כנס Deloitte
"חברות ה-Enterprise הישראליות מפגרות לעומת העולם"
כך אמר טובי כוכב, Deloitte ,CTO ישראל בכנס "יוצרים מציאות מעצבים עתיד". לדבריו, "מצד אחד יש לנו את חברות הסטארט-אפ המתקדמות ביותר, אולם חברות ה-Enterprise אחרי אירופה וארה"ב"
"כולם מדברים היום על ענן. מה זה בעצם?" מציין בפתח השיחה טובי כוכב, Deloitte CTO ישראל, בכנס "יוצרים מציאות, צעצבים עתיד", בהשתתפות אריאל מונפו, יו"ר איגוד הענן הישראלי, ומירב הכרי, ראש תחום Technology Strategy & Transformation ב-Deloitte ישראל.
לדביר כוכב, "ענן זו צורת תיאור לאופן שבו אנו צורכים טכנולוגיה כשירות במקום בעלות. זו אבולוציה, לא המצאה חדשה. במקום שיהיו לי את שרתי המחשוב והשירותים המחשוביים שלי, אני מקבל אותם כשירות מספק חיצוני. לענן חמישה מאפייני מפתח: מאגר משאבים טכנולוגיים משותף; אלסטיות; צריכה מדידה; אג'יליות; מאובטח. מאפיינים אלה מאפשרים לארגון מספר יתרונות עסקיים: מהירות ועוצמה; גמישות מוגברת ויעילות בעלויות; מדרגיות ושיתוף; יכולות שיא טכנולוגיות. ענן הוא בסך הכל מערך שלם של חוות שרתים ברחבי העולם שמכיל מספר רב של שרתים ומספק יכולות עיבוד גבוהות וקיבולת אחסון נתונים עצומה, לצד שירותים חדשניים לפתרון בעיות עסקיות".
על מנהלים להיות מעורבים בדיון על המעבר לענן - כדי ליצור ערך תחרותי
בחלק הבא של השיחה השתתפו אנדרו אדמס, CEO Program & Exponential Eterprise, Deloitte US ומירב הכרי, ראש תחום Technology Strategy & Tranation ב-Deloitte ישראל. אדמס דיבר על החשיבות שמנהלי חברות בדרגים הגבוהים ביותר יהיו מעורבים בדיון על המעבר לענן, ולא ישאירו אותו לדרגים המקצועיים בלבד על מנת שידעו להשתמש ביכולות כדי לייצר ערך תחרותי ולהגדיל צמיחה ורווחים.
אדמס הציג שלוש שאלות מרכזיות שמנכ"לים צריכים לשאול את הצוותים המקצועיים שלהם בנוגע לענן: מה הן היכולות הנוכחיות? מהן סוגיות הליבה העסקיות שהארגון מתמקד בהן? בשביל להבין במה הענן יכול לסייע, ואיך לשלב את הדרג הניהולי על מנת לרתום אותם ליוזמה. אדמס ציין שכדי למצות את הערך מהמהלך, בעלי התפקידים שצריכים להיות הכי מעורבים בתהליך המעבר לענן או יוזמות חדשות בענן הם ה-CFO, ה-CMO, וה-COO, שעל תפקוד המחלקות והשיקולים בקבלת החלטות של כל אחד מהם התהליך ישפיע בצורה עמוקה.
"עם ישראל עדיין לא נמצא בענן"
"ישנו פרדוקס ישראלי", מציין כוכב בפאנל הבא בהשתתפות הכרי, ואריאל מונפרו יו''ר איגוד הענן. לדבריו, "מצד אחד יש לנו את חברות הסטארט-אפ המתקדמות ביותר, אך מצד שני חברות ה-Enterprise הישראליות מפגרות מבחינה טכנולוגית אחרי מקבילותיהן באירופה וארה"ב".
מונפרו מסכים איתו, "כולם בחוץ (לארץ) חושבים שכל עם ישראל נמצא כבר בענן אבל זה לא נכון". מונפו מונה שלושה חסמים עיקריים המקשים על המהלך, רגולציה, אבטחת מידע והפן הפיננסי. אבל החסם העיקרי לטעמו היא ההבנה ש"המעבר לענן הוא מאוד קשה ומצריך הרבה מאוד משאבים של הארגון".
