שבוע הסטארט-אפים
"הקורונה דחפה את ההיי-טק הישראלי למכירה ישירה לצרכן"
השנה, אחד מכל 7 סטארט-אפים שגייסו הון הוא B2C, אמר אורן לפקוביץ מ-Google ישראל, בפאנל בשבוע הסטארט־אפים המשותף ל-Google ולכלכליסט. ליאור נוי הדגיש כי הקורונה הזניקה בישראל את הסטארט-אפים בתחום ואורית שילה ציינה כי המגזר החרדי והערבי בישראל הם מקור חשוב ביותר לעתודות כוח האדם ב-B2C
"בשנה האחרונה, בתקופת הקורונה, נרשמה בישראל קפיצה מאד משמעותית לסטארט-אפים בתחום ה-B2C (מכירה לצרכן הסופי). ההתרחבות בתחום התחילה אומנם כבר כמה שנים קודם לכן, אבל השינויים בהרגלי הצריכה שהביאה עמה תקופת הקורונה נתנו לתחום דחיפה חזקה בסקטורים כמו מסחר אלקטרוני, פינטק ובריאות דיגיטלית", כך אומר ליאור נוי, מנהל תחום סטארט-אפים, ב-Google ישראל, בפאנל במסגרת שבוע הסטארט־אפים המשותף ל-Google ולכלכליסט, בנושא ההזדמנות הגדולה לפרוץ בתחום ה-B2C (מכירת מוצר /או פיתרון לצרכן הסופי).
לדברי נוי, ישראל תמיד ידעה לייצר סטארט-אפים בתחום הדיפ-טק, אבטחת סייבר ותוכנות אירגוניות, והתפיסה במשך שנים היתה שישראל התעשייה הישראלית לא יודעת לייצר סטארט-אפים בתחום ה-Business To Consumer) B2C), בגלל הנחות מוטעות כגון העובדה שהחברות רחוקות מקהל היעד שלהן או שישראלים לא מצטיינים בתחומי השיווק. "אבל היום אנחנו רואים חברות B2C נהדרות כמו למונייד, אי-טורו, פלייטיקה, מיי-הריטג' או ג'ויטיונס ובנוסף לאלה שכבר עשו את זה בגדול, אנחנו רואים עשרות סטארט-אפים בתחום ה-B2C שצומחים מאד מהר", אמר נוי.
לדבריו, גם ממבט-על רואים ש-15% מהשקעות ההון סיכון הולכים לחברות B2C ו-20% מהיוניקורנים הישראלים הם B2C. "אומנם רוב הסטארט-אפים היום הם B2B, אבל כשבישראל נוצרים יותר יוניקורנים מאשר באנגליה וגרמניה ביחד - גם השיעורים הנמוכים כביכול הללו הופכים למשמעותיים ומראים עד כמה הסצינה הזאת חזקה".
אורן לפקוביץ, מנהל תחום ההון סיכון ושותפויות סטארט־אפים אסטרטגיים ב-Google ישראל, אמר כי חשוב לחזור למה שקרה בחודש מרץ 2020, עם פרוץ הקורונה וההגבלות על העבודה מהמשרדים והריחוק החברתי, כיוון שזה היה אירוע מכונן בשביל כולם. "כולם היו צריכים לעצור ולחשוב איך הם מתמודדים עם המשבר ואיך חוסכים בעלויות, אבל אחרי חודש-חודשיים כבר ראינו הסטארט-אפים הפנימו שהשינוי הוא כאן כדי להישאר. ברבעון הראשון של 2021 ישראל שברה את שיא ההשקעות - 5.4 מיליארד דולר - פי שניים בהשוואה לאשתקד. בתוך הסכום הזה אפשר לראות שאחד מכל שבעה סטארט-אפים שגייסו הון בפרק הזמן הזה - הוא סטארט-אפ B2C".
נוי ציין כי עולם השיווק הפך לסופר טכנולוגי כי לעתים קרובות הטכנולוגיה היא הקו שמפריד בין סטארט-אפ מצליח לכזה שלא יצליח. ישראל הפכה, לדבריו, למובילה בינלאומית בשימוש בטכנולוגיות "שיווק מכוון ביצועים" וזאת גם אחת הסיבות להצלחה של הסטארט-אפים B2C בישראל. "מה שמעניין בטכנולוגיות האלה שקודם כל הן פתוחות לכולם - אין סודות. הישראלים מתבלטים בעומק שאליו הם מגיעים, ובהבנה וביכולת להשתנות בקצב של הפלטפורמות ושל השינוי בהרגלי הצריכה", הסביר.
אורית שילה, מנהלת Google for Startups, ציינה כי המגזר החרדי והערבי בישראל הם מקור חשוב ביותר לעתודות כוח האדם בתחום ה-B2C. לדבריה, למרות שהפעילות במגזרים כבר תופסת תאוצה ויותר ויותר חרדים, נשים חרדיות ועובדים מהמגזר הערבי משתלבים בתעשייה - יש עוד המון לאן להתרחב.
"במסגרת הפעילויות בקהילות של גוגל, עשינו שיתופי פעולה עם ארגונים כמו קמא טק לקידום המגזר החרדי, שכוללים קורסים בהשתתפות נשים וגברים מהמגזר החרדי. זיהינו שאחד הצרכים החשובים ביותר עבור הקהילה הזאת הוא השלמות כדי לעבור מהשלב התיאורטי לשלב המעשי. בנוסף הם השתתפו גם בסדנאות שהעניקו להם כלים חשובים בעולמות ה-HR, כמו כיצד לעשות ראיונות עבודה ואיך לכתוב קורות חיים", אמרה שילה.