קסטרו שרדה את 2020: נקטה בצעדי התייעלות שצמצמו את ההפסד ב-85%
הכנסות הקבוצה אמנם ירדו אשתקד ב-30%, עקב סגרים שנמשכו בתקופה כוללת של שליש מהשנה, אך החברה עברה לרווח תפעולי; קסטרו רשמה הפסד של פחות מ-13 מיליון שקל; מספר העובדים נכון לסוף השנה צומצם ב-1,752; הרשת מפעילה את המותגים הודיס, אורבניקה, טופטן, קרולינה למקה, קיקו מילאנו, ואיב רושה
צמצום כח אדם, סגירת 17 חנויות לצמיתות, צמצום הוצאות מכירה, והקלות בשכר דירה בסגרים - כל אלה סייעו לקבוצת קסטרו לשפר רווחים. למרות שהקבוצה חתמה את 2020 עם ירידה של 30% בהכנסות היא עברה לרווח תפעולי וצמצמה את ההפסד בשורה התחתונה ב-85%.
- באיחור אחרי המתחרות: קסטרו נכנסת לתחום כלי הבית בהשקעה של כ-30 מיליון שקל
- קניון שבעת הכוכבים תובע מקסטרו 1.4 מיליון שקל: "התנהגה בבריונות"
- חיסכון בהוצאות העביר את קסטרו-הודיס לרווח ברבעון השלישי
הכנסות קבוצת האופנה אשתקד הסתכמו ב-1.2 מיליארד שקל והיא הפסידה 12.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 85 מיליון שקל ב-2019.
הרשת מפעילה את חברות הקמעונאות קסטרו, הודיס, אורבניקה, טופטן, קרולינה למקה, קיקו מילאנו, ואיב רושה. כלל מותגי הקבוצה רשמו ירידה בהכנסות בשל הסגרים שנמשכו ארבעה חודשים במהלך 2020.
כמו יתר הקמעונאיות, גם קבוצת האופנה בניהולו של רון רוטר נהנתה במהלך המשבר מפדיונות מרשימים באתרי הסחר. לדברי רוטר, "אתרי האיקום של מותגי הקבוצה רשמו שיא של 26 מיליון כניסות וחצו את פדיון ה-150 מיליון שקל".
הירידה בהכנסות הקבוצה השפיעה לרעה על הרווח הגולמי שירד ב-31.4% ל-661 מיליון שקל, אך פעולות אסטרטגיות שביצעה הנהלת הקבוצה, כגון התייעלות בתפעול החנויות והקטנת הוצאות הפרסום, צמצמו את הוצאות המכירה והשיווק ב-40% ל-537.3 מיליון שקל. קסטרו גם ביצעה התייעלות לוגיסטית ובמטה החברה שהקטינה ב-33% את הוצאות ההנהלה וההוצאות הכלליות.
קנייה חזקה | קנייה | המתן | מכירה | מכירה חזקה |
הפעולות הללו תרמו לשורת הרווח התפעולי של הקבוצה. עוד תרמו למעבר לרווח - מכירת נכס בבת ים שעליו רשמה הקבוצה רווח חד פעמי של 34 מיליון שקל, לצד הכרה בהכנסה ממסים של 8.9 מיליון שקל. החברה עברה לרווח תפעולי של 68 מיליון שקל.
הקבוצה קיבלה במהלך 2020 הקלות בשכר הדירה בהיקף של 58.5 מיליון שקל. בשנת 2020 ירד שיעור שכר הדירה ודמי הניהול ששילמה הקבוצה ביחס למחזור המכירות ב 1% בנטרול השפעת התקן החשבונאי, שעמד על 21% לעומת 22% ב-2019.
מרבית קבוצות הקניונים הציעו הקלות מיוזמתם, ובמקרים אחרים קיבלה הקבוצה פטור בשכר הדירה לתקופות הסגר והנחות לתקופה שבין הסגרים, לאחר ניהול משא ומתן.
גם שכר העבודה הצטמצם ב-3.86% ביחס למחזור והיווה 16% ב-2020 לעומת קרוב ל-20% ב-2019.
קסטרו מעסיקה כיום 1,752 עובדים פחות ביחס לתקופה שלפני המשבר.
חלק מהעובדים פוטרו וחלקם העדיפו שלא לחזור מהחל"ת, כך שבחברה אומרים כי נכון להיום חסרים לה כ-500 עובדים. מספר העובדים נכון לדצמבר 2020 עמד על 3,709 עובדים לעומת 5,461 עובדים ב-2019.
"המכירות בחנויות הזהות עלו ב 12.5% ב-2020 בדגש על מגזר ההלבשה שבו עשינו מהפכה פנומנלית בשנתיים האחרונות", אומר רון רוטר, מנכ"ל החברה.
"המהלכים האסטרטגיים של הגדלת החנויות במותג קסטרו ושינוי הקולקציה משפיעים על הצמיחה של הקבוצה ומגדילים את שיעור הרווח. הגידול בחנויות הזהות והמעבר לרווח תפעולי, זו הוכחה להתמודדות מוצלחת שלנו עם הקורונה", הוסיף רוטר.