סגור
WM MOTORS W6 מול מפעל רכב בסין
WM MOTORS W6 ומפעל רכב בסין (צילומים: יצרן רויטרס)

גלגל חמישי
רכשתם רכב חשמלי סיני? החברה עלולה לקרוס

יצרנים בסין קורסים בגלל מנטליות שמתייחסת למכונית כמוצר חד פעמי, תחרות אדירה וממשל שמצמצם את מספרם. בקרוב יוצגו בארץ מכוניות של יצרנים סיניים חדשים; חלק מהלקוחות יתנפלו והם עלולים להצטער

בשבוע שעבר הופיעה באחד מאתרי החדשות בסין ידיעה שגרתית שתיארה ביובש ביקורת של הרגולטור הסיני, האחראי על תלונות הציבור במחוז שנגחאי, על WM MOTORS. לפי עיקרי הממצאים שפורסמו בביקורת לקוחות של היצרנית מתלוננים משלהי 2022 שהם לא מקבלים שירות, אין חלקי חילוף ואין מענה טלפוני. לפי לשון הפרסום, הרגולטור מזהיר את הציבור בעת רכישת מכוניות של WM MOTORS. הידיעה התפרסמה בסינית, אבל WM MOTORS היא שם מוכר גם ללקוחות בישראל: במרץ אשתקד הודיעה EV MOTORS הישראלית שמכוניות ראשונות של החברה יוצגו בתערוכת "אוטומוטור" בפסח. לפי לשון פרסומי EV MOTORS הישראלית משנת 2022, המכוניות יועדו לשיווק במחצית השנייה של השנה שעברה. בפועל, למרות ההבטחות לא ניתן לרכוש בישראל מכוניות של WM MOTOR. גם אם יהיה ניתן לרכוש מכוניות בישראל והחברה תתאושש: כיצד תתנהל האינטראקציה של הלקוחות מול נציגות היצרנית שככל הנראה מצאה עצמה על פי תהום ונאבקת לשרוד?
בדיקות מעמיקות יותר בתקשורת הסינית על תהפוכות WM MOTORS מגלות לא מעט דיווחים. חלקם טוענים שהיצרנית אינה משווקת מכוניות בסין, שהיא נקלעה לקשיים כבר בשנה שעברה ולמעשה היא לא מסרה במחצית השנייה של 2022 מכוניות בשוק הסיני - זאת לאחר שלא שילמה לספקים. היו עוד לא מעט דיווחים מאותו הסוג - קשה לדעת מי מהם נכון.
מיבואנית WM MOTORS בישראל נמסר: "בחברת WM MOTOR הושקעו עד כה מיליארדים על ידי ענקיות טכנולוגיה בינלאומיות (Xiaomi, TenCent ו-Baidu), ומינואר 2023 הושקעו למעלה מ-3 מיליארד דולר נוספים על ידי חברת Apollo וממשלת מחוז סצ'ואן, לקראת פתיחתו של מפעל נוסף חדש בבעלותה. בסוף 2022 סיימה WM רה-אורגניזציה לקראת תחילת ייצוא רכביה מחוץ לסין ולהנפקתה בבורסה. ל-WM שני מפעלים קיימים בסין, ובשבועות הקרובים צפויה לפתוח מפעל ייצור נוסף למטרות ייצוא. ייחודיותה של WM בכך שהיא מיצרניות הרכב הבודדות אשר מחזיקה בעצמה במפעלי הייצור של רכביה, ואינה נסמכת על ייצור באמצעות מיקור חוץ. בשבועות הקרובים צפויה להגיע ארצה הזמנה ראשונה של מאות רכבי WM הנמצאים בייצור, מתוך אלפי רכבים אשר הוזמנו ושולמו".

כיצד יכול להיות שמותג רכב סיני שלפי הצהרות היבואנית הישראלית שנמסרו בשעתו לתקשורת: "ניצב בקדמת הטכנולוגיה והאיכות של רכבי החשמל" נמצא ככל הנראה בקשיים ואף אחד בישראל לא יודע? הסיבה טמונה בשילוב של רכב סיני ומנטליות ישראלית. אם יצרן רכב מערבי נקלע לקשיים, עומד בפני מכירה או מציג דגם חדש, התקשורת העולמית תדע על כך תוך פחות משעתיים. כאשר אופל, יצרנית רכב גרמנית גדולה נקלעה לקשיים כל מהלך שהיא ביצעה בתהליך ההבראה סוקר על ידי התקשורת המערבית בפירוט ובאנגלית, אבל שמדובר ביצרנים סינים, המצב שונה.
מי שייכנס לאתרים בסין שמסקרים את תעשיית הרכב המקומית יתקל בשורת קשיים להבין מה בעצם קורה. הרושם שנוצר כביכול הוא שכל סיני יכול להקים יצרנית רכב, חלק מהם יצליחו. התקשורת הסינית גדושה בדיווחים אודות יצרנים חדשים שקמים ונופלים תוך שימת דגש על מנטליות שמזכירה את המוכרים ב"עלי אקספרס": היום החברה קיימת ומחר היא תיסגר. מעבר לכך, קיים מחסום השפה. תעשיית הרכב הסינית שמייצרת עבור סין ולא מייצאת לאירופה, אינה מראה שום עניין במערב - לא בשפה, ולא בהתאמת הרכבים. מעבר לכך, קיימים גם הבדלי מנטליות אדירים אפילו ברמה המקומית: השיטה הסינית למשל אינה רואה בסין בכללותה שוק רכב אלא מתייחסת למחוזות שלכל אחד מהם מנטליות שונה. כלומר, יתכן שהממשל יעניק הטבות לרוכשי רכב חשמלי בשנחאי - עניין "פעוט" של כמה עשרות מיליונים - אבל לא במחוז יונאן. כך שגם ההתייחסויות למעללי הרגולטור ויצרני הרכב בסין הן כאלה שמתייחסות רק לחדשות ברמה המקומית.

