סגור

השכירים התעוררו: מעסיקות איקוניות, טריקים בזויים

לראשונה בתולדותיהן סטארבקס ואמזון מתמודדות עם ועדי עובדים והן עושות הכל כדי לשבור את רוחם. ממעקבים ועד החלשת סולידריות

בחצי השנה האחרונה נהנית תנועת העובדים בארה"ב מהתעוררות מרשימה. עובדי הצווארון הכחול, שמובלים על ידי עובדים צעירים ולא פקידים מנוסים, החלו להתאגד ולשבות בהיקף שלא נראה מאז ימי רייגן בשנות השמונים.


בשנים שחלפו מאז, כלכלת ארה"ב יצרה מספר עצום של משרות בשכר נמוך וללא ביטחון תעסוקתי. משרות בלי חופשות מחלה, חופשות בתשלום או הזדמנויות לקידום. ברמה הפדרלית, הוסר הפיקוח על התעשיות השונות, שכר המינימום השעתי לא עודכן כבר 15 שנה, והזכות למקח קיבוצי הוחלשה בחקיקה. דינמיקה זו יצרה פער גדל והולך בין השכר השעתי החציוני לתפוקה לשעת עבודה. או בפשטות, דיכוי שכר העובדים הביא לכך שהם לא השתתפו ברווחים, ורמות אי־השיוויון גדלו. תנועת ההתעוררות חושפת כעת את הסוד הגלוי של שוק העבודה האמריקאי: המחסור איננו במשרות, אלא במשרות טובות.

1 צפייה בגלריה
עובדי סטארבקס חוגגים הקמה של איגוד עובדים ראשון ברשת מאז שנות השמונים
עובדי סטארבקס חוגגים הקמה של איגוד עובדים ראשון ברשת מאז שנות השמונים
עובדי סטארבקס חוגגים הקמה של איגוד עובדים ראשון ברשת מאז שנות השמונים
(צילום: גטי)

מורכבות התנועה הנוכחית משתקפת היטב במה שמתרחש באמזון ובסטארבקס, שני תאגידי ענק, שלראשונה בתולדותיהם רואים ועדים מוקמים. כמובן ששתי החברות אינן מקבלות זאת בהכנעה, והן פועלות לשבור את מאמצי ההתאגדות באמצעות כל טריק בזוי. באמזון מאיימים על עובדים כי יאבדו את ביטוחי הבריאות. קמעונאית הענק גם פיטרה עובדים שניסו לקיים שיחות בנושא, מבצעת מעקב אחרי "גורמים מתסיסים" במחסנים ואפילו דאגה לכך כי באפליקציית המסרים הפנימיים ייאסר השימוש במילים כמו "ועד", "שכר מחיה" ואפילו "שירותים". למעשה, ההפחדה כל כך שיטתית, עד כי בתי המשפט פסקו שאמזון הפכה את תהליך ההצבעה במחסן אחד באלבמה לבלתי כשיר, והורו על הצבעה נוספת. בסטארבקס, עוד לפני שהמנכ"ל שולץ הודיע על חזרתו, דאגו להטיסו לעיירות באזור באפלו כדי שישכנע עובדים לא להצביע בעד ועדים. בחברה ניסו גם לפטר עובדים שביקשו להתאגד. במקביל, סגרו סניפים והכניסו עובדים חדשים לסניפים קיימים כדי להחליש את הסולידריות.
לא לחינם מתבוננים תאגידים גדולים בחשש במתרחש. סטארבקס ואמזון הן לא רק מעסיקות ענקיות, הן מעסיקות איקוניות. הקמעונאית ורשת הקפה המפורסמות בעולם. זו גם לא הפתעה שההתעוררות מתרחשת במגזרי המזון והמשלוחים, שעובדיהם נדחפו למרכז הבמה עם פרוץ המגפה והפכו בן רגע ל"חיוניים". אחרי שעבדו בחזית במשך יותר משנתיים, לעתים תוך סיכון חייהם, הם מבינים שלא זכו לגמול הולם.
האירועים באמזון ובסטארבקס מעוררים תקווה עבור תנועת העבודה. נכון, היא יכולה להתאדות באותה מידה שהיא יכולה להתעצם, אבל אם בחברות הללו ייאלצו לשפר תנאים בסיסיים, ייתכן והקמפיין ישמש השראה לאחרים. הצלחתם תחדיר את האמונה שאם אפשר לנצח שם, אפשר לנצח בכל מקום.