התקציב נגמר - ותוספות השכר לנהגי האוטובוסים בסכנת ביטול
התקציב נגמר - ותוספות השכר לנהגי האוטובוסים בסכנת ביטול
משרד האוצר ומשרד התחבורה לא הצליחו להגיע לסיכום תקציבי, ובסוף החודש תסתיים העלאת השכר הזמנית ל־50 לשעה שקבעה הממשלה הקודמת. החברות טוענות שייאלצו להוריד שכר כבר בחודש הבא
השכר של נהגי האוטובוס בתחבורה הציבורית עומד היום על כ־50 שקל לשעה, אבל ייתכן שמבעוד חודש הוא עלול לרדת משמעותית. הסיבה לכך היא שמשרד התחבורה הוא המשרד היחיד שעדיין לא הגיע לסיכום תקציבי לשנים 2023–2024, והתוספת התקציבית הזמנית שאיפשרה את העלאת השכר ל־50 שקל לשעה שקבעה הממשלה הקודמת צפויה להיגמר בסוף החודש. ל"כלכליסט" נודע כי לטובת קיבוע שכר הנהגים על 50 שקל לשעה יש צורך בתוספת של כ־300 מיליון שקל לבסיס התקציב.
בחודש יוני האחרון הקצה משרד התחבורה 120 מיליון שקל לטובת העלאה זמנית של שכר נהגי האוטובוס לאחר רצף של מחאות ושביתות מצד הנהגים. במשרד התחבורה תחת מרב מיכאלי החליטו על העלאה חד פעמית מפני שהממשלה התפרקה ולא הייתה יכולת להעביר תקצוב קבוע לטובת העניין. לפני ההעלאה, שכר הנהגים המינימלי עמד על 43 שקל לשעה, והעלאת השכר הובילה לכך שהשכר המינימלי עמד על 47.5 שקל לשעה, והחל מינואר על כ־50 שקל לשעה.
ההסכם הזמני איפשר את העלאת השכר עד לחודש הנוכחי, והחל מחודש מאי למפעילות אין תקציב להמשיך לשלם את השכר הזה לנהגים. בכדי להסדיר את העניין, נשלח לפני כשבועיים מכתב לממלא מקום המשנה למנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מצד פורום התחבורה הציבורית שמייצג את אפיקים, קווים, מטרופולין, סופרבוס, תנופה, אקסטרה, נתיב אקספרס ודן בדרום. במכתב שנוסח ע"י משרד עורכי הדין סלומון ליפשיץ מבקשות החברות "מתן מענה מיידי לצורך הדחוף ליצור המשכיות למתווה מעודכן הנוגע לשכר הנהגים... באופן אשר יאפשר לחברות להמשיך ולשלם לנהגים את שכר היסוד החדש". באותו מכתב ביקשו החברות גם ליצור שיח משותף עם המשרד לגבי הסכמי הפעלה עתידיים, ויצאו נגד מדיניות המשרד שמעודדת הרחבה של השירות ללא פיתרון למחסור הנהגים בתחבורה הציבורית שעומד כיום על כ־6,000 נהגים.
מספר ימים לאחר מכן, נשלח מטעם הפורום מכתב נוסף למנהל רשות התחבורה הציבורית היוצא רן שדמי ולסגן הממונה על התקציבים איליה כץ בו מוצהר כי "לנוכח המצוקה הכספית בה נמצאות החברות ובשים לב לעובדה שהמקורות שהוקצו להעלאת השכר הנהגים כאמור אזלו, עולה חשש ממשי כי כבר באחד במאי 2023 החברות לא תוכלנה להמשיך ולשלם לנהגים את שכרם".
בשבוע שעבר היו נציגי החברות אמורים להיפגש עם בן זקן שהוסמך לטפל בנושא מטעם שרת התחבורה מירי רגב, אך הפגישה בוטלה ברגע האחרון והמועד החדש נקבע לאחרי החג.
כאמור, משרד האוצר והתחבורה לא מצליחים להגיע לסיכום תקציבי לקראת תקציב המדינה לשנים 2023–2024, וזהו המשרד היחיד שנקלע למצב הזה. לפני כחודש פורסם ב"כלכליסט" כי סגן השר במשרד התחבורה אורי מקלב (יהדות התורה) טוען כי הפער בין הצדדים עומד על חצי מיליארד שקל בבסיס התקציב. מלבד הפער הזה, המשרד לא מצליח להגיע לסיכום תקציבי מפני שרגב ממדרת את הפקידות המקצועית מדיוני התקציב ומי שמנהלים אותם הם ממלא מקום המנכ"ל אבנר פלור יחד עם משה בן זקן, ולשניים אין ניסיון בכך. מלבד זאת, היחסים בין השרה רגב לשר האוצר סמוטריץ' אינם טובים, ושר האוצר סבור כי הדרישות התקציביות של רגב אינן מקצועיות.
תגובת משרד התחבורה: "משרד התחבורה פועל בימים אלה להארכת תוקף ההסכם המאפשר לחברות התחבורה הציבורית לשלם לנהגיהם שכר בגובה של 50 שקלים לשעה. הארכת תוקף ההסכם מבוצעת במסגרת דיוני התקציב של משרד התחבורה עם משרד האוצר וצפויה להיות מאושרת עם אישור תקציב המדינה". תגובת משרד האוצר: "הסוגיה היא לפתחו של משרד התחבורה".
תגובת איגוד התחבורה בכוח לעובדים: "איגוד התחבורה בכוח לעובדים רואה בחומרה את האיום האפשרי על שכר הנהגים, שכר שעלה רק לאחר חמש שביתות שערכנו. ידענו מראש כי עצם הצבת תוספת השכר כמענק ולא כתוספת תקציבית מציב את ההעלאת השכר על כרעי תרנגולת. עתה האיום מומש.
"אנו פונים לשרת התחבורה רגב - לא זו בלבד שאת הקיים יש לשמר, עלייך לעמוד בהבטחתך להעלות את שכר הנהגים ל-60 שקלים לשעה. השכר הנמוך הוא הגורם המוביל למחסור של למעלה מ-6,000 נהגים ובהצבת התחבורה הציבורית על פי תהום. לצד זאת, יש להכיר בוותק שצברו הנהגים במעבר בין זכיינים, ולסיים את המעמד המחפיר שבו עובדי התחבורה הציבורית לא מוכרים כעובדי ציבור, ונהג אוטובוס לא מוכר כמקצוע. עד להבטחת שיפור שכר נמשיך במאבק לשיפור ממשי בשכר הנהגים לרבות חזרה לכלי השביתה, אשר הובילה להעלאות השכר הקודמות".
ארגון נהגי התחבורה הציבורית וההסתדרות הלאומית מסרו: "לא ידוע על שום שינוי בסגירות מול משרד התחבורה ומשרד האוצר המצביע על שינוי בהסכמים שנחתמו. ההסתדרות הלאומית וארגון הנהגים פועלים וימשיכו לפעול לקידום מעמד הנהג וההכרה במקצוע ולא יאפשרו נסיגה מהסכמות. ככל ויהיה שינוי, ולו הקל ביותר, נפעל בכל דרך שנראה לנכון".