סגור
מבחן רכב ג'ילי גיאומטרי
ג'ילי גיאומטרי. לדברי היבואן, לג'ילי יש יכולת שיקוף טלפון ברכב שדומה לאנדרואיד אוטו (צילום: דור מנואל)

אפל נגד אנדרואיד: המאבק על מערכות ההפעלה ברכב

בזמן ש־Car Play של אפל ו־Android Auto של גוגל נאבקות על נתחים משוק הקישוריות בין המכונית לטלפון, ג'נרל מוטורס נקטה צעד חריג והסירה את התמיכה באפל מהחשמליות העתידיות שלה. זאת כדי למנוע מאפל "לגזור קופון" על השירותים השונים שברצונה לספק שמחירם אינו כלול במחיר הרכב

התממשקות, כלומר ההתחברות לטלפון הנייד, היא אחד הצעדים שבעלי רכב מבצעים מדי יום. רוב הנהגים עושים זאת עוד לפני ההתנעה. כיום מעטות המכוניות המערביות, הקוריאניות או היפניות שמשווקות בישראל שאינן מצוידות במה שרוב הצרכנים מחשיבים אביזר קריטי: יכולת התממשקות. מדובר ב"מירורינג" או כל דרך אחרת לתקשר עם המכשיר הסלולרי, אם באמצעות מערכת אפל קאר פליי ואם באמצעות מערכת אנדרואיד אוטו.
בכל הקשור במערכת היחסים שבין מכשירי סמארטפון ומכוניות, המאבק אינו בין יצרניות של מכשירים סלולריים, אלא בין שתי מערכות הפעלה עיקריות: iOS של אפל ואנדרואיד אוטו של גוגל. לפי נתונים של חברת Bank My Cell האמריקאית, ברבעון הראשון של שנת 2023, 71% ממשתמשי המכשירים הסלולריים בעולם עשו שימוש במערכות אנדרואיד אוטו, ו־27.4% מהם עשו שימוש במערכות iOS של אפל.
מערכות אפל קאר פליי ואנדרואיד אוטו מבצעות לכאורה פעולות פשוטות מאוד: הקראת הודעות על מסך, הזרמה של שירותי ניווט, הזרמה של מוזיקה - בעצם מדובר בהקרנה של המידע שמוצג בטלפון על מסכי הרכב, וחשוב מכך: ביכולת השליטה בו באמצעות הרכב. בסך הכל מדובר במהלכים הגיוניים שמייצרים זוגיות מחוסר ברירה.
1 צפייה בגלריה
apple car play מערכות הפעלה של אפל
apple car play מערכות הפעלה של אפל
מערכת Car Play של אפל. 27% ממשתמשי המכשירים הסלולריים בעולם עשו בה שימוש
(צילום: David Dewhurst Photography)
אבל, בשבוע שעבר התרחש בענף הרכב העולמי מאורע חריג: ג'נרל מוטורס האמריקאית הודיעה באופן רשמי שהמכוניות החשמליות שלה שייוצרו החל מהשנה הבאה לא יתמכו יותר בממשק אפל קאר פליי. המכוניות הרגילות של ג'נרל מוטורס אשר מונעות בבנזין ודיזל ימשיכו לעשות שימוש במערכות אפל קאר פליי.
עבור מאות מיליוני אמריקאים שחייהם מתנהלים באמצעות מכשירי אייפון, החל בניהול פונקציות הבית החכם וכלה בתשלומים על מוצרים וגם אינטראקציה עם חברים, מדובר ממש בבידוד חברתי בכל פעם שאלה ייכנסו למכונית. אבל מדובר גם בשינוי חשוב של כיוון חשיבה. מדוע ג'נרל מוטורס מנתקת את האייפון? לדברי דוברת GM שצוטטו לפני כמה ימים בתקשורת האמריקאית, "מדובר באסטרטגיה לעתיד אשר מבוססת על דגמים חשמליים עתידיים". מדובר בשינוי מדיניות של ממש, לאחר שלפני שמונה שנים אמרה מנכ"לית ג'נרל מוטורס מארי בארה בריאיון ש"לרובנו הסמארטפונים הם חיוניים והשותפות עם אפל וגוגל היא דוגמה לדמוקרטיזציה של הטכנולוגיה שחשובה ללקוחותינו".
המקרה של ג'נרל מוטורס אינו ייחודי: טסלה וריוויאן, שתי יצרניות של מכוניות חשמליות, אינן מציעות כיום יכולת התממשקות עם אפל קאר פליי, ועובדתית הצרכנים שלהן מסתדרים.
אבל מדוע לפתע יצרני הרכב משנים את הגישה? הסיבה לשינוי הגישה של ג'נרל מוטורס, שעלול לחלחל בעתיד גם ליצרני רכב אחרים, טמון במה שמכונה בתעשיית הרכב "מוניטיזציה של מידע מרכב" או בשפה פשוטה יותר: תשלום עבור שירותים שאינם כלולים במחיר הרכב.
