סגור
 מוצרי עלית ו מוצרי שטראוס יורדים מ ה מדפים ב רשתות ה סופר ב עקבות הודעת ריקול איחזור מוצרים מ ה מדף עקב מציאת סלמונלה ב מוצרים
מוצרי עלית יורדים מהמדפים בעקבות הודעת הריקול (צילום: אלעד גרשגורן)

הסלמונלה גילחה 192 מיליון שקל מהרווח הנקי של שטראוס - והיד עוד נטויה

שטראוס מעריכה בדוחות הרבעון שלה כי הפגיעה בעקבות האירוע תעמוד ברף העליון של הערכותיה המוקדמות - 230-210 מיליון שקל מהרווח הנקי. סברה עברה להפסד תפעולי של 56 מיליון שקל ברבעון השני עקב בעיות התברואה במפעל שלה, ונתח השוק שלה הצטמק כמעט במחצית. נקודת האור בדוחות שטראוס היא חטיבת הקפה - בזכותה סיכמה שטראוס את הרבעון עם צמיחה של 4.6% במכירות, שעמדו על 2.3 מיליארד שקל

דוחות הרבעון השני שפירסמה היום (ג') שטראוס ממשיכים לחשוף את הנזק המתגלגל של פרשת הסלמונלה במפעל עלית שבנוף גליל. החברה דיווחה כי הפגיעה כתוצאה מאותו משבר במכירות המחצית הראשונה עמדה על 211 מיליון שקל. הרווח התפעולי במחצית קטן ב-249 מיליון שקל, והרווח הנקי הצטמק ב-192 מיליון שקל.
בכל הקשור לפגיעה בתוצאות עדיין לא נאמרה המילה האחרונה. למרות כל הפעולות שביצעה החברה לטיפול בבעיית הזיהום במפעל, הוא עדיין לא נפתח מחדש לפעילות. שטראוס מציינת בדוחות הרבעון כי "החברה נערכת בימים אלה לחזרה לייצור באופן מדורג תחת בקרה מוקפדת ותודיע על כך עם קבלת אישור ממשרד הבריאות". במילים אחרות: החברה לא יודעת להעריך רשמית מתי המפעל יחזור לייצר.
בינתיים מעריכה שטראוס כי המשבר יביא לפגיעה בהיקף של 230-210 מיליון שקל ברווח הנקי בסך הכל. מדובר ברף העליון של ההערכות המוקדמות של ענקית המזון המקומית.
בתחילת החודש הודיעה החברה כי תקים ועדה בלתי תלויה לבדיקת האירוע. עם זאת, שטראוס עדיין לא הודיעה על הרכב חברי הוועדה ועל לוחות הזמנים של עבודתה. החברה מעריכה בדוחות כי תעשה זאת "בשבועות הקרובים".
עוד התמודדה שטראוס במהלך הרבעון עם פרשת תברואה במפעל הסלטים של סברה בארה"ב. לאחר שקיבלה מכתב אזהרה חריף מה-FDA בתחילת השנה, נאלצה שטראוס להשבית את הייצור במפעל בסוף מרץ ולחדש אותו רק בסוף מאי. מהלך זה הוביל לפגיעה רצינית בנתח השוק של חברת הסלטים - שעמד על 33% בלבד במחצית הראשונה של 2022 לעומת 61% במחצית המקבילה.
סגירת הייצור במפעל הובילה להתרסקות בתוצאות של סברה. מכירות החברה ברבעון השני של 2022 עמדו על 108 מיליון שקל (שטראוס מאחדת בדוחותיה רק מחצית מסכום זה משום שהיא שותפה בחברה יחד עם פפסיקו), התרסקות של 66% לעומת הרבעון המקביל. סברה סיימה את הרבעון עם הפסד תפעולי של 56 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 26 מיליון שקל ברבעון המקביל.
דוחות הרבעון חשפו גם כי חברת הסלטים הנוספת שמפעילה שטראוס בעולם יחד עם פפסיקו - חברת אובלה - הגדילה את ההפסד התפעולי וקפאה בשורת המכירות. החברה סיימה את הרבעון השני עם הפסד תפעולי של 6 מיליון שקל, עלייה של כ-47% בהפסד התפעולי לעומת הרבעון המקביל. מכירות אובלה עמדו על 40 מיליון שקל - כמעט ללא שינוי בנטרול שערי חליפין.
המשברים שפקדו את החברה באו לידי ביטוי ברווח התפעולי שלה,שהסתכם ב-102 מיליון שקל. מדובר בצניחה של 51.5% לעומת הרבעון המקביל. שיעור הרווח התפעולי מהמכירות צנח אף הוא ל-4.5% ממכירות החברה לעומת 10% בתקופה המקבילה. זאת, למרות השפעה חיובית מכספי ביטוח שקיבלה סברה במהלך הרבעון.
בשורה התחתונה דיווחה שטראוס על רווח נקי מיוחס לבעלי המניות של החברה שעמד על 70 מיליון שקל ברבעון השני, ירידה של 44.8% לעומת הרבעון המקביל.

