אל על חזרה להיות רווחית – הערת העסק החי הוסרה; ההכנסות זינקו ב-147%
אל על חזרה להיות רווחית – הערת העסק החי הוסרה; ההכנסות זינקו ב-147%
בפעם הראשונה מאז משבר הקורונה אל על מסכמת רבעון עם רווח שנובע מהפעילות התפעולית - הרווח הנקי של החברה עמד ברבעון השלישי על 66.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 136 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2021; ההכנסות צמחו ל-625 מיליון דולר
אל על חוזרת להיות רווחית ומציגה בסיכום הרבעון השלישי התאוששות מהותית ממשבר הקורונה - שפגע כמעט אנושות בתעשיית התעופה העולמית. החברה מסכמת את הרבעון עם רווח נקי של 66.8 מיליון דולר, וזאת לעומת הפסד של 136 מיליון דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה.
בהתאם לתוצאות הוסרה הערת העסק החי מהדוח הכספי של החברה שפורסם הבוקר; אל על עדיין נמצאת בהיקף פעילות של כ-72% ביחס להיקף הפעילות בשנת 2019, טרום משבר הקורונה.
במהלך משבר הקורונה, המדינה הזרימה סיוע של 314 מיליון דולר לאל על - בעקבות הההשקעה המדינה מחזיקה כעת ב־13.3% ממניות החברה. בעלת השליטה באל על היא משפחת רוזנברג המחזיקה ב־39.4% מהמניות. בספטמבר דווח כי החברה החלה להחזיר חלק מהסיוע שקיבלה מהמדינה, וזאת בתמורה להסרת המגבלות שחלות עליה כחלק מתנאי הסיוע.
אל על הציגה פלוס בשורת הרווח הנקי גם ברבעון הקודם, אך זה נבע ממכירת מועדון הנוסע המתמיד – וזו הפעם הראשונה מאז משבר הקורונה שבה אל על מציגה רווחים על בסיס הפעילות התפעולית שלה.
הכנסות החברה ברבעון הסתכמו ב-625 מיליון דולר, לעומת כ-253 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2021 – זינוק של 147%. ההוצאות התפעוליות עמדו על 488 מיליון דולר, לעומת הוצאות של 270 מיליון דולר בתקופה המקבילה.
באל על מבהירים כי ההכנסות הגיעו כמעט לרמה שהיו בשנת 2019 וזאת אף שהיקף הפעילות של החברה צומצם בעקבות "המצב השורר בשוק שבו הביקוש עולה על ההיצע ובהשפעת עליית מחירי התשומות, דבר שהביא לעלייה במחירי כרטיסי הטיסה". שווי המזומנים של החברה נכון לסוף הרבעון השלישי עמד על 316 מיליון דולר, וזאת לעומת שווי מזומנים של 86 מיליון דולר בסוף הרבעון השלישי של 2021.
אל על מסיימת את הרבעון עם רווח תפעולי של 102 מיליון דולר, בהשוואה להפסד תפעולי של 109 מיליון דולר ברבעון השלישי של 2021. ה-EBITDA (רווח לפני ריבית, מיסים, פחת והפחתות) עמד על 156 מיליון דולר, לעומת EBITDA שלילי של 8 מיליון דולר ברבעון המקביל.
בדוח החברה מתייחסים לעסקת הנוסע המתמיד עם הפניקס, ונכתב כי "בחודש יוני 2022 חתמה אל על עם הפניקס על הסכם לקבלת מימון של 130 מיליון דולר אגב מכירת פעילות מועדון הנוסע המתמיד על ידי החברה. במסגרת העסקה, חתמו החברה, חברת הנוסע המתמיד והפניקס על כתב למתן אופציה להפניקס לרכישה של עד 25% ממניות חברת הנוסע המתמיד, אופציה אותה מימשה הפניקס ברובה בחודש ספטמבר 2022 באמצעות רכישה של 19.9% ממניות חברת הנוסע המתמיד שהוחזקו בידי החברה, בתמורה לסך של כ-14 מיליון דולר. נכון למועד דוח זה מחזיקה החברה 80.1% ממניות חברת הנוסע המתמיד והפניקס מחזיקה 19.9% מהמניות".
במהלך הרבעון השלישי חתמה החברה גם על הסכם עם וועד הטייסים, שעד אז נקט בעיצומים שהובילו לביטולי טיסות ופגעו בנוסעים ובתדמית החברה.
במענה לשאלת כלכליסט בנוגע למחויבויות עתידיות של החברה למדינה, אמר סמנכ"ל הכספים של אל על יצחק אליאב כי "סיימנו את מערכת ההסכמים עם המדינה, לא צפוי משהו נוסף בנושא הזה". לדבריו, שאר הסיוע שהמדינה העניקה היה ברכישת מניות או הקדמת תשלומים לביטחון, ולכן אין צורך בהקדמת תשלומים.
במענה לשאלה נוספת מצד כלכליסט על היקף עליית מחירי הכרטיסים, אמרה המנכ"לית החברה דינה בן טל כי "מאוד קשה להגיד בכמה עלו הכרטיסים, אפשר לדבר על אחוזים בודדים". לטענתה, הסיבה לעליית המחירים נובעת בין השאר מעליית מחירי הדלק, אך גם מפערים בין הביקוש לטיסות להיצע המוגבל של הטיסות. בבקשר הזה, בן טל ציינה ש"כשנתב"ג יגדל והקיבולת תגדל אז המחירים יעלו" - כך שמחירי הכרטיסים צפויים להישאר גבוהים בטוול הקרוב. בן טל המליצה לצרכנים לרכוש כרטיסים כמה שיותר זמן מראש. בחברה הבהירו כי הם עדיין לא יודעים מתי יוכלו לטוס מעל סעודיה ועומאן, מה שישפיע על מחיר וזמן הטיסות למזרח.