באופן מפתיע הוא מציין שמהחברות הגדולות, אלה שלא נתפסות כגמישות, דווקא הארגונים האיטיים יותר האלה הם אלו שמובילים כיום את הטרנד של העברת תשתיות המחשוב לשרתי ענן ציבוריים או פרטיים. מונפו מסכם את ההתלבטות ואומר כי "אם הפנטגון סומך על AWS (חברת מחשוב הענן של אמזון, ר''ק) ועל מיקרוסופט, ממשלת ישראל הולכת עכשיו לענן, אין סיבה שגופים קמעונאיים, חברות אחרות, בנקים וגופים פיננסיים לא יאמינו ולא יאמצו מחשוב ענן".
לדברי מירב הכרי, ראש תחום Technology Strategy & Transformation, Deloitte ישראל, "ארגונים מובילים שרוצים להשיג את יתרונות הענן צריכים להתייחס למעבר לענן כטרנספורמציה עסקית שנתמכת על ידי הטכנולוגיה ולשים אותו בלב השיח של הנהלת הארגון". לדבריה, תהליך המעבר לענן מורכב משישה שלבים: הראשון, הבנה של הסביבה הטכנולוגית הקיימת, המבנה הארגוני, מודל ההפעלה ומבנה העלויות הקיים; השלב השני הוא שלב הגדרת החזון, למה אני צריך את הענן, מה אני רוצה להשיג בטרנספורמציה? הוא צריך להתחיל ממניעים אסטרטגיים, ארגוניים וגם טכנולוגים.
השלב השלישי הוא החלטות אסטרטגיות: בשלב הזה ננסה להגדיר את ההחלטות האלה וגם אולי נקבל חלק מהן, למשל, לאיזה פלטפורמה אנחנו רוצים ללכת? ספק יחיד, ריבוי ספקים, איך מתחילים כדי להשיג את המטרות ומה השינוי הארגוני שיידרש; השלב הרביעי עוסק בהשפעה הארגונית של המעבר לענן; השלב החמישי הוא ניהול פיננסי של הענן בארגון והשלב השישי והאחרון הוא מפת דרכים אחת למסע אל הענן: מה הפעילויות המרכזיות שאנחנו צריכים לעשות, כמה זמן זה ייקח, מהן אבני הדרך המרכזיות? "מפת הדרכים הזאת חייבת לאפשר גמישות בתהליך ולהתאים לשינויים בסביבה העסקית, הטכנולוגית והרגולטוריות", אמרה.
"ארגונים צריכים להתייחס למעבר לענן כטרנספורמציה עסקית ולשים אותו בלב השיח הארגוני"
בחלק האחרון של השיחה הסבירה מירב הכרי, ראש תחום Technology Strategy & Transformation ב-Deloitte ישראל כי תהליך המעבר לענן מורכב משישה שלבים: הראשון, הבנה של הסביבה הטכנולוגית הקיימת, המבנה הארגוני, מודל ההפעלה ומבנה העלויות הקיים; השלב השני הוא שלב הגדרת החזון, למה אני צריך את הענן, מה אני רוצה להשיג בטרנספורמציה? הוא צריך להתחיל ממניעים אסטרטגיים, ארגוניים וגם טכנולוגים; השלב השלישי: החלטות אסטרטגיות: בשלב הזה ננסה להגדיר את ההחלטות האלה וגם אולי נקבל חלק מהן, למשל, לאיזה פלטפורמה אנחנו רוצים ללכת? ספק יחיד, ריבוי ספקים, איך מתחילים כדי להשיג את המטרות ומה השינוי הארגוני שיידרש; השלב הרביעי עוסק בהשפעה הארגונית של המעבר לענן; השלב החמישי הוא ניהול פיננסי של הענן בארגון והשלב השישי והאחרון הוא מפת דרכים אחת למסע אל הענן: מה הפעילויות המרכזיות שאנחנו צריכים לעשות, כמה זמן זה ייקח, מהן אבני הדרך המרכזיות? "מפת הדרכים הזאת חייבת לאפשר גמישות בתהליך ולהתאים לשינויים בסביבה העסקית, הטכנולוגית והרגולטוריות", אמרה.