תעשיית שבבי הכוח צפויה לפרוח בעשור הקרוב בחסות מהפכת הרכב החשמלי
עם רגולציה תומכת וביקוש גובר מצד הצרכנים, שמאמצים את הפתרונות הירוקים, צפוי ענף שבבי הכוח לצמוח באופן משמעותי. זאת אם החברות בו — שחלקן כבר אינן עומדות בביקוש — יפעלו במהירות להרחבת קווי הייצור
בשנת 2020 נרשמה עלייה דרמטית במכירות כלי רכב חשמליים ובנתח השוק שלהם מתוך שוק הרכב העולמי, ומנגד חלה ירידה במכירות מכוניות רגילות. טרום משבר הקורונה נמכרו בעולם 89 מיליון רכבים — 84 מיליון מהם מבוססי בעירה פנימית (דלק) והשאר חשמליים או היברידיים, כלומר 5.6% מכלל מכירות הרכב.
ב־2020 ירד מספר הרכבים שנמכרו לכ־72 מיליון, אולם שיעור המכוניות החשמליות והיברידיות כבר הווה 11% מכלל המכירות, כלומר עלייה של 66% במכירות מכוניות המופעלות בחשמל.
- יצרנית השבבים הגדולה בעולם: המחסור יימשך גם ב-2022
- המתחרה הסינית של טסלה בוחנת כניסה לייצור שבבים לרכב אוטונומי
- המחסור בשבבים: ג'נרל מוטורס נאלצת לבטל שעות נוספות לעובדים
100% רכב חשמלי בנורבגיה עד 2025
הדומיננטיות של שוק הרכב החשמלי עולה בהובלת מדינות אירופה, סין וארה"ב. ב־2020, שמרביתה היתה שנת קורונה בעולם, נמכרו באירופה 1.4 מיליון כלי רכב חשמליים ורכבי פלאג־אין היברידיים, בסין נמכרו 1.3 מיליון רכבים כאלה ובארה"ב 328 אלף.
ביפן, שהיא הבאה בתור, עמד נתון זה על 31 אלף רכבים בלבד. העלויות שהולכות ויורדות, טווח הנסיעה המתרחב, המיסוי הנמוך והרגולציה התומכת — כל אלה מסייעים להגדלת נתח השוק העולמי של הרכב החשמלי.
בנורבגיה, למשל, עומד נתח שוק זה על כ־54%, ובשנה החולפת נמכרו בה יותר רכבים חשמליים מרכבים המונעים בדלק. אם מוסיפים לכך גם את הרכבים ההיברידיים ואת רכבי הפלאג־אין (הנטענים), הרי ש־83%, ובסך הכל 117,371 מכלי הרכב שנמכרו בנורבגיה בשנה החולפת, היו רכבים מבוססי חשמל, והתחזיות מצביעות על כך שעד 2025 יהיו כל הרכבים החדשים שיימכרו במדינה מבוססי חשמל. נראה כי מגמה זו משקפת את הכיוון שאליו צפוי העולם כולו ללכת.
מהעלייה במכירות הרכבים החשמליים נהנה גם שוק שבבי הכוח. שבבים לרכב מספקים לו את כמות המתח או ההספק החשמלי הדרושים, ובהשוואה לרכב רגיל, רכב חשמלי מצריך כמויות גבוהות יותר של מתח — ולכן זקוק ליותר שבבי כוח. עם התפתחות ענף הרכב החשמלי, גדלה במקביל כמות השבבים המשמשת לייצור רכבים אלה.
כדי להבין את מה שצפוי בשוק שבבי הכוח בשנים הקרובות, חשוב לדבר על עלויות: ההוצאה על שבבי כוח ברכב ממוצע רגיל עומדת על עשרות יורו, בעוד ברכב חשמלי או ברכב פלאג־אין היא גבוהה בהרבה ומגיעה למאות יורו.
