מבחן רכב
קיה סורנטו - רכב השטח החדש ששובר את מחסום הקונצנזוס
הסורנטו מגיע לארץ במתכונת משודרגת: נאה יותר, נוח יותר, חזק יותר, ובהתאם לרוח הזמן גם בגרסה היברידית וגם בגרסת פלאג־אין הייבריד. גם המחיר, יותר מרבע מיליון שקל, מסמל קפיצת מדרגה לעבר המגרש של הגדולים
קיה היא יצרנית שנאלצה בעשרים השנים האחרונות לבצע מהפכות שיצרני רכב אחרים לא ביצעו בעשרות שנים. קיה סורנטו החדש הוא הדוגמה המובהקת ביותר לתהליך: קיה נזכרה להיכנס לפלח השוק הסואן של רכבי השטח רק בשנות ה־90.
- קיה סורנטו החדשה בישראל, הפעם גם עם מערכת הנעה חשמלית
- לקראת תערוכת ג'נבה: קיה חושפת סורנטו חדשה
- הקרב על זיכיון קיה: רמי אונגר ניצח את מיכאל לוי
עשור מאוחר יותר היה לה רכב שטח גדול: סורנטו. הכוונה היא לרכב שטח אמיתי, כזה שיודע לנסוע בבוץ ועל סלעים. אחר כך סורנטו הפך לרכב כביש שטח כעור, ולאחר מכן – לרכב כביש שטח עוד יותר כעור, אך שימושי להפליא, בעיקר בשורות משטרת ישראל שהפכה את קיה סורנטו לניידת סיור.
כעת אנחנו בעידן אחר, עידן בו אף אחד באירופה לא רוצה רכב שטח. אף אחד באירופה לא רוצה רכב כביש שטח שאינו נוטף סקס אפיל. ולאחרונה, אף אחד באירופה לא רוצה רכב כביש שטח שאינו ידידותי לסביבה, כי כך דורש הרגולטור האירופי.
הפתרון של קיה צריך לרקוד על כל החתונות. ואכן לסורנטו יש גרסת בנזין בסיסית. יש לו גם גרסת דיזל בעלת הנעה קדמית בלבד, אם כי במשטרת ישראל יקבלו גרסה מיוחדת בעלת הנעה כפולה לצורך אותם מרדפי שטח שהסורנטו לא יכול בכל מקרה לעשות. ולצד אלה יש גם גרסה היברידית וגרסה בעלת מערכת הנעת פלאג־אין הייבריד, כלומר סורנטו יכול לנסוע כמה עשרות קילומטרים בכוח חשמל בלבד.
כרגיל בישראל, כדי להיות ירוק צריך לפתוח את הארנק. קיה סורנטו בנזין או דיזל שפולטים יותר זיהום עולים פחות מקיה סורנטו נקי. סורנטו בנזין רגיל לדוגמה עולה 235 אלף שקל. לסורנטו יש מנוע בנזין בנפח 1.6 ליטרים עם טורבו שמפיק 180 כוחות סוס ולצידו מנוע עזר חשמלי. אך מעבר לכך, קיה סורנטו הוא סוף סוף רכב נאה.
עיצוב מושך מבטים
בקונצרן יונדאי, קיה היא הילדה הרעה, החברה שמעצביה מקבלים יד חופשית מן החברה האם כדי להשתולל בסגנון קוריאני. כלומר להיות מאוד מחושבים ומאוד מדויקים, אך לעשות זאת עם יותר שאר רוח. העיצוב עובד היטב גם ברמה של רכב כביש שטח גדול. סורנטו נאה, אפילו מושך מבטים. ליצרן רכב קל לעצב מכונית ספורטיבית, פשוט אפילו לעצב משפחתית. רכב כביש שטח קשה הרבה יותר לעצב: יש הרבה משטחים שצריך למלא במשהו.
