בקשה לייצוגית נגד טסלה: נדרשת לפצות לקוחות על יישומים שלא סופקו
בקשה לייצוגית נגד טסלה: נדרשת לפצות לקוחות על יישומים שלא סופקו
תביעה על 20.5 מיליון שקל הוגשה לבית המשפט המחוזי מרכז בדרישה לפצות על חוסר יכולת לבצע שימוש מלא במערכת נהיגה אוטונומית משודרגת בטסלה 3; העלות לכל לקוח - עשרות אלפי שקלים
טסלה ישראל נדרשת לפצות לקוחות אשר ציפו לקבל במכוניותיהם גישה למערכת נהיגה אוטונומית משודרגת (FULL SELF DRIVING) אך לטענתם היא לא פתחה את האפשרות המלאה לשימוש, כך עולה מבקשה לתביעה ייצוגית אשר הוגשה השבוע נגד היצרנית ונציגותה בארץ.
על פי עיקרי המסמכים שהוגשו לבית המשפט המחוזי מרכז, דורש בעל מכונית טסלה 3, אשר רכש אותה בתחילת שנת 2021, סכום בגובה 54.5 אלף שקל בתוספת הפרשי הצמדה וריבית בגין הפרה של הסכם רכישה, כך לפי לשון התביעה. סכום התביעה הכולל כפי שהוגש לבית המשפט הוא 20.45 מיליון שקל.
FSD היא יכולת נהיגה אוטונומית משודרגת של מכוניות טסלה, ולפי התביעה מדובר ב"יכולת נהיגה עצמית מלאה". פונקציית FSD במכוניות טסלה כוללת יכולות ניווט, מעבר נתיב אוטומטי, ביצוע חניה אוטומטי, זימון של הרכב אל בעליו והזזה של הרכב למקום אחר תוך תמרון לעקיפה - בקרה אשר מאפשרת זיהוי של רמזורים ותמרורי עצור והיגוי אוטומטי.
לפי עיקרי התביעה, בעל הרכב רכש טסלה בפברואר 2021 יחד עם מה שמתואר כ"מוצר נוסף שהוא תוסף תוכנה אשר כולל מספר יישומים שונים", כלומר יכולת FSD. אולם לטענתו סופק הרכב לאחר שלושה חודשים "עם מוצר חלקי בלבד כאשר מרבית היישומים שבו אינם פועלים". בפועל עדיין לא ניתן לבצע זימון של הרכב או לזהות רמזור אדום.
לפי עיקרי התביעה, עסקת הרכישה איפשרה ללקוחות לרכוש חבילת FSD עד נובמבר 2021. מתאריך זה יכלו הלקוחות לרכוש את מה שמתואר כ-EA, כלומר ENHNCED AUTOPILOT, אשר מאפשר פחות פונקציות אבל עדיין מבטיח ללקוחות למשל את יכולת זימון הרכב. לטענת התובע, מאז ביצוע הרכישה של המכונית עם חבילת ה-FSD חלפה שנה ו"חרף זאת, וחרף העובדה שגם נכון למועד כתיבת שורות אלה לא יודעת הנתבעת עצמה מתי יעלה בידה לספק את המוצר במלואו, היא מסרבת לבטל את הסכם הרכישה בקשר למוצר (ללא הרכב) ולהשיב את הכספים אותם היא מחזיקה בידה".
לפי עיקרי כתב התביעה, לקוחות רכשו מכוניות עם חבילות FSD וגם עם EA, וזאת בעלות נוספת של עשרות אלפי שקלים, בציפייה לקבל מכונית אשר תוכל בעתיד לבצע את הפעולות אשר אמורה לבצע מכונית המצוידת בחבילת FSD, למשל זימון הרכב, אך אלו כאמור אינן זמינות בישראל.
יש לציין כי האשמה במצב כזה אינה טמונה בהכרח בטסלה, אלא ברגולטור הישראלי אשר מקשה על הטמעה של מספר פונקציות אשר זמינות בשווקים עולמיים. מכיוון שכך מציין התובע כי "אילו היה התובע (ככל אדם סביר) יודע במועד רכישת הרכב כי הפונקציה, על כלל יישומיה, לא תסופק לו עם מסירת הרכב וקל וחומר למעלה משנה ממועד הרכישה, לא היה רוכש אותה".
לאחר שהובהר לטסלה כי תביעה ייצוגית תוגש בנושא, ביקשה החברה להגיע לפשרה מחוץ לכותלי בית המשפט, אולם הדבר לא צלח.