קנס של כמיליון שקל יוטל על הדואר בשל הפרות בתקופת הקורונה
על פי משרד התקשורת, החברה סגרה סניפים בשעות הפעילות וצמצמה ימים ושעות קבלת קהל בניגוד לרישיון, מה שהוביל לפגיעה חמורה בשירות חיוני לציבור. כפי שנחשף בכלכליסט, 50 יחידות דואר נסגרו בשלוש השנים האחרונות ברחבי הארץ, ומחציתם לא קיבלו אישור סגירה רשמי
בצעד אכיפה חריג בהיקפו, משרד התקשורת הודיע היום (ד') על כוונתו להטיל על חברת דואר ישראל עיצום כספי בסכום כולל של 1.1 מיליון שקל, בתגובה ל"הפרות חמורות שפגעו בשירות חיוני לציבור בתקופת מגפת הקורונה".
- דואר ישראל הציג תוכנית לשיפור השירות ללקוח; במוקד: קיצור זמני ההמתנה
- מאבק פנימי בדואר מאיים על חלוקת יתרת המענקים: "הסניפים קורסים"
- למרות הביקורת: הדואר מתגמל עובדים שישכנעו לפרוס לתשלומים
"בשנה האחרונה הציבור התמודד עם מגפת הקורונה וסגרים לתקופות ארוכות שהביאו לעלייה חדה בהזמנת חבילות אונליין ולצורך מוגבר בשירותי בנק הדואר (קצבאות, תשלומים וכד'), כך ששירותי הדואר היו חיוניים במיוחד לציבור הישראלי", נמסר ממשרד התקשורת. "המשרד הציב לנגד עיניו את שיפור רמת ואיכות שירותי הדואר לטובת הציבור, בפרט שהחברה נמצאת בעיצומו של הליך הפרטה".
לאחר תהליך בדיקה, החליט מינהל הדואר במשרד להמליץ לפתוח בהליכי אכיפה נגד הדואר עקב הפרות שונות. ההפרה המרכזית העומדת בבסיס העיצום, היא כי במהלך הסגר השלישי הדואר צמצמה שעות וימי פעילות ב-44 יחידות דואר בניגוד להוראות הרישיון. החברה הגישה בקשות אך המשרד הורה מפורשות לחברה שאין לשנות את הימים ושעות פעילות ללא אישור מראש של המשרד. בעבור כל יחידת דואר הוטל עיצום על סך של כ-25 אלף שקל. במקביל, התקבלו תלונות רבות מהציבור ומגורמים שונים על זמני המתנה ארוכים מאוד שיצרו התקהלויות ביחידות הדואר. עוד עלה מבדיקת המשרד כי לקוחות שהזמינו תור מראש מצאו עצמם מגיעים ליחידת הדואר ומוצאים אותה סגורה מבלי שחברת הדואר טרחה להודיעם על סגירת היחידה.
בנוסף, ברישיון החברה נקבע כי עליה לנטר שקי ודברי דואר באמצעות מערכת אלקטרונית מנקודת האיסוף ועד לנקודת הסיום באמצעות הכנסת אמצעי מעקב לשק הדואר או לדבר דואר. מטרת ההוראה היא להביא לצמצום של אובדן ועיכוב דברי דואר. בשנת 2019 הוטל על החברה עיצום כספי בשל הפרת ההוראה. החברה לא יישמה את ההוראה למרות שלא ניתנה לה אורכה נוספת על ידי המשרד. לחברה ניתן פרק זמן רב ליישום ההוראה ואף לא אחת היא הציגה בפני המשרד מצג בו היישום קרוב ובא. בעבור כך נקנסה החברה בכ-82 אלף שקל.
כמו כן, על פי הרישיון על החברה לחלק לתושבים דברי דואר בתיבות מכתבים או בתאי חלוקה במרכז החלוקה. מבדיקת המשרד נמצא כי בשכונת יערית בשלומי חולקו דברי דואר לכ-80 משקי בית, במשך כשנתיים, בתוך ארגז בסוכנות הדואר ביישוב. באופן זה תושבי השכונה נאלצו לאסוף את דברי הדואר שלהם מתוך הארגז ורק בימי ובשעות הפעילות של הסוכנות או של בניין המועצה, בהתאם לתקופה. שיטת חלוקה זו מנוגדת להוראות הרישיון. והחברה לא דיווחה למשרד על המקרה. בעקבות פניית המשרד הוצב בשכונה מבנה המשמש מרכז חלוקה לתושבי השכונה. בעבור כך נקנסה החברה בכ-28 אלף שקל.
בחודש שעבר נחשף בכלכליסט כי 50 יחידות דואר נסגרו בשלוש השנים האחרונות ברחבי הארץ, וכי מחצית מהיחידות טרם קיבלו אישור סגירה רשמי ממשרד התקשורת. זאת ועוד, החברה הגישה לאחרונה בקשה למשרד התקשורת לצמצם את מספר נקודות השירות בעיר בני ברק מעשר לארבע בלבד. גם הפעם, חלק מנקודות השירות נסגרו, למרות שטרם קיבלו אישור רשמי.
דואר ישראל סיכמה את 2020 עם הפסד נקי של 643 מיליון שקל, וזאת על רקע תהליך ההפרטה של החברה ומכירת 20% ממניותיה למשקיע חיצוני בשלב הראשון. את 2019 סיימה החברה ברווח נקי של 28.8 מיליון שקל. הכנסות החברה ירדו ב-2020 ב-13% לעומת שנה מקבילה ועמדו על 1.58 מיליארד שקל.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר-בן חורין, מסרה: "לא נאפשר מצב שאזרחים מגיעים לסניף דואר סגור בשעות הפעילות. מדובר בהפרות בוטות וחמורות של החברה ואנו נחושים לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת לוודא שאזרחי ישראל יקבלו שירותי דואר מתקדמים ואיכותיים".
מדואר ישראל נמסר: "החברה דוחה מכל וכל את הטענות. מדובר בתקופת הקורונה והסגר, בה התחלואה הייתה בעיצומה. ביחידות שנסגרו שהו חולי קורונה מאומתים, שאילצו את הדואר לסגור זמנית את היחידות, עקב כניסת עובדים לבידוד בהוראת משרד הבריאות, ומתוך אחריות לשלום עובדינו ולקוחותינו. משרד התקשורת עודכן בזמן אמת על כל אחת מהיחידות שנסגרו בתקופה זו, והודעה על כך פורסמה באתר הדואר וביחידה שנסגרה לידיעת הציבור. ברוב המקרים היחידות נפתחו מחדש למחרת היום. בכוונתנו לערער על הכוונה להטיל עיצומים על חברת הדואר בעיתות הקורונה".