לפני שבועיים בלבד הציגה טסלה במצגת למשקיעים עם פרסום דו"חות הרבעון הראשון את חזונה לעתיד — והקו שהתווה אלון מאסק היה ברור: טסלה תציף את השוק במכוניות זולות ובעתיד תגבה כספים עבור שירותים ושדרוגים שונים שהלקוחות יוכלו לרכוש במכונית. מודל זה אינו ייחודי לטסלה: הונדה וסוני מפתחות בימים אלה מכונית חשמלית משותפת שתציע שירותים כאלה, גם פולקסווגן מפתחת מכונית כזאת, והדגש יהיה לא רק על הרווח ממכירת ה"ברזל" אלא גם ממכירת השירותים.
התופעה הזאת ייחודית למכוניות חשמליות, מה שמסביר את ההחלטה של GM "לגרש" את אפל רק ממכוניותיה החשמליות. ליצרני הרכב ברור היטב שבדרך מהארנק של הלקוח שרוכש שירותים למכוניתו ועד לחברת האשראי שמאשרת את התשלום נדרשים כמה שפחות מתווכים שייקחו עוד כספים מאינטראקציות פיננסיות שאמורות להיות זולות מלכתחילה, כלומר בשפה יותר פשוטה: אי אפשר לגבות 5 סנט ליום על שירות לרכב ולאפשר שסנט אחד מתוכם יגיע לידיה של אפל.
השוק הזה הוא שוק אדיר: לפי נתונים של מקינזי שצוטטו בתקשורת העולמית, היקף ההכנסות של ספקי שירותי רכב בשנת 2030 נאמד כיום על בין 250 ל־400 מיליארד דולר בשנה. בהתאם להתפתחות הטכנולוגיה, ליצרני הרכב שאימצו משנת 2015 את הטכנולוגיה של אפל וגוגל בחום כנראה לא תהיה ברירה אלא להחליט האם ללכת איתם או נגדם.
הסירוב הסיני למגמה מעניינת זו של שוק הרכב העולמי יש גם נקודת ייחוס ישראלית מעניינת, מצב של התנגשות בין טכנולוגיות סלולריות ויצרני רכב. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, במהלך הרבעון הראשון של השנה הנוכחית יובאו לישראל 18,016 מכוניות מסין, נתון אשר ממקם את היקף היבוא מסין במקום השני אחרי קוריאה הדרומית (19,548 מכוניות). לקוחות אשר רוכשים מכוניות סיניות יודעים היטב: הממשקים של חלק מן המכוניות האלה "מסרבים" לשוחח עם מכשירים שמצוידים במערכות iOS וגם במערכות אנדרואיד.
לגבי מכוניות של BYD היבואן מוסר: "בעקבות עדכון OTA ‏(over the air - עדכון ללא שינוי חומרה — ת”ה) שבוצע, מערכת אפל קאר זמינה להורדה בכל דגמי BYD אטו 3 שנמסרו ללקוחות. במקביל המערכת הותקנה בכל כלי הרכב שנמסרים בימים אלה. אנו משערים כי מערכת אנדרואיד אוטו תהיה זמינה ללקוחות הקיימים ובכלי הרכב החדשים בעוד כמה שבועות".
לגבי מכוניות של ג'ילי היבואן מוסר: "לג'ילי יש מערכת QD לינק מקבילה אשר נותנת פונקציונליות שיקוף הטלפון במסך הרכב, שבמיוחד באנדרואיד דומות ליכולת אנדרואיד אוטו. בהמשך תהיה גם מערכת קאר פליי. עדיין אין ביכולתנו לתת פרטים מדויקים".
לגבי מכוניות של אורה היבואן מוסר: "בקרוב נשיק גם ללקוחות שכבר קנו. יוצע עדכון תוכנה והם יקבלו אותו. וללא קשר, עדכוני תוכנה בפאנקי קאט יהיו OTA".
יבואני הרכב מצדם מבטיחים לרוב הלקוחות שאוטוטו כל סוגי הטלפונים שלהם יתחברו למכוניות באמצעות עדכונים מן האוויר, ובינתיים מה שנותר ללקוחות הוא להתחבר באופן פיראטי למערכות הניווט והמדיה של הרכבים בתהליכים שדורשים לעתים פריצה למערכת. "הסינים אינם חברים של גוגל ואינם חברים של אפל, הם נמצאים איתם במלחמה בדיוק על הזירה העתידית של חיובי סלולר, של מידע, של כוח. לסינים יש עולם סלולרי הרבה יותר נרחב מלמערב, הרבה יותר טכנולוגי. ליצרן רכב שמייצר מכשיר עבור משתמשי ווייבו אין סיבה לפתוח אותו לאפל. עוד לא נולד יצרן רכב שיאשר שימוש במערכות האלה על ידי יצרן מערבי", מסביר גורם בתחום. "עם זאת, יתכן שלסינים לא תהיה ברירה. אם הם רוצים לחדור לאירופה הם יהיו חייבים להחליט אם ללכת עם המערב או נגדו".