סגור

בלעדי לכלכליסט
המטרה: לשנות את המס הירוק - בלי לפגוע במס הקניה

רשות המסים מבצעת בחינה פנימית של מתווה המס הירוק, במטרה לגבות יותר מיסי קנייה על מכוניות חדשות מבלי לשנות את נוסחת המס הקיימת - שכבר מעוגנת בחוק

רשות המיסים מבצעת בחינה פנימית של מתווה המס הירוק, במטרה שתוכל לגבות יותר מיסי קנייה על מכוניות חדשות מבלי לשנות את נוסחת המס הירוק; כך נודע לכלכליסט.
כיום, על כל מכונית חדשה אשר מיובאת לישראל מוטל מס קניה בהתאם לתצורת ההנעה שלה. כלומר: על מכונית בעלת הנעה חשמלית מוטל מס קניה בגובה 10%, על מכונית בעלת מערכת הנעת פלאג אין הייבריד מוטל מס קניה בגובה 30%, על מכונית היברידית מוטל מס קניה בגובה 50% ואילו על מכונית בעלת מערכת הנעה רגילה (כלומר כזו שאין בה כל סיוע חשמלי) מוטל מס קניה בגובה 83%. ב-1 בינואר יעלה מס הקניה על המכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג אין הייבריד באופן אוטומטי: המס על הפלאג אין הייבריד יעלה מ-30% ל-40%, ואילו המס על המכוניות ההיברידיות יעלה מ-50% לשיעור מס קניה רגיל.
בפועל, המכוניות היחידות שמס הקניה עליהן לא יעלה בינואר הקרוב יהיו הנקיות ביותר, כלומר החשמליות (שמס הקניה עליהן ישאר 10%) והמזהמות ביותר, כלומר כל המכוניות הרגילות, שמס הקניה עליהן יישאר 83%.
כל מתווה המס הירוק, כולל העליות של מס הקניה בינואר על ההיברידיות ומכוניות הפלאג אין הייבריד, כבר מעוגן בחוק, וכל שינוי בו נחשב בעייתי וכמעט בלתי אפשרי לביצוע - אבל קיימת גם פרצה שברשות המיסים מעוניינים לנצל: כיום, על המכוניות הרגילות אכן מוטל מס קניה בגובה 83% אבל ממס קניה זה מורידים סכומים של עד כ-17 אלף שקלים אשר נקבעים בהתאם לכמות המזהמים שהמכונית פולטת. סכומים אלה מחולקים בהתאם ל15 קבוצות זיהום, כאשר הרכבים המזהמים ביותר משתייכים לקבוצה 15 ולא מקבלים כלל זיכוי - ואילו רכבים נקיים מקבלים כאמור זיכוי אשר נקבע בהתאם למידת הזיהום שהם פולטים.
כלומר, אם ניקח למשל מכונית רגילה בעלת מנוע יחסית נקי אשר משתייכת לקבוצת זיהום 4 או 5, אזי על מכונית כזו יוטל מס קניה בגובה 83% אבל ממנו ינוכו כעשרת אלפים שקלים. כאשר מדובר במכונית עממית במחיר של כ-100 אלף שקל - אזי משקלו של זיכוי כזה במס הקניה הופך להיות משמעותי.
1 צפייה בגלריה
רכב חשמלי טעינה תחנת הטענה
רכב חשמלי טעינה תחנת הטענה
רכב חשמלי בטעינה
(צילום: שאטרסטוק)
זאת ועוד: בינואר הקרוב מס הקניה על המכוניות ההיברידיות יעלה, אבל עובדה זו לא תשנה את המאפיינים הטכניים של המכוניות האלה - פליטת מזהמים נמוכה שעדיין תאפשר להן לקבל ציון ירוק מצוין. משום שכך, המתווה אשר נבחן ברשות המיסים כולל צמצום של גובה ההטבה השיקלית על הציון הירוק של המכונית. כלומר, אם עד כה גובה ההטבה המרבי שמכונית נקיה יכולה לקבל היה כ-17 אלף שקלים, כעת גובה ההטבה המרבי יצומצם למשל לעשרת אלפים שקלים. כלומר אם מכונית רגילה (לא היברידית ולא פלאג אין) ונקיה במיוחד יכלה בכל זאת לקבל הטבת מס בגובה של מעל עשרת אלפים שקלים, כעת הטבה זו תצומצם משמעותית. מתווה זה אשר נשקל על ידי רשות המיסים עדיין לא מטפל בבעיה הגדולה של שיטת החישוב: הרכבים המזהמים אשר נמצאים בקבוצת הזיהום ה-15. כלומר רכבים אלה בכל מקרה אינם מקבלים שום הטבת מס, ולכן גובה מס הקניה עליהם ישאר זהה.
מרשות המיסים נמסר: "רשות המסים בוחנת, במהלך עבודתה השוטפת, פרמטרים רבים בעולם המס, וזאת בתהליך עבודה פנימי".