כך ייראה הרובע החדש בשדה דב
כך ייראה הרובע החדש בשדה דב
בתכנון: מגדלים של 40 קומות ו"פארק המסלול"
מחר תדון הוועדה המקומית ת"א־יפו בשתי תוכניות הענק בשדה דב בצפון תל אביב, שיאפשרו פיתוח של רובע עירוני חדש לאורך חוף הים, בין אתר רדינג לציר קק"ל־פרופס. אפשר לראות את הרובע החדש גם כהמשך של שכונות רמת אביב, ל' הישנה והחדשה ונופי ים, מערבה, עד חוף הים. מדובר בבשורה משמעותית לבעלי הקרקע שהם רשות מקרקעי ישראל, פרטיים ועיריית תל אביב, וגם לציבור: שתי התוכניות מציעות הקמה של 11,156 דירות, מתוכן, 1,423 דירות בהישג יד. תוכנית המתאר הכוללת לרובע שדה דב אושרה כבר ב־2020. שטחה הכולל של התוכנית הוא כ־1,300 דונם והיא כוללת 16 אלף יח"ד (40 אלף תושבים), מתוכן 2,400 יחידות דיור עבור דיור בר־השגה ו־4,500 יחידות דיור מיוחדות (מעונות סטודנטים, דיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה וכו').
עוד כוללת התוכנית כ־500 אלף מ"ר עבור מבני ציבור, כ־125 אלף מ"ר עבור מסחר, כ־330 אלף מ"ר לשטחי תעסוקה, כ־125 אלף מ"ר למלונאות וכ־365 דונם שטחי פארק וגנים ציבוריים.
"חלק אחרון בפאזל"
תוכנית הרובע הוגדרה על ידי העירייה כ"חלק האחרון בפאזל שמשלים את העיר". הציר הראשי של התוכנית הוא רחוב רחב, שימשיך את רחוב אבן גבירול הקיים צפונה ויחבר אותו עם העיר הרצליה, ובו יעבור גם הקו הירוק של הרכבת הקלה. צירים חשובים נוספים, בכיוון מזרח־מערב, הם המשך הרחובות פרופס, איינשטיין ואשכול. צפונית לרדינג מתוכננת מעגנה (מרינה), ובה בית ספר ימי כלל־עירוני, ועל המצוק, פארק חופי גדול, כולל טיילת.
על הרצועה ההיסטורית של מסלול הטיסה של שדה התעופה שדה דב ממוקם "פארק המסלול", שיהיה מרכז החיים של השכונה החדשה ולאורכו יתפרסו מבני הציבור. מתחמי הבנייה מזכירים קצת במתווה שלהם את העיר ברצלונה, ומייצרים גושים בנויים ברציפות, שבמרכזם יש מעין חצרות ובהן פארק. הבנייה לאורך הצירים הראשיים תהיה גבוהה ופחות מזכירה את העיר המוכרת לנו כעת: מגדלים של 40 קומות באזור הצפוני של התוכנית, ולאורך הצירים הראשיים, מגדלים בגובה של עד 22 קומות.
התוכנית המתארית לרובע שדה דב חולקה לשלושה מתחמים: מתחם אשכול, המתחם המרכזי והמתחם הצפוני. תוכנית מתחם אשכול אושרה על ידי הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) בפברואר 2021. על תוכנית צפון הרובע ותוכנית מרכז הרובע שעליהן תדון מחר הוועדה המקומית חתומים משרדי האדריכלים ארי כהן ומנעד. עם אישורן של שתי התוכניות הללו יושלם התכנון המפורט (ברמת התב"ע) של כל הרובע. משמעות הפקדת ואחר כך אישור התוכניות היא תחילת שיווק הקרקע. עם זאת עד להתחלת הבנייה יחלפו עוד כמה שנים.
דיור בר־השגה במחלוקת
אתמול התקיים דיון בבית המשפט העליון בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין שמואל שוב, נעמה שיף וטל גליקסמן ממשרד עורכי הדין שוב ושות', המייצגים בעלי קרקעות ברובע שדה דב, נגד החלטת הוועדה המחוזית להקצות כ־2,400 יחידות דיור ברובע שדה דב לטובת דיור בהישג יד. העותרים טענו כי עיריית תל אביב, המדינה והבעלים הפרטיים יתחלקו ב־13,600 דירות כבעלי זכויות משותפים בקרקע, אך העירייה תקבל בנוסף 2,400 דירות לדיור בהישג יד.
עו"ד שוב אמר כי "אין לנו בעיה עם דיור בהישג יד. אנחנו טוענים שההקצאה של העירייה צריכה להיות על חשבון הזכויות שלה. אי אפשר לקחת את זה בדרך של איחוד וחלוקה ללא תמורה".
עו"ד אייל מאמו, ממשרד עו"ד אגמון ושות', האחראי לייצוג התאחדות הקבלנים בוני הארץ שהצטרפו לעותרים במעמד "ידיד בית המשפט", ציין כי "העירייה מקבלת שטחים שהם לדיור בר־השגה כהפרשות לצורכי ציבור, מעבר לדירות הרגילות שהיא מקבלת כבעלת קרקע. כלומר, העירייה מקבלת אלפי יחידות דיור שישווקו כדיור בר־השגה, ללא תמורה. מדובר בהפקעה מבעלי הקרקעות הפרטיים".
- 16 אלף דירות - ההיקף הכולל של תוכנית שדה דב, בשטח של 1,300 דונם
- 2,400 דירות בהישג יד - תכלול התוכנית, לצד 4,500 דירות למעונות סטודנטים ובתי אבות