סגור
נמל חיפה אדאני גדות
נמל חיפה. חוששים מהסרת המגבלות (צילום: בלומברג)

נמל חיפה הופרט כדי לעודד תחרות בנמלים, כעת הוא נאבק נגד הגברת התחרות

לאחר שהנמל נרכש ב־3.9 מיליארד שקל על ידי קבוצת אדאני-גדות, היו"ר רון מלכא מזהיר ממהלכי האוצר וטוען: "הנמל כיום מפסיד כסף"

לאחר שנרכש ב־3.9 מיליארד שקל על ידי הקבוצה ההודית־ישראלית אדאני־גדות - נמל חיפה מאותת שנקלע לקשיים. במכתב ששלח ד"ר רון מלכא, יו"ר דירקטוריון חברת נמל חיפה, למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן נכתב כי "תחרות זה דבר חשוב ואנחנו בעד תחרות, אבל תחרות חייבת להיות תחרות הוגנת! נמל חיפה מפסיד היום כסף".
מלכא שימש עד לאחרונה כמנכ"ל משרד הכלכלה האחראי על עידוד התחרות בישראל. הוא מתנגד למהלך שמקדמים במשרד האוצר ובדרגים המקצועיים של משרד התחבורה ורשות הספנות והנמלים (רספ"ן) להסרת מגבלות נוספות על פעילות הנמלים הפרטיים. המהלך כולל שני צעדים: הראשון הוא ביטול מגבלת הפעילות בנמל מספנות ישראל, הממוקם במפרץ חיפה, שהיה בזמנו הנמל הפרטי היחיד בישראל. המגבלה קובעת כי "הכמות הכוללת של המטענים שישונעו בשטח החברה לא תעלה על 5% מכלל המטענים המשונעים בנמלי חיפה, אשדוד ואילת, לפי משקל המטען". בפועל המדינה העלימה עין מהמגבלה בשנים האחרונות. מספנות ישראל שינעה 4.4 מיליון טונות סחורה, שמהוות 7.3% מהיקף הסחורות ששונעו בנמלי ישראל ב־2022.
הצעד השני מתייחס לרציפים שניתנו באופן זמני לנמלים הפרטיים החדשים, נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד. כזכור, שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי העבירה לשני הנמלים הפרטיים החדשים רציפים ריקים לתקופה של שנתיים כדי שאלו יוכלו לעזור בפתרון משבר הפקק בנמלים שהכה בישראל באותה תקופה.
בנמל חיפה חוששים מהסרת המגבלות על נמל מספנות ישראל והענקת הרציפים לנמלים החדשים, ובתוך כך מנסים להשפיע על שרת התחבורה מירי רגב ועל מנכ"ל המשרד שעוד לא הביעו עמדה נחרצת בנושא. כמו כן, שחקנים נוספים מנסים גם להשפיע על ההחלטה, בהם שלומי פוגל, יו"ר מספנות ישראל, שנחשב למקורב לנתניהו ומעוניין בהסרת המגבלה על הנמל שבבעלותו, וועדי העובדים שמחוברים לליכוד ומתנגדים לצעדים שעלולים להקל את התחרות ולפגוע בנמל חיפה הוותיק.
מלכא במכתבו גם מביע חשש מפגיעה ביחסי ישראל־הודו והבאת משקיעים נוספים לישראל: "ביטול המגבלה והארכת תוקף הפטור לרציפים... יפגעו פגיעה קשה בחברת נמל חיפה, באמינות של מדינת ישראל וידירו משקיעים זרים... במקרה הספציפי ייפגע גם שיתוף הפעולה בין הודו לישראל".הנמל איבד את הבכורה לאחרונה בכל הקשור ליבוא מכולות לנמל המפרץ שבשליטת SIPG הסינית, וכעת עולה החשש שיאבד נתח שוק נוסף לנמל המספנות.
בשנה שעברה, עם זכיית קבוצת אדאני־גדות במכרז על הנמל, טענו גורמים הבקיאים בהערכות השווי של הנמל שהצעת המחיר שעמדה על 3.9 מיליארד שקל היא הצעה "מטורללת" ונטען כי הקבוצה לא העריכה נכון את שוויו.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המשרד עורך בימים אלה עבודת מטה מול אגף תקציבים וחברת נמלי ישראל בנושא סוגיית מדיניות הרגולציה בנמלי הים".