חוזי ייצור ראשונים בסין למכ"מי הרכב של ארבה הישראלית
חוזי ייצור ראשונים בסין למכ"מי הרכב של ארבה הישראלית
בייג'ינג אוטומוטיב ויצרנית הרכיבים וייפו יתחילו להשתמש במכ"מים לרכב של המפתחת הישראלית בעוד כשנה; ארבה היא אחת מחברות הטכנולוגיה הישראליות היחידות שהציגו גידול בשווי אחרי המיזוג עם ספאק
מפתחת המכ"ם לרכב מתל אביב, ארבה רובוטיקס Arbe Robotics שנסחרת בוול סטריט בשוי של 585 מיליון דולר (סימול מניה ARBE), זוכה לחוזה ייצור ראשון עם יצרנית רכב, בייג'ינג אוטומוטיב, ולחוזה ייצור עם ספקית גדולה של תעשיית הרכב, Weifu הסינית. מכוניות עם המכ"מים של החברה מתל אביב יתחילו לרדת מפס הייצור בסוף 2022, ובתחילת 2023.
במקביל חשפה יונדאי הקוריאנית בשבוע שעבר כי היא נמצאת בפיילוט מתקדם עם ארבה, לשימוש במכ"מים שלה במכוניות העתידיות שלה. לארבה כבר יש חוזה ל-400 אלף מכ"מים עם AutoX הסינית, שמפתחת שירותי רובוטקסי.
ארבה הוקמה במקור כדי לפתח מערכת שליטה ברחפנים אוטונומיים, אך עברה לשוק המכ"מים לרכב, ופיתחה מכ"ם עם טווח ארוך יחסית ורזולוציה גבוהה. המכ"ם מבוסס על ערכת שבבים שפיתחה החברה, ויצרני הרכב והספקים שלהם רוכשים מהחברה רישיון לייצור מערכות מכ"ם על בסיס הטכנולוגיה של ארבה. מכוניות עושות היום שימוש גובר במכ"מים לבלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, כחלק מהגברת היכולות האוטונומיות למחצה, עוד לפני הגעת מכוניות אוטונומיות לגמרי לשוק, לקראת סוף העשור.
"היצרנים שולחים לנו את המכ"מים שבנו עם השבבים שלנו, ואנחנו כבר לא מכירים אותם. בהתחלה אתה רואה וחושב 'זה לא נראה כמו הילד שלי', ואז מבין שמזל טוב, הילד גדל ועזב את הבית", אומר קובי מרנקו, מנכ"ל ומייסד ארבה.
BAIC, בייג'ינג אוטומוטיב, שהוקמה ב-1958, מפעילה מיזמים משותפים עם יונדאי לייצור מקומי בין השאר של סונטה וסנטה פה, ועם מרצדס, לייצור A קלאס הקומפקטית ודגמי הג'יפונים GLA, GLB ו-EQC החשמלי. בנוסף היא מייצרת דגמים מקוריים משלה, תחת המותג פוטון, לצד אוטובוסים משאיות ומכונות חקלאיות.
המכ"מים של ארבה יותקנו בדגמים המקוריים של החברה, בעיקר בדגמים מתקדמים עם יכולות אוטונומיות בדרגה 2+, כאלה הדורשים 3 מכ"מים ברכב. BAIC ייצרה בשנה שעברה 1.9 מיליון מכוניות מכל הדגמים.
ארבה הכריזה במרץ האחרון על מיזוג עם הספאק Industrial Tech Acquisitions לפי שווי של 723 מיליון דולר. אבל לאחר שחלק ממשקיעי הספאק החליטו שלא להשקיע בה, החלה החברה הממוזגת להיסחר בנאסד"ק לפי שווי של 525 מיליון דולר. כעת היא נסחרת לפי שווי של 615 מיליון דולר, עלייה של 17% מאז שווייה בתחילת המסחר, 525 מיליון דולר.
זאת, לעומת חברות אוטו אק ישראליות אחריות שהתמזגו עם ספאקים אמריקאיים, כמו מפתחת הפלטפורמה לרכב חשמלי REE (ירידה של 61.5%) ואוטונומו (52.55%-). רק ואלנס בולטת בזינוק גדול יותר בשווי שלה מאז מיזוג דומה (162%+).
"במגעים למיזוג לא רצנו אחרי השווי", אומר מרנקו. "נכנסו בחצי מהשווי של חברות שנחתכו אחר כך בעשרות אחוזים, לא כי חשבנו שארבה שווי חצי מהן, אלא כי חיפשנו שווי הוגן", הוסיף.