סגור
ועדת חוקה חוק ומשפט שמחה רוטמן
ועדת חוקה חוק ומשפט (צילום: עמיר קורץ)

עצירה? הקואליציה הניחה ההצעה לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים

אמנם מדובר בהליך טכני, אבל המשמעות היא שהצעת החוק מוכנה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית. באופוזיציה דורשים למשוך אותה בחזרה, אבל הסיכוי אפסי. יש עתיד והמחנה הממלכתי: "לא נאפשר התקדמות בחקיקה בזמן הידברות"

הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, שתאפשר לקואליציה לבחור את שני שופטי העליון הבאים ואת נשיא בית המשפט העליון הונחה היום (שלישי) על שולחן הכנסת, לפני ההצבעה בקריאה השנייה והשלישית.
ביש עתיד והמחנה הממלכתי זעמו על הנחת הצעת החוק במליאה. בשתי המפלגות הודיעו כי "לא נאפשר התקדמות בחקיקה בזמן הידברות. מקווים שבקואליציה ונתניהו מבינים את האחריות שלהם אם החוק יעלה על סדר היום של הכנסת - נצא מיד מהחדר".
הנחת הצעת החוק על שולחן המליאה מתבצעת לאחר שהוועדה מאשרת את הצעת החוק להצבעה בקריאה השנייה והשלישית. יו"ר ועדת החוקה לשעבר, ח"כ גלעד קריב החתים את חברי האופוזיציה בוועדת החוקה בדרישה לרוטמן למשוך את הצעות החוק העוסקות בוועדה לבחירות שופטים חזרה לוועדה טרם תצא הכנסת לפגרה. על הצעת קריב חתומים חברי הכנסת קארין אלהרר, יואב סגלוביץ, מתן כהנא, יוליה מלינובסקי, ועופר כסיף.
קריב הסביר: "הנחת חוקי ההשתלטות על בתי המשפט על שולחן מליאת הכנסת אחרי סיום דיון בוועדת החוקה היא ענין פרוצדורלי. אבל גם לפרוצדורה יש משמעות והשלכות. ח"כ רוטמן כנס לאלתר את ועדת החוקה על מנת שתצביע על החזרת ההצעות אל הוועדה ומשיכתן מן המליאה - סירוב לעשות זאת, יטיל צל כבד על כנות ההודעה בדבר השהיית החקיקה". יצויין כי הסיכויים שהקואליציה תמשוך כעת את הצעת החוק מהמליאה לא גבוהים.
אתמול (יום ב') אישרה ועדת החוקה חוק ומשפט את הצעת החוק להצבעה בקריאה השנייה והשלישית, אף שכבר היה ידוע שרה"מ בנימין נתניהו מתכוון לעצור את הליך החקיקה. יו"ר הוועדה ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) שהגיש את הצעת החוק, התעקש שהוועדה תאשר את הצעת החוק על מנת לקבוע עובדות בשטח, ולהימנע מהצורך להצביע בעתיד על הצעת החוק בוועדה לקראת הצבעה בקריאה השנייה והשלישית.
כתוצאה מכך, הועברה הצעת החוק באופן אוטומטי בעצם אל מליאת הכנסת. בוועדה הסבירו כי מדובר במהלך טכני ומזכירות הכנסת היא שקובעת מתי להניח את הצעת החוק על שולחן הכנסת. אף שמדובר בהליך טכני, המשמעות היא שהצעת החוק הזו שרירה וקיימת לקראת הצבעה בקריאה השנייה והשלישית. כלומר: הקואליציה יכולה להעלותה להצבעה במליאה בכל מועד שתרצה.
אם המו"מ שיחל עם סיעות יש עתיד והמחנה הממלכתי בעניין לא ימצא חן בעיני הקואליציה - אזי היא תוכל מיידית לזמן דיון והצבעה על הצעת החוק במליאה. הנחתה של הצעת החוק הזו במליאה מהווה שוט בידי הקואליציה כדי ללחוץ על האופוזיציה. זאת ועוד, לאחר שהצעת החוק אושרה כבר לקריאה ראשונה במליאה, ואושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדה, אזי אין הגבלת זמן במהלך הקדנציה הנוכחית של הכנסת ה-25 להנחת הצעת החוק בטרם הצבעה סופית.
יתירה מכך, גם אם הכנסת ה-25 לא תצביע על הצעת החוק הזו בכהונתה הנוכחית, אזי יו"ר ועדת החוקה בקדנציה הבאה יוכל לבקש להחיל עליה דין רציפות כך שניתן יהיה להעלותה להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.
נשאלת השאלה מה יקרה אם הקואליציה תגיע לנוסח מוסכם וחדש של הוועדה לבחירת שופטים יחד עם האופוזיציה. במקרה זה, רוטמן יוכל לבקש את אישור המליאה, ברוב רגיל של ח"כים, לשחרר את הצעת החוק מהמליאה ולהחזירה אל ועדת החוקה לצורך הכנת שינויים. כאן, תידרש הוועדה להצביע על הנוסח החדש ולאשרו לקריאה השנייה והשלישית. לאחר מכן יהיה צורך להעלות את הצעת החוק המעודכנת להצבעה בקריאה השנייה והשלישית.
ישנה גם אפשרות אחרת: הקואליציה ושותפיה באופוזיציה יגבשו הצעת חוק חדשה שתתייחס למכלול הרפורמה במערכת המשפט. הצעת חוק שכזו, תוגש כהצעת חוק של ועדת החוקה חוק ומשפט, ותועלה למליאה הישר אל הקריאה הראשונה. כך קרה לגבי הצעת החוק הנוכחית לתיקון חוק יסוד השפיטה - הרכב הוועדה לבחירת שופטים. הצעת החוק נוסחה במקור על ידי רוטמן, והוגשה כהצעת חוק של ועדת החוקה כדי ל"חסוך" את הצורך בהעלאתה להצבעה בקריאה הטרומית כהצעת חוק פרטית. בקואליציה אומרים כי אם לא תחול התקדמות במו"מ עם האופוזיציה יקדמו את הצעת החוק הזו בכנס הקיץ של הכנסת שיפתח בתחילת מאי.