$
בורסת ת"א

מנכ"ל ביג: "אם הפוליטיקאים לא יפריעו, 2021 תהיה מצוינת"

חי גאליס מדבר על עלייה של 75% בפדיונות מתום הסגר השלישי, מכנה את החל"ת "הסדר טפשי", וטוען שאינו מכיר את החלטת הממונה על התחרות להטיל וטו על מכירת מרכז ישפרו מודיעין לביג

חזי שטרנליכט 07:1917.03.21

משבר הקורונה לא פסח על חברות הקניונים, אבל הבדיל בין בעלות הקניונים הסגורים לאלה המתמחות במרכזי מסחר פתוחים. הפגיעה באחרונות היתה מתונה יותר, בשל אופי הסגרים שהוטלו במהלך השנה, ובהם הסגר השלישי, שהתרחש ברובו במהלך הרבעון האחרון של 2020.

 

מנכ"ל חברת ביג, חי גאליס, אומר ל"כלכליסט" כי מאז פתיחת מרכזי המסחר שלה, לפני כשלושה שבועות, נרשמה צמיחה מואצת בפעילות, והפדיונות התאוששו דרמטית. גאליס מעריך באופטימיות זהירה כי 2021 עשויה להיות שנה מצוינת, כל עוד הפוליטיקאים לא יפריעו למסחר.

 

מה מצבכם לאחר פתיחת המסחר?

"מרכזי ביג צמחו ב־75% בהיקף הפדיונות בשלושת השבועות האחרונים לעומת התקופה המקבילה. אלה נתונים חזקים מאוד, שמוכחים כי הציבור הישראלי קונה. מרכזי הקניות הפתוחים שלנו מראים יותר עוצמה מהקניונים שלנו. אני לא יודע אם זה יימשך כך לאורך זמן. הנתונים מלמדים שפדיונות המרכזים הפתוחים צמחו ב־78% בעוד בקניונים נרשמה צמיחה של 44%". 

 

חי גאליס מנכ"ל ביג חי גאליס מנכ"ל ביג

 

בינואר השלמתם השתלטות על אפי נכסים ועליתם לאחזקה ב־61% מהמניות. לאן אתם לוקחים את החברה הממוזגת?

"זה שנתיים, מאז שנכנסנו להשקעה באפי נכסים, היה בעסקה אלמנט של השקעה ארוכת טווח כפעולה אסטרטגית. המהלך האחרון שלנו, שבו נהפכנו לבעלי שליטה, הבהיר מה אנחנו חושבים על ההשקעה — הפכנו לחברה גדולה ומגוונת יותר, שמשלבת משרדים, דיור מוגן ומרכזי מסחר, עם פיזור גיאוגרפי ביותר מדינות".

 

החזון שלכם הוא תמהיל נכסים דומה לזה של עזריאלי?

"כבר עכשיו ביג היא חברה עם מאזן של 24 מיליארד שקל אחרי המיזוג. אם פעם 98% מהנכסים היו מסחריים, כיום השיעור ירד באופן משמעותי. יש כיום גיוון עסקי בין תחום המגורים, המסחרי, הדיור להשכרה והיזמות. זה בהחלט משנה את חברת ביג לעומת מה שהיה לפני המיזוג. זו רק תחילת הדרך, ואנחנו שחקני טווח ארוך".

 

איך מערכת היחסים שלכם עם מגה אור וצחי נחמיאס?

"יש שמונה מרכזי קניות משותפים לביג ומגה אור. צחי (בעל השליטה במגה אור — ח"ש), כמו שאר בעלי העניין, אישר החלפה של חצי מאחזקת מגה אור במניות של ביג. אני לא מכיר את החלטת הממונה על התחרות (ראו ידיעה עליונה)".

 

מה צפוי ב־2021?

"אם הפוליטיקאים לא יפריעו, תהיה שנה מצוינת. הציבור רעב לשגרה. אנשים רצו להתחסן, כדי לחזור לשגרה. יש, כמובן, גם כאלה שנפגעו, ואני מקווה שיהיה מי שיטפל ויעזור להם. הכי חשוב שיתקנו את המודל הטיפשי של החל"ת, שפשוט עוצר אנשים מלחזור לשוק העבודה. אני מקווה שזה ייפתר בקרוב, אולי עוד לפני יוני. אפשר לתת מענקים או אלמנטים של דחיפה לחזור לעבודה".

 

הצעירים התחילו לחזור לעבוד?

"הם חוזרים יותר ויותר, כי הם מבינים שביוני החל"ת ייגמר ויהיה שטף של מחפשי עבודה. החכמים חוזרים, כדי לא להיתקע בהמשך. אנחנו לא צריכים הטבות, רק רוצים שלא יפריעו לנו. שיתנו לחזור לשגרה, ואנחנו נעשה את כל השאר".

 

 

 

בסיכום שנת 2020 ההכנסות המתואמות של ביג מדמי שכירות (NOI) הסתכמו ב־519.5 מיליון שקל — ירידה של 15.3% לעומת התקופה המקבילה. ה־NOI של החברה מנכסים זהים בישראל ירד ב־21.8%, וה־NOI מנכסים זהים בארה"ב ירד ב־2.6% בלבד לעומת שנת 2019, וזאת למרות משבר הקרונה. היקף הפגיעה ב־NOI ב־2020, בעקבות משבר הקורונה, נאמד ב־100 מיליון שקל.

 

הרווח התזרימי התפעולי, ה־FFO הריאלי, ירד ב־12% בשנה שעברה לעומת 2019 ועמד על 322.8 מיליון שקל, והיקף הפגיעה בנתון זה, בעקבות המשבר, נאמד ב־79 מיליון שקל.

 

בשורה התחתונה סיימה החברה את 2020 עם הפסד של 9.1 מיליון שקל לעומת רווח של 612.7 מיליון שקל ב־2019. ההפסד בתקופה נובע בעיקר מפער בשערוכי שווי הנדל"ן. ב־2020 רשמה ביג שערוך שלילי של הנכסים בהיקף של 225.6 מיליון שקל, לעומת שערוך חיובי של 268.5 מיליון שקל בשנה שקדמה לה.

x