מחירי הקקאו בשיא של 46 שנה - חובבי השוקולד ישלמו את המחיר
מחירי הקקאו בשיא של 46 שנה - חובבי השוקולד ישלמו את המחיר
תנאי מזג אוויר קשים בגאנה ובחוף השנהב פגעו בייצור הקקאו. לפי דיווח ברויטרס, יצרניות השוקולד מונדלז והרשי נערכות להעלאות מחירים
מחירי הקקאו טיפסו לשיא של 46 שנה, וביחד עם העלייה במחירי הסוכר לרמה הגבוהה ביותר זה למעלה מעשור הם יובילו לזינוק במחירי השוקולד, כך לפי דיווח בסוכנות רויטרס. מגמת העלייה הזו במחירים מגיעה בתזמון לא טוב ליצרניות, ובהן הרשי ומונדלז, שכן הצרכנים מעדיפים לחסוך בהוצאות לנוכח האינפלציה הגבוהה.
הצרכנים באירופה ובצפון אמריקה כבר חוו עליות של 20% במחירים בשנתיים האחרונות, והחלו להפחית את צריכת השוקולד, כך לפי חברת המחקר נילסן. לטענת אנליסטים, לאחר שנתיים של עליות במחירים שבהן המכירות נותרו ללא שינוי הצרכנים מתחילים לצמצם, והחברות יצטרכו להתמודד עם ירידה בשולי הרווח.
"הצרכנים מסתובבים יותר ומחפשים את העסקה הטובה ביותר", אמר דירק ון דה פוט, מנכ"ל ענקית השוקולד מונדלז. בחברה, המייצרת את מותג השוקולד קדבורי, מעריכים כי האינפלציה במחירי הקקאו (מחיר ק"ג קקאו האמיר ל-3.38 דולר לק"ג) והשוקולד תמשיך, ולכן הם פועלים להגביר את הפרודוקטיביות. "העלייה בסוכר ובקקאו היא במיוחד מהותית", ציין בחודש שעבר סמנכ"ל הכספים של מונדלז לוקה זארמלה. "אנחנו מדברים על עלייה צפויה של 30% ב-12 החודשים האחרונים, במיוחד במחירי הקקאו". במקביל בהרשי כבר הכריזו כי עליות המחירים לשאר השנה יהיו "בסביבות 10%", ובשנה הבאה בשיעור נמוך יותר.
העלייה במחירי הקקאו נובעת מכך שהיצרניות הגדולות חוף השנהב וגאנה התמודדו בשנתיים האחרונות עם תנאי מזג אוויר קיצוניים כמו בצורות וגשמים עודפים. הן אחראיות לייצור שני שלישים מהקקאו בעולם, ומתקשות לסייע לחקלאים להתמודד עם תנאי האקלים.
היצרניות בינתיים מסתמכות על העמידות שמפגינים המוצרים שלהן בדרך כלל לעליות מחירים. מונדלז העלתה בחודש שעבר את תחזית הצמיחה השנתית בהכנסות, והרשי העלתה את תחזית הרווח. אולם הצמיחה בנפחי המכירות הואטה משמעותית השנה: במונדלז – מ-14.8% בארבעת השבועות עד 25 בפברואר ל-3.2% בארבעת השבועות עד 15 ביולי, כך לפי הנתונים שאספו בנילסן. ירידות דומות בנפחי המכירות נרשמו גם בהרשי. "הצרכנים מתחילים להגיב יותר מבעבר, ואני הייתי נזהר עם העלאות מחירים", אמר לרויטרס דן סדלר מחברת המחקר האמריקאית IRL. "אנחנו רואים שצרכנים מתחילים להפחית בקניות".