חוק הפיקדון הורחב אך אין מי שיטפל במיחזור
חוק הפיקדון הורחב אך אין מי שיטפל במיחזור
הרחבת חוק הפיקדון תכפיל את מספר הבקבוקים שיימסרו למיחזור. אך בינתיים מערכי האיסוף והמיון, גיוס עובדים ורכישת משאיות תקועים, ואין רגולציה לתחום
"המשרד להגנת הסביבה קיבל החלטה דרמטית להרחיב את חוק הפיקדון, אבל נראה שהסתפק בכך וזנח את אחד המהלכים הגדולים שהוא אמור להוביל". כך טוען בכיר בתחום המיחזור.
אכן, בשנה שחלפה מאז החליט המשרד להגנת הסביבה על הרחבת חוק הפיקדון על מיכלי משקה, כך שיחול גם על בקבוקים גדולים שיימסרו במרכולים, לא נעשו צעדים שיובילו ליישומו. הרחבת החוק תיכנס לתוקף בעוד חודשיים בלבד, אולם עד כה לא הורחבו מפעלי המיחזור בהתאם לצפי להכפלת מספר הבקבוקים שייאספו. בינתיים המשרד להגנת הסביבה ממתין עם תוכנית ההסברה לציבור, שכבר לא ימצא כלובי מיחזור בערים.
על פי הערכות, כל שנה נאספים כ־800 מיליון מיכלי משקה קטנים ומעוד חודשיים, יתווספו 800 מיליון מיכלי משקה גדולים — בנפח כפול. היום אוספים תאגידי המיחזור בקבוקים מכ־3,500 נקודות מכירה, ולפי הערכות מספרן יעלה לכ־4,000.
לצורך טיפול בכמויות העתידיות, יש צורך בהגדלת מערכי האיסוף והמיון, גיוס עובדים ורכישת משאיות, שידרשו להגיע בתדירות גבוהה יותר לבתי עסק. אולם בתאגידי המיחזור, חוששים להתחייב להשקעות גבוהות, המוערכות בעשרות מיליוני שקלים, מכיוון שאין להם ודאות ביחס למבנה הפעילות העתידית של הגופים. "כל אחת מהחברות שפועלות עם כל אחד מהתאגידים, יכולה להחליט לעזוב לתאגיד אחר או למצוא לעצמה פתרון איסוף עצמאי ולכן, אין נכונות להיכנס להשקעות גבוהות". מסר גורם בענף. לדבריו, נעשתה היערכות מינימלית ביוזמת החברות הפועלות בתחום במיחזור.
בענף טוענים כי בעוד ששיטות הפיקדון השונות בעולם מופעלות ישירות על ידי המדינה או על ידי ארגוני יצרנים שקיבלו הכרה מהמדינה, בישראל אין גוף מוכר ולכן, אין בארץ כללים אחידים עבור כלל הגורמים הפועלים בתחום. דוגמה לכללים אחידים היא במערך ברקודים מרכזי של מיכלי משקה הנכללים תחת חוק הפיקדון, שכולל את החומר ממנו עשוי המיכל, שם המוצר, היצרן, וכן גובה, קוטר, משקל ונפח של המיכל — אך כזה לא הוקם בישראל.
בתחום המיחזור טוענים כי כבר ברגע שאושרה בוועדת הכלכלה החלטת המשרד להרחיב את חוק הפיקדון, חדלו קבלני איסוף המיכלים מהמיחזוריות להשקיע במשאיות. הם העלו מחירים ובחלק מהמקרים, פשוט לא הגיעו לרוקן מיחזוריות ולכן החשש הוא כי מרגע כניסת החוק לתוקף בדצמבר, תהיה תקופת ביניים, בה יתקשה הציבור להחזיר בקבוקים: מצד אחד יוצאו המיחזוריות מהערים ומצד שני רשתות השיווק עדיין מצויות בשלב הפיילוט למכונות אוטומטיות, ולא ישלימו את ההצטיידות במכונות בפריסה ארצית.
במשרד להגנת הסביבה צפויים להעלות קמפיין הסברה בחודש הבא, אולם בענף המשקאות מטילים ספק בנכונות של הציבור להחזיר לסופרמרקט בקבוק של 1.5 ליטר. הזינוק בקניות אונליין בשנה החולפת צמצם את ההגעה של הצרכנים לחנויות וזה מוסיף על חוסר הכדאיות שרבים רואים באיסוף הבקבוקים הגדולים בבית והבאתם לחנות בשביל החזר דמי הפיקדון. "השוק לא מוכן ולא בשל לקלוט את מיכלי הליטר וחצי". מסר בכיר בענף.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר: "היצרנים והיבואנים סוברנים להקים כל גוף שיחפצו, שיאגם את משאביהם. המשרד המליץ לרשויות להשאיר את המיחזוריות, ולהוציאן רק במהלך הרבעון הראשון של שנת 2022. הקמפיין לשינוי התנהגות מתקיים בשלושה שלבים: טרם כניסת החוק לתוקף (כבר בוצע), עם כניסת החוק ולאחריו". ד"ר אורנית רז, מנכ"לית תאגיד המיחזור אל"ה מסרה: "הרחבת החוק על המיכלים המשפחתיים יוצרת אתגרים חדשים. יש צורך בהקמת מערכת לאומית שתהיה מונגשת, מתוכננת והוגנת״.