התעשייה האווירית מציגה תוצאות שיא ולוקר מבהיר: לא אשאר יו"ר
הדו"ח האחרון של לוקר: למרות הקורונה מכרה תע"א ב-2020 ב-4.2 מיליארד דולר, והגדילה את הרווח ב-48% ל-133 מיליון דולר. לוקר לכלכליסט: "הפסקתי לקבל שכר בתע"א מרגע שמוניתי ליו"ר פז. מדובר בפיתרון זמני בלבד, אי אפשר לנהל במקביל שני ארגוני ענק כאלה"
"מרגע שמוניתי ליו"ר פז בינואר נתתי הודעה מוקדמת של 90 יום. במקביל, החל מתחילת ינואר, הנחיתי את התעשייה האווירית לא לשלם לי שכר אלא תגמול לפי ישיבות.
"פורמלית זה יו"ר לא פעיל, מדובר בפתרון זמני בלבד. לא אשאר יו"ר התעשייה האווירית. אי אפשר לנהל שני ארגוני ענק כאלה", אומר לכלכליסט הראל לוקר, יו"ר התעשייה האווירית, שפירסמה היום את דוחות 2020 שלה, שהיו דוחות שיא.
- עסקת נשק פומבית ראשונה: תע"א תפתח עם האמירויות מערכת ליירוט רחפנים
- המדינה לא מאשרת לתעשיות הביטחוניות להמריא לדובאי
- פגיעה ישירה: צבא ארה"ב בחן את טיל הספייק ומערכת "הדק חכם" של רפאל
ההערכות כי בעקבות המשבר הכלכלי והרפואי יסיטו מדינות בעולם תקציבים מתחומי הביטחון עוד לא מתבטאות במכירות של החברה, שעלו ב-2% ל-4.2 מיליארד דולר, הגבוהות מאז הקמתה.
הרווח השנתי עלה ב-48%, מ-90 ל-133 מיליון דולר והיא רשמה גם גידול של 23% ב-EBITDA השנתי לכ-397 מיליון דולר בהשוואה לכ-324 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד.
אולם לא הכל חיובי בדוח. צבר ההזמנות של החברה ירד בשנה האחרונה מ-13.5 ל-12.6 מיליארד דולר, לאחר שהחברה סיפקה כבר חלקים משמעותיים מחוזי הענק עם הודו למערכת ההגנה האווירית ברק-8, וטרם הצליחה להשיג פרויקט ענק חדש דומה. 79% אחוז מהצבר מיועד ללקוחות בחו"ל.
הקורונה גבתה מחיר כבד מחטיבת התעופה של החברה, העוסקת באחזקת מטוסי נוסעים, הסבתם למטוסי מטען, ובניית מטוסי מנהלים. מכירות החטיבה ירדו ב-18% ל-1.187 מיליארד דולר, והיא הפסידה 31 מיליון דולר, העמקה של 50% בהפסד לעומת שנה שעברה.
העיכוב בהנפקה עולה כסף
את תוצאות חטיבת התעופה איזנו המכירות הצבאיות של החברה, בעיקר בחטיבת אלתא שמייצרת מכמים ומערכות מודיעין ובחטיבת הטילים והחלל, שעלו ב-14% ל-3.5 מיליארד דולר. הרווח הנקי מפעילות זו עלה ב-13% ל-248 מיליון דולר.
גם העיכוב בהנפקה עולה לחברה כסף. ב-2020 היא שילמה מסים בסך 46 מיליון דולר, פי 2 מאשר ב-2019, בגלל העלייה ברווחיות. כחברה ממשלתית, משלמה תע"א מס בשיעור 23%. מכירת חלק, אפילו מזערי, בבעלות על החברה לגורם שאינו ממשלתי, תקנה לחברה תשלום מס מופחת של בין 6% ל-15% לפי החוק לעידוד השקעות הון.
"הנפקת חברה בסדר גודל של התעשייה האווירית היא מורכבת וכוללת סוגיות המערבות בעלי ענין רבים", אומר לוקר. "מצפים להנפקה ברבעון השלישי. הנפקת ארגון ענק כזה, בלי בעל שליטה אחד עסקי, זה אירוע מורכב מאוד ותלוי בהמון פרטים ומהלכים קטנים. אבל הרוביקון נחצה שעה שוועדת השרים להפרטה אישרה את ההנפקה".
החודש הייתה התעשייה האווירית החברה הביטחונית הישראלית שהכריזה רשמית על פרויקט צבאי עם שותפה מהמפרץ הפרסי, חברת EDGE, התעשייה הצבאית של האמירויות, בפיתוח מערכות ליירוט רחפנים. "אנחנו פועלים גם במפרץ", אומר בועז לוי, מנכ"ל התע"א. "ההכרזה על שיתוף הפעולה עם EDGE הייתה ראשונה מסוגה, ויהיו הכרזות נוספות. הכל נעשה בתיאום ובאישור משרדי הממשלה הרלוונטיים. המפרץ הוא שוק גדול לחברות רבות בתחומים שלנו, ולתעשייה האווירית יש יכולות שמתאימות במיוחד לצרכים באזור".