$
בארץ

השכלה אקדמית משתלמת לנשים בשוק העבודה יותר מלגברים

בכל המדינות המפותחות, כולל ישראל, יש יותר סטודנטיות מסטודנטים. מחקר חדש של ה־OECD טוען כי הדבר נובע מכך שהשכלה גבוהה תורמת לסיכויי התעסוקה של הבוגרות יותר משל הבוגרים, וכי התרומה שלה לשכר שלהן גבוהה יותר

שחר אילן 07:1204.04.21

מחקר חדש של ה־OECD מגלה כי בכל המדינות המפותחות מספר הסטודנטיות גבוה ממספר הסטודנטים. לפי המחקר, אחד הגורמים לתופעה הוא שהתועלת שתואר מביא לנשים בהפחתת אבטלה ובגובה השכר משמעותית בהרבה מהתועלת לגברים. סיבה שנייה היא הדרישה הגוברת לתואר במקצועות החינוך, הסיעוד והעבודה הסוציאלית, שבהם מועסקות יותר נשים.

 

 

האוניברסיטאות והמכללות היו בתחילת דרכן מוסדות גבריים לחלוטין. תהליך השוויון של נשים בקבלה ללימודים גבוהים התרחש לאורך המאה ה־20. בסביבות 1990 נרשם שוויון במספר הסטודנטים והסטודנטיות בישראל. ב־2019 ל־51% מבנות 34-25 במדינות המפותחות היה תואר אקדמי לעומת 39% מהגברים והיתרון המספרי שלהן הולך וגדל. 

סטודנטיות במרכז הבינתחומי. גם סיכויי הקבלה גבוהים יותר סטודנטיות במרכז הבינתחומי. גם סיכויי הקבלה גבוהים יותר צילום: דנה קופל

 

על פי המועצה להשכלה גבוהה, נשים היוו ב־2020 כ־60% ממספר הסטודנטים באקדמיה בישראל: 58% בתואר הראשון, 63% בתואר השני ו־54% בתואר השלישי. לפני עשור הן היוו 56.5%. עם זאת, בתחומי ההייטק וההנדסה הן עדיין מהוות 28% מהסטודנטים בלבד. אך יש לנשים רוב משמעותי בלימודי המשפטים (55%) והרפואה היוקרתיים (60%).

 

המחקר מציע שורה שלל סיבות לתופעה. סיבה מרכזית היא הדרישה הגוברת להכשרה אקדמית במקצועות ההוראה, האחיות והעבודה הסוציאלית, שמתאפיינים בתעסוקת נשים.

 

רוב מוחלט בלימודי בריאות

 

ב־2018 75% מהסטודנטים החדשים ללימודי בריאות ורווחה במדינות ה־OECD היו נשים. על פי נתוני המל"ג, 23% מהסטודנטים לתואר ראשון בישראל ב־2020 למדו בתחומי ההוראה ומקצועות העזר הרפואיים. לשם השוואה, מקצועות המתאפיינים בתעסוקת גברים, כמו נהיגה או בנייה ושיפוצים, אינם דורשים ברובם הכשרה אקדמאית.

 

סיבה נוספת לריבוי הסטודנטיות היא שבשוק העבודה לנשים יש הרבה יותר מה להרוויח מתואר אקדמי מאשר לגברים - גם במציאת תעסוקה וגם בשכר. ידוע שתואר אקדמי מקטין משמעותית את הסיכון לאבטלה, אבל אצל נשים הוא מקטין אותו הרבה יותר.

 

הסיכון של אקדמאית צעירה (34-25) במדינות המפותחות להיות מובטלת עמד ב־2018 על 6% לעומת 9% אצל בוגרת תיכון. כלומר, תואר הקטין את הסיכון של אישה לאבטלה בשליש. בארה"ב תואר מקטין את הסיכון לאבטלה ביותר מחצי.

 

לעומת זאת, הסיכון של גברים במדינות ה־OECD להיות מובטלים עמד מראש על 6% בלבד ותואר הקטין אותו ל־5%, כלומר הוריד את הסיכון בשישית בלבד. בישראל, על פי נתוני ה־OECD, תואר הקטין את הסיכוי של אשה להיות מובטלת ב־2018 מ־6% ל־3.5%, כלומר בשתי חמישיות. הוא כמעט ולא הוריד כלל את הסיכוי של גבר ישראלי צעיר להיות מובטל. סיכוי זה עמד על כ־4%, בין שהגבר אקדמאי ובין שבוגר תיכון.

 

נשים יכולות להרוויח מתואר אקדמי יותר מאשר גברים גם בתחום השכר. צעירה בעלת תואר אקדמי במדינות המפותחות משתכרת בממוצע 52% יותר מבוגרת תיכון. אצל גברים הפער עומד על 39% בלבד. השכלה אקדמית גם מקטינה מעט את הפער המגדרי בשכר. במדינות ה־OECD גברים אקדמאים צעירים מרוויחים בממוצע 20% יותר מצעירות אקדמאיות, ואילו גברים בעלי השכלה תיכונית משתכרים 25% יותר מנשים בעלות השכלה דומה.

 

ציונים גבוהים יותר לבנות

 

עוד עולה מהמחקר כי לנשים יש סיכויים גבוהים יותר להתקבל ללימודים אקדמיים. בכל המדינות המפותחות, לבנות יש הישגים גבוהים יותר במבחני PISA, שבהם משתתפים בני 15. בחלק מהמדינות, בהן יוון, פינלנד, איסלנד, ישראל ונורבגיה, ממוצע הציונים של הבנות בקריאה גבוה ב־40 נקודות ויותר משל הבנים, ולכן יש להן סיכויים טובים יותר להתקבל לחינוך גבוה. לפי הלמ"ס, 54% מהזכאים לבגרות ב־2019 היו בנות.

 

סיבה נוספת היא העובדה שיש הרבה יותר בנות במסלולי לימוד כלליים במדינות המפותחות מאשר מקצועיים. בנות מהוות 46% מבוגרי החינוך המקצועי אבל 55% מבוגרי החינוך הכללי.

 

בנוסף, 30% מתלמידי התיכונים המקצועיים לומדים במסלולים שאינם מאפשרים קבלה ישירה לאקדמיה. ממילא בנים לומדים יותר במסלולים שאינם מובילים לתואר. מעבר לכך, בוגרי מסלול מקצועי נוטים פחות להמשיך לתואר מאשר בוגרי לימודים כלליים. בישראל, אגב, המצב בחינוך המקצועי שונה. על פי נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, 51.5% מתלמידי החינוך הטכנולוגי העל־יסודי בישראל ב־2018 היו בנות.

x