אולי זוהי הסיבה לכך שבקיה בחרו להוסיף עיטורי פלסטיק מגוחכים שמחברים בין הכנפיים הקדמיות לבין הדלתות, או לפצל את הפנסים האחוריים. או להדביק את המילה "סורנטו" באותיות קידוש לבנה של ניקל לרוחב דלת תא המטען מעל צמד אגזוזים בולטים – שלא ברור מה מקומם בגרסה הידידותית לסביבה של רכב כביש שטח. אך התוצאה הכללית בהחלט נאה, כלומר מושכת מבטים ברחוב ישראלי. תא הנוסעים של סורנטו מזכיר שקיה התקדמה בשנים האחרונות ואפילו הרבה. סורנטו אפילו נמצא בליגה נפרדת מדגמים אחרים של קיה שמיועדים לשוק האמריקאי.
עד כה בקיה התעקשו להזכיר לרוכשים שמדובר במותג עממי, גם במכוניות היותר יקרות. להזכיר זה קל: באמצעות מסכי מגע קטנים, באמצעות פלסטיק גרעיני ולא נעים למגע. סורנטו כבר לא נמצא שם. יש לו מסך מגע גדול במרכז לוח המחוונים, שפע של תצוגות ברורות מאוד ואפילו פתחי האיוורור הם יותר מסתם נושפי אוויר. מדובר בפתרון שעובד היטב עם פתחים נפרדים לרגלי הנהג והנוסע. חבל שבקיה ויתרו על ידית הילוכים מסורתית לטובת בורר הילוכים עגול שלפעמים מפספס את מטרתו.
בשורה האחורית של סורנטו, המיועדת לילדים, כלבים וצעצועים, יש שפע של מקום. יש גם שפע של שקעי טעינה, שקעי מזון, שקע לכל תקע.
בשורת המושבים השלישית, השורה שבדרך כלל מקפלים לטובת מטען, המצב פחות טוב. אם מדובר בכלב, זה עוד בסדר. אם מדובר בילד, עדיף שיהיה במימדי פקינז. ואם מדובר במטען אז חשוב לדעת שברכב שעולה מעל רבע מיליון שקלים אין פתיחה חשמלית לדלת.
שפע של כוח זמין
אנחנו נוסעים בקיה סורנטו לג'וערה. עולים במחלף יקנעם, חזק על הגז עד שהחלון מתמלא בירוק של שדות. מהירוק של השדות בכיוון עין השופט, אל העליות, אל הירידות, אל השדות.
ליצרן רכב לא קל לייצר רכב כביש שטח גדול שיודע לרסן, כלומר כזה שמסוגל לשמור שמשקל 2 הטונות שלו לא יעוף בחוסר שליטה בסיבובים, לא יתרסק על בורות וגם יהיה שקט בתהליך.
כבר אמרנו שסורנטו הוא רכב כביש שטח היברידי, מדובר באחד הרכבים הבודדים בקטגוריה שמציע את מערכת ההנעה הזו. המערכת פועלת באופן מצוין, יש לה שפע של כוח זמין והפעולה במהירויות עירוניות טובה מאוד. יתרה מזאת, בקיה הצליחו לייצר רכב כביש שטח שיענה על הדרישות של רוב הנהגים שמבינים שכבישי ישראל אינם מסלול מרוצים. יכולת השיכוך של הסורנטו טובה מאוד, גם כאשר הכביש הופך להיות משובש.
מבחינת שיוט בין עירוני, מדובר ברכב יעיל מאוד שמסוגל לשייט בלי לעייף, וצריכת הדלק הממוצעת היא כ־13 קילומטר לליטר, כלומר מדובר גם ברכב שמסוגל להציג צריכת דלק טובה יותר מזו של קודמיו.
בסופו של יום, סביר להניח שעיתוי החדירה של קיה סורנטו לישראל יהפוך אותו לדגם מצליח. יבואני הרכב הגדולים מבינים היטב שיש שכבות בחברה הישראלית שנהנות מלא מעט כסף עודף בחשבון הבנק. חלק מהישראלים יבחרו לשדרג את רכב הכביש שטח שלהם ברכב כביש שטח גדול יותר, יקר יותר וטכנולוגי יותר.
עבור יצרני הרכב הקוריאנים שנהנים כיום ממעמד של קונצנזוס הגולש מן השוק העממי אל שוק רכבי הכביש שטח הגדולים, מדובר ביתרון משמעותי והסורנטו אינו יוצא דופן.