התעשייה האווירית תבנה את רכב הקומנדו החדש של צה"ל
לראשונה מזה עשרות שנים מצטייד הצבא ברכבי לחימה חדשים מתוצרת ישראל - ה-ZMAG, שמייצרת חטיבת אלתא של תע"א במפעל היבשה שלה בבאר שבע. מנהל הרכש במשרד הביטחון צפוי לרכוש תשעה כלי רכב ראשונים לניסויים, עם אופציה לרכישת 21 כלים מבצעיים ראשונים - מספר שצפוי לגדול בעתיד
לראשונה מזה עשרות שנים מצטייד צה"ל ברכבי לחימה חדשים מתוצרת ישראל: ה-ZMAG, שמייצרת חטיבת אלתא של התעשייה האווירית. מדובר ברכב בעל עבירות גבוהה בשטח קשה, יכולת לשאת לוחמים ומטען במשקל של 2.5 טון, וניתן לצייד אותו במנועי בנזין או דיזל, ולהטיסו במסוקי יסעור ומטוסי הרקולס.
את הרכב תכנן עידו כהן, נהג מירוצים ומומחה לרכבי שטח. הזימאג מבוסס על רכב הזיבאר שתכנן כהן, ונמכר כבר בכ-100 יחידות ללקוחות בעולם. התעשייה האווירית רכשה את הזכויות לזימאג ולגרסאות צבאיות נוספות לזיבאר, ותייצר אותו במפעל היבשה שלה בבאר שבע.
- אמזון, מאחורייך: צה"ל מחליף את האפסנאים בבינה מלאכותית
- לקבלת המפקדת: סדרה חדשה על שירות הנשים בצה"ל
- רכבת? אוטובוס? משרתי הקבע עוד לא יודעים איך יגיעו לקריית המודיעין בנגב
לפי החוזה, מנהל הרכש במשרד הביטחון (מנה"ר), ירכוש צה"ל תשעה כלי רכב ראשונים לניסויים, במספר תצורות מבצעיות, עם אופציה ל-21 כלים מבצעיים ראשונים - מספר שצפוי לגדול בעתיד. הרכבים ישמשו את היחידות המתמרנות בצה"ל. שווי החוזה אם ימומש במלואו: כ-15 מיליון שקל. החוזה אמור להתחיל את ההצטיידות בכלי, וגם סייע לתעשייה האווירית במכירת הכלי ללקוחות זרים.
במקביל מתמודד דגם קטן יותר של הזימאג, במשקל 1.5 טון, במכרז רכבי שטח נוסף לכוחות מיוחדים בצה"ל, שם הוא מתמודד מול מרצדס G קלאס וטויוטה לנדקרוזר 70, שאחד מהם ייבחר כמחליף לרכב הסיור מבוסס לנדרובר דיפנדר הקלאסי שייצורו הופסק, ומכונה בצה"ל "רגל עץ".
מפעל היבשה החדש הוקם על בסיס מפעל רמת"א של התעשייה האווירית בבירת הנגב, שבנה בעבר את ספינות הדבור והדבורה של חיל הים. כעת מתמקד המפעל בייצור רכבי שטח מאויישים ורובוטיים, כאשר לצד הזימאג נמשך ייצור רכב הראם הוותיק של התעשייה האווירית, שנמכר במאות עותקים למדינות זרות מאז שנות ה-70, ולאחרונה נחתמה עסקת ייצוא חדשה שלו למדינה באפריקה. המפעל מעסיק כ-300 עובדים.
"השקענו יותר מ-100 מיליון שקל בהקמת מפעל היבשה, אחרי שזיהינו פוטנציאל גדול בשוק לרכבי שטח, מאויישים ורובוטיים, שיכולים להחליף סיורים מאויישים", אומר בועז לוי, מנכ"ל התעשייה האווירית. "שדה הקרב העתידי צריך יותר רכבים חכמים, עם מכ"מים ויכולת מודעות מצבית, שאלתא מסוגלת לספק. יש מצוקת כוח אדם בכל הצבאות, ורצון עז להקטין סיכון ללוחמים, ולכן נראה יותר ויותר משימות מועברות לכלים אוטונומיים, ללא נהג. רובוט לא ישן, לא אוכל, ולא משאיר משפחה שכולה אם הוא נפגע בקרב".
בתעשייה האווירית מתכננים גם גרסאות ממוגנות לזימאג, ונערכים להגיע לקצב ייצור של מאות כלים בשנה בבאר שבע כבר בשנים הקרובות, לצה"ל וללקוחות זרים. עם זאת, ייתכן שמשיקולים כלכליים של משרד הביטחון והצורך לנצל את כספי הסיוע האמריקאי לרכישת כלי רכב, תבנה אלתא את אלה שמיועדים לצה"ל בארה"ב.
סמנכ"ל התעשייה האווירית ומנכ"ל אלתא, יואב תורג'מן, הסביר כי "אלתא מפתחת ומייצרת מגוון רחב של יכולות יבשה בתחום המודיעין, הרובוטיקה האוטונומית, החישה מרחוק והתקשורת. שילוב יכולות אלו על גבי משפחת רכבי ה-Z מהווה ערך מוסף משמעותי ליכולות המבצעיות עבור כוחות היבשה, בהגנה, תקיפה ואיסוף מודיעין לביטחון המולדת".