נקודת האור: חטיבת הקפה

למרות האירועים הקשים במפעל השוקולד בישראל ומפעל הסלטים בארה"ב, שטראוס מסכמת רבעון שני עם צמיחה במכירות. שטראוס הציגה ברבעון השני מכירות של 2.3 מיליארד שקל. מדובר בצמיחה אורגנית של 4.6% בנטרול שערי מטבע. מה שהציל את השורה העליונה של החברה מהצניחה במכירות השוקולד בישראל והסלטים בארה"ב היה עלייה במחירי המכירה שלה בחטיבת הקפה, שסיימה את הרבעון עם מכירות 1.2 מיליארד שקל, שמשקפים צמיחה אדירה של 45%.
החברה מייחסת את העלייה בעיקר לעליית מחירי הקפה הירוק (קפה לפני קלייה) שהביאה את החברה להעלאת מחירים בשווקים רבים. רק במהלך הרבעון השני העלתה שטראוס את מחירי הקפה שלה בסרביה וברומניה.
עם זאת, יש לציין כי מתחילת השנה לא נמשכה המגמה במחירי הקפה הירוק. החברה מציינת כי מתחילת השנה ועד למועד פרסום הדוחות לא חל שינוי משמעותי במחירי פולי קפה מסוג ערביקה, ואילו פולי הקפה מסוג רובוסטה רשמו ירידת מחיר של 10%.
העלאת המחירים של שטראוס שיפרה לא רק את שורת המכירות, אלא גם את הרווחיות של חברת הקפה. מגמה זו נתמכה גם על ידי התחזקות הריאל בברזיל. חטיבת הקפה סיכמה את הרבעון השני עם רווח תפעולי של 127 מיליון שקל - זינוק של 63.8% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2021. שיעור הרווח התפעולי ממכירות החטיבה עמד על 10.4% ברבעון השני, לעומת 9.2% ברבעון המקביל.
דוחות שטראוס מגלים כי בעוד החברה מצליחה להעלות מחירים בפעילות הקפה בחו"ל, לא כך הדבר בפעילות הקפה שלה בישראל. ברבעון השני עמדו המכירות של פעילות הקפה בישראל על 180 מיליון שקל, צמיחה של 10.5% שנבעה מעלייה בנקודות המכירה של רשת בתי הקפה של שטראוס (פתיחה של נקודות מכירה חדשות, והפעלה מחדש של נקודות מכירה שהיו סגורות בקורונה) וכן עלייה במכירות בסופרים בשל עיתוי החגים.
הצמיחה החיובית במכירות הקפה בישראל התקזזה עם עליית מחירי התשומות - קפה ירוק, הובלה, אריזה ואנרגיה - וכך הרווח התפעולי של חטיבת הקפה בישראל ברבעון השני עמד על 20 מיליון שקל, ירידה של 23.5% לעומת הרבעון המקביל.
הרווחיות התפעולית של פעילות הקפה בישראל עמדה על 11.6% ברבעון השני, לעומת 16.8% ברבעון המקביל. לשם השוואה, הרווחיות התפעולית של פעילות הקפה בעולם (ללא ישראל) עמדה באותה תקופה (הרבעון השני של 2022) על 10.2%.