כל אלה לא יכולים לשנות עובדה אחת: לפי פרסומי התקשורת הסינית יצרן רכב שהבטיח לישראלים מכוניות חשמליות נקלע לקשיים. במקרה של WM MOTOR, שמכוניות מתוצרתה כבר נחשפו בישראל בשנה שעברה אבל לא נמכרו עדיין לציבור הרחב, יתכן בהחלט שתלאות והתמודדות עם יצרן שנקלע לצרה נחסכו מהישראלים, אבל WM MOTOR היא רק יצרנית אחת בגל הסינים ששוטף את ישראל. עובדתית, מכוניות מתוצרת סין הן הכי מיובאות לישראל והאמת היא שלישראלים אין שום מושג על מה שמתרחש אצל היצרנים שמוכרים להם מכוניות.
בפועל, חדירת היצרנים הסינים לישראל בשנת 2022 עשויה בהחלט להיות מוגדרת בעתיד - ניסוי חברתי מרתק: היצרנים בחרו בישראל כשוק יעד ולישראלים לקח בדיוק שנה "להפנים" שהמכוניות הן מתחרות לגיטימיות בשוק הישראלי. כלומר, בגלל מחסומי השפה, מיעוט הפרסומים למערב והבדלי המנטליות, מה שהצרכנים בישראל יודעים על המכוניות הסיניות שהם קונים הוא בדיוק מה שהיצרנים הסינים והיבואנים החליטו שהם ידעו. אם יבואן רכב קבע שמכונית היא "שיא הטכנולוגיה" אז זה מה שהצרכן יפנים. כמובן: לא כל יצרני הרכב הסינים גרועים ולא כולם יקרסו או ייקלעו לקשיים, אך אם היבואן יקבע לישראלים שמכונית היא "יוקרתית" – לרוכשים, שלפני שבוע לא שמעו את שם היצרן ייקח שבוע להפנים שהם רכשו מכונית יוקרה סינית. תכל'ס, אי אפשר להתעלם מהתהליך המרתק בו הצרכן הישראלי אינו חשוף כלל לפרסומים אודות חלק נאה מיצרני הרכב הסינים ולכן אינו יודע באמת מה מתרחש איתם בפועל.
כאן אנו חוזרים לשאלה המקורית: האם יצרן רכב סיני יכול לקרוס ועד כמה זה ישפיע על הישראלים? התשובה היא שכן. עובדתית זה קרה, וזה עוד יקרה.
בבואנו לבחון לעומק את הדיווחים בתקשורת הסינית אנו מגלים דיווחים על יצרני רכב שקמו ובאותה קלות קרסו, לפעמים תוך פחות מחמש שנים. מדובר בפרקטיקה שמאוד לא אופיינית בקרב היצרנים המערביים ובהחלט אמורה להדליק נורה אדומה אצל הלקוחות בישראל. בחודש הבא לא מעט יבואנים יזנקו על מטוסים לתערוכת שנחאי כדי לפגוש עוד ועוד יצרני רכב סינים פוטנציאליים, אבל גם הם מדברים בחדרי חדרים על "איסוף זיכיונות" בידיעה ברורה שתוך שנתיים שלוש - חלק מהיצרנים לא ישרדו.
1 צפייה בגלריה
בעלי מכוניות טסלה זועמים על הוזלת הרכבים צ'נגדו סין
בעלי מכוניות טסלה זועמים על הוזלת הרכבים צ'נגדו סין
בעלי מכוניות טסלה זועמים על הוזלת הרכבים בצ'נגדו סין
(צילום מסך: youtube)
הם לא ישרדו ככל הנראה מכמה סיבות: ראשית, הבדלי המנטליות. מבחינת הסינים הקמת יצרן ופירוקו עלול להיות עניין של מה בכך והמכונית היא מוצר שהוא חד פעמי במהותו. מעבר לכך, בסין פועלים מאות יצרנים והשוק, בעידוד של הממשל, הולך בכיוון של צמצום מספר היצרנים. עוד נקודה חשובה: התחרות בסין אדירה. הוזלת מחירי טסלה גרמה ליצרנים הגדולים להוזיל מחירים ובסין יצרני הרכב מוזילים מכוניות ומצמצמים רווחיות, תהליך שיוצר מציאות חדשה ומחסל שחקנים קטנים.
התוצאה הסופית של מהלכים אלה תהיה כנראה חיסול הדרגתי של לא מעט יצרני רכב סינים שמכוניותיהם אינן מיוצרות בתקינה אירופית. כלומר, יצרנים שמייצרים לסין אבל יכולים גם לייצא כמויות מוגבלות לישראל. יבואני הרכב הישראלים להוטים להשיג כל זיכיון סיני בגלל שהישראלים לא שואלים שאלות ומניחים אוטומטית שכל רכב סיני חשמלי הוא טוב. המשמעות היא שבשנים הקרובות היבואנים יציגו בישראל יצרני רכב סינים חדשים, הלקוחות יתנפלו – והם עלולים להצטער.