טק על הגג
"תקרת הזכוכית של ההייטק הישראלי היא כוח האדם ולא הכסף"
אסף רפפורט, מייסד משותף ומנכ"ל חברת הסייבר WIZ, בכנס טק על הגג של כלכליסט ובנק הפועלים, הכנס הפיזי הראשון מאז הקורונה: "הכסף שזורם לתעשיית הההייטק גדול הרבה יותר מהקצב שאנחנו יכולים לתמוך בו. לכן הדבר הראשון שנראה הוא עלייה בשכר"
קטר ההייטק הישראלי יעצור בסופו של דבר, לא מכיוון שאין מספיק כסף, אלא כי אין מספיק כוח אדם בתעשייה, זה היה המסר המרכזי של אסף רפפורט, מייסד משותף ומנכ"ל חברת הסייבר WIZ בכנס טק על הגג של כלכליסט ובנק הפועלים, הכנס הפיזי הראשון מאז הקורונה.
"הכסף שזורם לישראל לא קונה לנו את הטאלנט וזו תקרת הזכוכית שקיימת היום בהייטק ועשויה לגרום לכך שהקטר בסופו של דבר יעצור. אנחנו ב-WIZ וכל אחד מהיזמים שנמצאים כאן הערב היינו יכולים להיות פי חמישה בגודל אם היה מספיק כח אדם איכותי. היינו יכולים לעשות הרבה יותר אם היו יותר משתתפים בתעשיית ההייטק המקומית", אמר רפפורט בשיחה עם מאיר אורבך מ"כלכליסט".
רפפורט הפך בשנים האחרונות לילד הפלא של ההייטק הישראלי לאחר שמכר את חברת אדאלום שהקים עם חבריו מ-8200 ו-81 למיקרוסופט ב-320 מיליון דולר שנתיים וחצי בלבד לאחר הקמתה. לאחר האקזיט הוא הפך, בגיל 34, למנכ"ל מרכז הפיתוח מיקרוסופט בישראל ולפני שנה וחצי עזב כדי להקים את WIZ יחד עם אותה קבוצת מייסדים של אדאלום ובהם עמי לוטבק, רועי רזניק וינון קוסטיקה. לפני כחודש ושנה בלבד לאחר ההקמה הפכה החברה שפיתחה פתרונות סייבר מבוססי ענן ליוניקורן הצעיר ביותר בישראל לאחר שהשלימה גיוס לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר.
איך נראה הטירוף בגיוסים בהייטק מהצד של היזמים?
"צריך לא להתבלבל. יש דברים שמאוד מחוברים למציאות, כך למשל מה ש-WIZ וחברות אחרות עשו בשנה האחרונה הוא מטורף במונחי הביזנס עצמו ולכן מקבלים גם את השוויים הנכונים. אבל זה גם יכול לפזר מסך עשן ולבלבל את המשקיעים. מה שחשוב להבין לגבי ישראל הוא שהתבגרנו כתעשייה. קרנות חדשות שמעולם לא היו בארץ נכנסו לכאן. WIZ היא לא הראשונה שהביאה אותן, אבל היא גם נהנית מכך. הקרנות האלה משקיעות הרבה קודם (בשלבי התפתחות החברה) והרבה יותר כסף זורם לישראל. וזה שוב מוביל לדילמה הגדולה שתהיה בקרוב לחברות הסטארט-אפ - הקצב. הכסף שזורם לכאן גדול הרבה יותר מהקצב שאנחנו יכולים לתמוך בו. לכן הדבר הראשון שנראה הוא עליית שכר".
כיצד תתחרו על הטאלנט מול הענקיות?
דווקא למיקרוסופט, אמזון וגוגל כארגונים גדולים קשה יותר לתת הצעות מטורפות כי התהליכים שם לוקחים יותר זמן ואילו הסטארט-אפים מגיבים מהר. ראינו את זה גם בתקופות הקורונה, בעוד שלחברות הגדולות לקח זמן להתאים את עצמן לשוק החדש, הסטארט-אפים עשו את זה מהר יותר. אבל התשובה שלנו לא צריכה להיות במלחמה על הטאלנט באמצעות השכר, אלא בשילוב קהלים נוספים בהייטק כמו נשים, חרדים וערבים.
עברת כבר בלא מעט תחנות החל מצה"ל, עבור בחברת הייעוץ מקינזי ובהמשך אדאלום, מיקרוסופט ועכשיו WIZ, מה התובנות שלך מכל תחנה בדרך?
"אדאלום היה סיפור מהיר, שנתיים וחצי ואני מקווה ש- WIZ תהיה סיפור הרבה יותר ארוך. באדאלום, שהקמנו אותה אחרי שהשתחררנו התאבדנו על כל דבר. לא היה יעד שלא הגענו אליו והכרנו כל לקוח, אבל יש לזה תקרה שאתה לא יכול לחצות. במיקרוסופט זה כמעט הפוך - שם הכל זה איך לגדול ומהר ולהגיע לשוק מאוד מהר, אבל אתה כבר לא מכיר את כל הלקוחות וזה מיינדסט אחר. המטרה שלנו בוויז היא להנות משני העולמות. אני רוצה לשמור את ה-DNA של סטארט-אפ שרץ ומתאבד, אבל לא מוותר על התהליך של הגדילה כדי להוריד את תקרת הזכוכית. היום כיף לראות הרבה סטארט-אפים שמצליחים להסיר את תקרת הזכוכית ופורצים להיות יוניקורנים".