החברות המובילות כיום את ענף שבבי הכוח הן אינפיניון (Infinion) הגרמנית, ON-Semi האמריקאית ו־STMicro השוויצרית, המחזיקות יחד ביותר משליש מהשוק העולמי, כאשר אינפיניון ניצבת בראש הפירמידה עם נתח שוק של 19%. בענף שבבי הכוח המיועדים לייצור רכבים חשמליים בלבד (EV), נתח השוק של אינפיניון גדול משמעותית ועומד על 50%. שווי החברה בבורסת פרנקפורט עומד על כ־41.5 מיליארד יורו, והיא נסחרת במכפיל של 30 על הרווח החזוי ל־2021 — שווי שלהערכתנו מגלם פוטנציאל לעליית ערך.
אז איך הצליחה אינפיניון להתברג לצמרת ענף שבבי הכוח? בעיקר הודות לקשר ארוך שנים עם יצרניות הרכב הגדולות כמו יונדאי ופולקסווגן. מדובר בהישג מרשים אף יותר לנוכח העובדה שאינפיניון אינה עובדת כיום עם טסלה — מובילת תחום הרכבים החשמליים.
בנוסף, פוטנציאל הצמיחה שלה גדול, שכן יצרניות הרכב פועלות להגדלת מכירות הרכבים החשמליים שלהן בקצב מהיר. פולקסווגן, לדוגמה, הצהירה על כוונתה להגדיל מאוד את מכירות הרכב החשמלי מתוצרתה בעשור הקרוב, וצפויה כבר השנה לייצר כמיליון רכבים כאלה, ולקראת 2030 היא חותרת לכך שהמכירות הללו יהוו כ60% מכלל מכירות הרכב שלה.
תחום שבבי הכוח אמנם נשמע מבטיח, אך הוא גם עתיר אתגרים לא פשוטים, שמעיבים כבר כיום על חלק מהשחקניות בו. STmicro, למשל, מדווחת על מגבלה לעמוד בהיקפי הביקוש, לאור קווי ייצור מוגבלים. הביקוש הגדול מצד יצרניות הרכב וחוסר היכולת לעמוד בעומס מובילים לבעיות בקווי הייצור, וזאת בנוסף לקשיים בעקבות משבר הקורונה, חוסר בכוח אדם ובחומרי גלם, התייקרות מחירי ההובלה ועוד.
שבבי כוח גם בתחום האנרגיה הירוקה
לאור הצפי להמשך עלייה במכירות הרכב החשמלי, נראה כי גם הצורך בשבבים לרכב צפוי לעלות בהיקפים ניכרים בשנים הקרובות, ואולי אף לאורך העשורים הקרובים. חלק מהתחזיות צופות צמיחה בשיעור דו־ספרתי בממוצע בענף בעשור הקרוב, והערכה סבירה היא שאינפיניון, שהכפילה את שווייה בשנה האחרונה, תמשיך לככב בענף.
זאת בעיקר הודות למעמדה המוביל בתחום הרכב, וכך גם בתחומי האנרגיה הסולארית ואנרגיית הרוח, שבהם משתמשים בשבבי כוח להמרת מתח. אנו צופים המשך עלייה בהיקפי ייצור חשמל ממקורות אלה, שעשויה לתרום לרווחיות החברות בענף ובכלל זה אינפיניון.
נראה כי העולם כולו צועד לכיוון אחד: ממשלות שמעודדות מעבר לרכבים חשמליים באמצעות הקלות מיסוי ומענקים שונים; יצרניות הרכב, שפועלות לייעל את הרכבים ולהוזיל עלויות; וצרכנים שהמודעות הסביבתית שלהם מעמיקה. וכשזה המצב, סביר להניח שתחום זה ימשיך לסחוף אליו משאבים רבים לצד התעניינות הולכת וגוברת.
השורה התחתונה: לאור הצפי להמשך עלייה במכירות כלי הרכב החשמליים, יעלה גם הצורך בשבבים שמספקים את המתח הדרוש
הכותב הוא אנליסט בכיר במחלקת המחקר באלטשולר שחם