רון גורה ויונתן ברגמן הקימו סטארט-אפ להתמודדות עם המוות
החברה, בשם אמפת'י, שהוקמה בארה"ב, הודיעה על גיוס של 13 מיליון דולר בסבב סיד שהובילו קרן Aleph וקרן הענק האמריקאית General Catalyst. אמפת'י משלבת בין טכנולוגיה ותמיכה אנושית, באפליקציה שנועדה להעצים משפחות שחוו אובדן. גורה: "מוות הוא הסקטור הצרכני האחרון שנותר מוזנח ולא מטופל מבחינת חדשנות"
- צה"ל יעביר מאות מפתחים מהבסיס בר"ג לחיפה
- קרן ההון סיכון Israel Biotech Fund גייסה 112 מיליון דולר
- ענקית הימורי הספורט DraftKings רוכשת את בלו ריבן הישראלית
גורה וברגמן עובדים ביחד מאז גיפט פרוג'קט, שנמכרה לענקית האמריקאית eBay בשנת 2011. בהמשך עבדו השניים ביחד ב-eBay u, לאחר מכן חברו לשיתוף פעולה בחברת WeWork, שם היה גורה סגן נשיא בכיר והקים את מרכז הפיתוח שלה בישראל. בשנה האחרונה, מאז פרש גורה מ-WeWork, שקדו השניים על הקמת החברה החדשה, כאשר חלק לא מועט מהזמן הוקדש לאיסוף חומרים, לימוד הנושא בכלל ולימוד אופן הטיפול בו בארצות הברית.
על הקמת אמפת'י אומר גורה: "אני חושב על זה כבר 10 שנים. הנושא של אבל ואובדן מוכר לי באופן אישי, היה לי עובד ב-eBay שניהלתי מכאן, בחור בשם מארק שאיבד את אשתו. חודשיים אחר כך הבן אדם לא הרים את הראש ואני מדבר איתו רגיל ואז אני קולט שהוא עדיין עוסק בזה. אנחנו נהיה העובד הסוציאלי של המשפחות בארצות הברית".
"חייבים לדבר עם אובדן ומוות", הוא מסביר. "מוות הוא הסקטור הצרכני האחרון שנותר מוזנח ולא מטופל מבחינת חדשנות. אין כזה סקטור שאין לו שירותים, אפליקציות וטכנולוגיה - וזה בגלל הסלידה שלנו כבני אדם מהעיסוק במוות. בגלל כל זה נמנע מאיתנו לחדש ולעזור. אנחנו מאמינים שכמו בהרבה נושאים אחרים שבהם טכנולוגיה יכולה לעזור, גם כאן ניתן לסייע בעזרת שקיפות, הורדת מחירים, הנגשת מידע, אבטחה של מסמכים ושיתוף פעולה בין ספקים ובני משפחה. כשמישהו נפטר כבר חייבים לדבר על זה, ולכן זה הזמן שלנו להיכנס".
בכל שנה מעל 3 מיליון אמריקאים מתים ומותירים אחריהם משפחות כואבות - לא רק מהאובדן והכאב הרגשי, אלא גם מהסיוט הלוגיסטי והפיננסי שמתלווה אליו. בשבועות ובחודשים שלאחר אובדן, משפחות אלו נאלצות להקדיש מעל 500 שעות של עבודה בתהליך שעשוי להימשך עד שנה וחצי בשביל לטפל במשימות המיידיות - כמו תכנון הלוויה, תיקוף הצוואה וכן תהליכים ממושכים כגון סגירת חשבונות, ניהול עיזבון, מיצוי זכויות ופינוי נכסים. טכנולוגיה יכולה לסייע בייעול הבירוקרטיה, ולאפשר למשפחות זמן רב יותר להתמודדות רגשית ותמיכה הדדית. "אני פונה לשוק ההמונים בארצות הברית. גם תעשיית האובדן בנויה לשרת את העשירים ולנצל ולסחוט את מעמד הביינים האמריקאי. יש הרבה ניצול, יש חוסר שקיפות מוחלט של מנצלי חולשה של אנשים ברגעים הכי קשים של חייהם", אומר גורה.
אמפת'י משלבת בין טכנולוגיה ותמיכה אנושית, באפליקציה שנועדה להעצים משפחות שחוו אובדן. התוכנה מפשטת ומייעלת את הבירוקרטיה של סוף החיים, מצמצמת משימות סיזיפיות ואף ממכנת תהליכים שקשורים בניהול העיזבון. צעדים פשוטים מסייעים למשפחות לבצע משימות, לקבל החלטות מושכלות ולהימנע משגיאות נפוצות. החוויה באפליקציה מותאמת אישית לכל משתמש, כדי לא להציף משפחות במידע. בנוסף, תמיכה אנושית מספקת השלמה לשירות ויוצרת מוצר היברידי לסיוע למשפחות להתמודד עם כל הסידורים לצד האובדן.
"הצוות של אמפת'י משתמש בניסיון העשיר שלו במוצרי תוכנה בשביל לשפר באופן משמעותי את האופן שבו אנשים מתמודדים עם הנטל שמתלווה לאובדן", אומר מייקל אייזנברג, מייסד-שותף בקרן אלף. "למשפחות אבלות אין הקיבולת להתמודד עם משימות בירוקרטיות. באמצעות שילוב בין טכנולוגיה פיננסית עם הבנה אנושית, אמפת'י בנתה מוצר מלא חמלה עבור בני משפחה".