הפקק בנמל שנגחאי יורגש בכל העולם - וישפיע על מחירי השינוע ומניות הספנות
הפקק בנמל שנגחאי יורגש בכל העולם - וישפיע על מחירי השינוע ומניות הספנות
הסגר שהטיל הממשל הסיני בשנגחאי גורם גם לעיכובים בנמל המכולות המקומי, הגדול בעולם, והספק העבודה ירד ב־20%-30%. החשש: הפקק החדש יוביל לזעזוע נוסף בשרשרת האספקה הגלובלית ולעליית מחירים
לפני כשלושה שבועות החליט הממשל הסיני להטיל סגר הדוק על 26 מיליון תושבי שנגחאי, העיר הגדולה בסין ואחת הגדולות בעולם, בעקבות התפרצות של מספר מקרי תחלואה בקורונה - שהפכו בתוך זמן קצר לעשרות אלפי מקרים. עד כה מספר המתים המדווחים הוא נמוך, אך לא ברור אם ניתן לסמוך על המספרים הרשמיים שמפרסמת ממשלת סין. הסגר הקפדני הוביל לכך שתושבים רבים מתמודדים עם מחסור במזון, ואפילו למקרים נדירים בהם אזרחים סינים שיצאו מבתיהם התעמתו עם כוחות הביטחון והשיטור הסיניים.
שנגחאי היא הלב הפועם של הכלכלה הסינית: התוצר המקומי הגולמי שלה גדול משל בייג'ינג הבירה ועומד על כ־677 מיליארד דולר, פי שניים מכלכלת ישראל כולה. שנגחאי היא גם מעצמה של תעשייה והייטק, והבורסה המקומית היא השלישית בגודלה בעולם, אחרי ניו יורק והנאסד"ק.
עם זאת, החשיבות הגדולה של שנגחאי לכלכלה העולמית נובעת בראש ובראשונה מהנמל שלה. נמל שנגחאי, שמופעל בין היתר על ידי חברת SIPG, המפעילה גם את נמל המפרץ בחיפה, הוא נמל המכולות הגדול בעולם. הוא ממוקם על הדלתא של נהר היאנגצה ומהווה את פתח הכניסה והיציאה המרכזי של היצוא הסיני. הנמל פרק והעמיס בשנת 2021 כ־47 מיליון TEU (יחידת מידה של מכולות), 6.2% מכלל מטען המכולות העולמי, כאשר הרוב המוחלט של המכולות המטופלות מיועד ליצוא. לשם השוואה, בשנת 2021 כל נמלי ישראל ביחד טיפלו בכ־3.1 מיליון TEU בלבד.
השפעת הסגר לא דילגה על נמל המכולות העמוס בעולם. אף שהחברות המפעילות מתעקשות כי הנמל פועל כרגיל, לפי דיווחים בתקשורת העולמית הספק העבודה בנמל שנגחאי ירד ב־20%—30% עם תחילת המגבלות על האוכלוסייה המקומית, בין היתר בגלל מחסור בכוח אדם ובנהגי משאיות. ירידת הספק העבודה הובילה לשתי השפעות מידיות: הצטברות של תור תפעולי של מאות אוניות בכניסה; ובחירה של אוניות רבות לוותר על כניסה לנמל הפקוק. Maersk הדנית, חברת הספנות הגדולה בעולם, הודיעה בשבוע שעבר כי חלק מהאוניות שלה ידלגו על נמל שנגחאי בעקבות מחסור בשטח מכולות בנמל. החברה המליצה ללקוחותיה להעביר את הסחורות לנמלים אחרים בסין. גם חברת הספנות MSC הזהירה כי נמל שנגחאי סובל מעומסים וממחסור בעמדות חשמל למכולות, ויש חשש מנזק אפשרי לסחורה רגישה. בתגובה ביקש הממשל הסיני מחברות הספנות הבינלאומיות להימנע מלדלג על הנמל, ודרש מרשויות הנמל וחברת SIPG לשפר את השירות.
החשש העיקרי הוא שהפקק החדש בשנגחאי יוביל לזעזוע חדש בשרשרת האספקה העולמית, בדומה לזה שהתרחש בתחילת משבר הקורונה והוביל לעלייה חדה של מאות אחוזים במחירי השינוע העולמיים. בין היתר מומחים סבורים כי אם העומס יימשך אז הדבר עלול להוביל למחסור במכולות, שיוביל לעלייה נוספת במחירי השינוע ולהחרפת האינפלציה העולמית.
גם ישראל צפויה להיות מושפעת מייקור שרשרת האספקה העולמית, שעלולה להוביל לעליית מחירים נוספת של מוצרים מיובאים. אף שנמל שנגחאי הוא בעיקרו נמל מכולות וההשפעה הישירה של העומס בו צפויה להיות על מחירי שינוע מכולות, הדבר צפוי להוביל באופן עקיף לכך שיבואנים יעבירו סחורות לאוניות מטען כללי, ובכך עלול לגדול העומס בפקק האוניות שמחכות מחוץ לאשדוד ולחיפה. נכון להיום, 77 אוניות מחכות בים מול חופי ישראל, רובן אוניות מטען כללי הנושאות מתכות.
עם זאת, לא כולם צפויים להפסיד מהמשבר. חברות הספנות, שאשתקד שברו שיאי רווחים, יהיו שוב המרוויחות העיקריות מהמצב. חברת הספנות המקומית צים, שבשליטת עידן עופר, הרוויחה ב־2021 כ־4.65 מיליארד דולר, הרווח השנתי הגדול ביותר בכל הזמנים של חברה ישראלית. אם מחירי השינוע ימשיכו להיות גבוהים — גם הרווחים של צים ומתחרותיה יישארו גבוהים.