תג מחיר של 200 מיליון דולר: הכירו את המטוס הכי יקר של חיל האוויר
מדובר במטוס המנהלים גאלפסטרים G550 שתותקן בו מערכת מודיעין שפיתחו משרד הביטחון ואלתא, לאיסוף מהיר של מטרות קרקע. בצה"ל מחפשים מימון למטוסים נוספים, ולקוחות זרים שירכשו אותו כדי להוזיל את המחיר
חיל האוויר קלט היום את המטוס היקר ביותר שרכש אי פעם: מטוס המנהלים גאלפסטרים G550 בתצורה חדשה לאיסוף מטרות יבשתיות וימיות, שפיתחו משרד הביטחון וחברת הבת של התעשייה האווירית, אלתא. המשרד אינו חושף רשמית את תג המחיר של המטוס, אך לפי ההערכות הוא מגיע לכ-200 מיליון דולר.
- פה קבור הדוגפייט: למה חיל האוויר עוד מתאמן בקרבות אוויר הדוקים?
- גנץ קיבל את המלצת חיל האוויר: CH53K יחליף את היסעור
- אושרה תוכנית הרכש של צה"ל: 9 מיליארד דולר למטוסים ומסוקים
חיל האוויר מפעיל כבר חמישה מטוסים זהים לבקרה אווירית ולאיסוף מודיעין אלקטרוני, המכונים בחיל "נחשון-עיתם ונחשון שביט". המטוס החדש יכונה "אורון", ומצויד במערכת מכ"ם שפותחה באלתא, ומסוגל לאסוף בתוך שניות מאות רבות של מטרות בשטח של אלפי קילומטרים. המטוס מיועד לשרת בטייסת 122 של חיל האוויר בנבטים, אך כעת מחכה לו יותר משנה של התקנת המערכות האלקטרוניות הישראליות וניסויים, לפני שיימסר לטייסת.
"המטוס יכול לאתר מטרות ברזולוציות גבוהות הרחק מגבולות המדינה, ובתוך שניות להעביר את הנתונים שלהן אל מערכות אגף המודיעין וחיל האוויר כדי שאפשר יהיה לצוות אמצעי לחימה שישמיד אותן", הסביר לכלכליסט תא"ל יניב רותם, ראש מו"פ במנהלת המחקר והפיתוח של משרד הביטחון (מפא"ת). "זה מטוס ייחודי ואנחנו זקוקים לעוד שניים כאלה, אבל זה אתגר תקציבי כבד. אנחנו מחפשים מדינות זרות שירכשו גם הן את המטוס, וישתתפו בפיתוח הגרסאות הבאות ובהוזלת המחיר שלהן".
הרצון להגדיל את מספר המטוסים מתנגש עם החלטת גאלפסטרים להפסיק לייצר את ה-G550 האזרחי, לטובת דגמים גדולים ויקרים יותר. יואב תורג'מן, מנכ"ל אלתא, אמר לכלכליסט, כי "אם יהיה צורף נוכל לרכוש מטוסים כאלה משומשים ולהסב אותן ל'אורון'. המטוס הזה יכול להתמודד עם מטרות בעלות זמן חיים קצר. הוא יייחודי ברמה עולמית, כי אין עוד מטוסים שיודעים לאתר גם מטרות יבשתיות וגם ימיות באיכות גבוהה. יש לנו הרבה לקוחות שמסתכלים עליו וביקשו לבחון אותו, ואני מעריך שיהיו לנו מכירות משמעותיות בתחום הזה".