שגם מחירי המכשירים הסלולריים והמחשבים, שאף הם צמודים לדולר, יתייקרו בקרוב. "כרגע יש מלאים בחנויות ובמחסנים", אומר הקמעונאי. "אני מניח שמלאי שינחת בעוד שבוע במחסן ישוחרר כבר בדולר חדש וזה משמעותי. הרווח הגולמי בענף החשמל הוא סביב 20% ויש מוצרים שמרוויחים עליהם 5%. בסלולר הרווח הוא חד־ספרתי. אבל בסוף, זה גם היצע וביקוש. אם יבואן תקוע עם מלאי מסוים שהוא קנה במחיר ישן, אז אולי הוא לא יעלה מחירים".
קמעונאי נוסף מעריך שבחגי תשרי יהיו מבצעים על מוצרי חשמל, אבל רק על מלאי ישן שנרכש בדולר נמוך. "מלאי חדש שיגיע לארץ לא יהיה אפשר לעשות עליו מבצע. כרגע עוד לא ביצענו העלאת מחירים, אבל לא יהיה מנוס מלעשות את זה בקרוב".
אחד מיבואני החשמל אומר שעליית הדולר עוד לא באה לידי ביטוי במחירים. לא רק זאת, מדובר בענף תחרותי והיבואנים לא מתעלמים מהירידה בצריכה בעקבות העלייה ביוקר המחיה. "אנחנו בדיוק בתקופה של חג, אז אף אחד לא מעלה מחירים. אבל מייד אחרי החגים תהיה עלייה", אומר היבואן. "צריך לזכור שהסחורה שנמצאת פה הגיעה לארץ לפני מספר חודשים. משלמים על הסחורה ברגע שהיא נכנסת לשער הנמל וככה היבואן יודע מה העלות האמיתית, לפי שער הדולר באותו זמן. אני מעריך שעליות המחירים אחרי החגים יהיו בשיעור של 8־10%. אם מתוך כל הקונטיינרים שאני מביא לארץ, רק על חלק קטן שילמתי בדולר גבוה, לא משתלם לי לפני החג להוציא מחירון חדש ולגרום זעזוע בשוק. נכון לעכשיו המכירות לחג סבירות. לא חזקות במיוחד, אבל גם לא חלשות ועליות מחירים עלולות לפגוע במכירות".
יבואן נוסף, שמייבא מוצרי חשמל בקו לבן, מודה כי בעוד חודש הוא יעלה מחירים וטוען כי בחגים המבצעים יהיו מצומצמים ביחס לשנים קודמות. "בעוד חודש נראה את העליות. עכשיו שחררתי סחורה בדולר חדש ומה שהגיע לפי דולר גבוה אעלה את המחיר שלו ב־1 בספטמבר. אני מייבא מסין וגם המטבע הסיני נחלש מתחילת השנה ב־5%, אז הספק שלי העלה לי מחירים ב־5% כדי לשלם משכורות לעובדים שלו. לא אייקר מלאי שתקוע לי במחסנים, והמבצעים יהיו רק על המלאי הקיים במחסנים. כמות המבצעים תהיה נמוכה ביחס לשנה שעברה".