סגור
מעלה אדומים סיפוח יו"ש יהודה ושומרון
מעלה אדומים (צילום: רויטרס )

צוללים להסכמים
1.6 מיליארד שקל בשנה לכבישים ביו"ש, הנחות לאברכים בתחבורה ציבורית

בממשלה החדשה יקצו תקציב ייעודי וחריג לתכנון וביצוע כבישים ביהודה ושומרון; ההחלטה לקדם רשויות תחבורה מרחביות תוקפא - מחשש כי יוכלו לשנות את הסטטוס קוו לגבי תחבורה ציבורית בשבת; תקודם "רכבת קליע" שתחבר בין קריית שמונה לאילת

קווי היסוד של הממשלה הנכנסת וההסכמים הקואליציוניים שפורסמו היום כוללים התייחסות דלה לנושאי תחבורה ותשתיות, כאשר רוב העיסוק בנושא כולל הצהרות כלליות כמו "עידוד שימוש בתחבורה ציבורית" ו"קידום פרויקטים לאומיים". יוצא הדופן הוא ההסכם של הליכוד עם ש"ס ויהדות התורה שכולל פירוט רב בנוגע להנחות שיינתנו לחרדים בתחבורה הציבורית.
בקווי היסוד של הממשלה נכתב כי הממשלה הנכנסת תקדם את חוק המטרו ו"חוק תשתיות לאומיות" שיגדיר עשרה פרויקטים לאומיים אשר יחולו עליהם מנגנונים רגולטוריים ייחודיים, כמו גם קידום של "רכבת קליע" שתחבר בין קריית שמונה לאילת, עידוד תחבורה חשמלית, הפרטת נמל אשדוד והקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף לצד הרחבת שדה התעופה בחיפה.
בכל הקשור להקמת שדה התעופה הבינלאומי המשלים, נכתב בקווי היסוד כי השדה יוקם "בהתאם למיקום שיומלץ על ידי גורמי המקצוע במשרדים הרלוונטיים" – מה שמגדיל את הסיכויים כי השדה יוקם ברמת דוד שבעמק יזרעאל.
בקווי היסוד של הממשלה מופיע סעיף תמים שמתייחס ל"הגדלת ההנחות שניתנות לסטודנטים". סעיף זה מתכתב באופן ישיר עם סעיף 159 בהסכם של הליכוד עם יהדות התורה שקובע כי "אברכים ובחורי ישיבות יהיו זכאים להנחה בסך של 50% מתעריף הנסיעה בתחבורה הציבורית, בדומה לסטודנטים, למשך חמש שנים לכל היותר ובהתאם לקריטריונים שייקבעו".
בהסכם הקואליציוני של הליכוד עם יהדות התורה, שנחשף מוקדם יותר השבוע, נכתב כי רפורמת מס הגודש תבוטל כליל. כמו כן, מצוין כי הממשלה תפעל לגבש פתרונות מערכתיים לאוכלוסייה חרדית, וכי ערים חרדיות דוגמת מודיעין עילית ובית"ר עילית ייזכו להנחות פריפריה בתחבורה הציבורית.
סעיף נוסף מתייחס לעידוד הכשרת נהגי אוטובוס ומשאית מאוכלוסיות "מעוטות השתתפות בשוק העבודה", כלומר חרדים. בהסכם מצוין כי הממשלה תקדם את חוק המטרו ושבמסגרתו ייבחן תוואי המטרו וזאת לטובת מתן מענה מיטבי גם לערים ויישובים הסמוכים לתוואי, כדוגמת אזור אלעד, נחשונים, ראש העין ובני ברק.
ההחלטה לקדם רשויות תחבורה מרחביות (מטרופוליניות) תוקפא עד שיהיה ברור שזו לא תוכל לשנות את הסטטוס קוו בכל הקשור לתחבורה ציבורית בשבת. בנוסף, הממשלה תוודא כי הוראות התקנות שמגבילות תחבורה ציבורית בשבת יקוימו. באשר לביצוע עבודות תשתית בשבת, בהסכם נכתב כי "נציג הרבנות הראשית ישתתף באופן קבוע בוועדה למתן היתרי עבודה בשבת, ובכל פרויקט לאומי ממשלתי בנוגע לקיום שמירת השבת וההלכה היהודית".
בהסכמים מופיעות כמה התייחסויות המדברות על הקמת ועדות שעוסקות בנושאי תשתיות ותחבורה. בין השאר, נכתב כי תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה, המשנה לראש הממשלה (דרעי), שר האוצר, שר התחבורה ושרים רלוונטיים להסרת חסמים, תכנון וקידום של פרויקטי תחבורה; וכן ועדת משנה בכנסת שתפקח על פעילות החברות הממשלתיות. בנוסף יוקם מחדש מטה תשתיות לאומיות במשרד האוצר וזאת גם לטובת הסרת חסמים וזירוז ביצוע של תשתיות לאומיות, ולטובת העניין יילקחו 4 תקנים ממשרד התחבורה.
כמו כן, כפי שנחשף ב"כלכליסט", אגף הרשויות המקומיות במשרד התחבורה יועבר לאחריות משרד הפנים של אריה דרעי. אגף זה מכיל את מיזם "שותפים לדרך" ו"סל בטיחות" ומכיל תקציב שנתי של כ-400 מיליון שקל.
שלושה תקציבים ספציפיים לכבישים מופיעים בהסכמים הקואליציוניים, כולם כבישים ביו"ש: בהסכם עם הציונות הדתית מצוין כי תוכנית החומש של משרד התחבורה תכלול תקציב ייעודי וחריג של 1.6 מיליארד שקל בכל שנה לתכנון וביצוע כבישים ביו"ש. בהסכם עם עוצמה יהודית מצוין כי יינתן מענה ותקצוב לתכנון וביצוע מלא של הכפלת מקטעים מכביש 60 (חוצה יו"ש). בהסכם הקואליציוני עם נעם מופיע כי הממשלה תקדם את השלמת כביש "הטבעת המזרחי" במזרח ירושלים.