מירי רגב לא נותנת לגילה גמליאל לטפל במפגע התחבורה הציבורית בת"א
תושבים בקרבת התחנה המרכזית דרשו מהשרה להגנת הסביבה להכריז עליהם כ”אזור נפגע זיהום אוויר”, אך זו השיבה כי "מרבית הזיהום נגרם מרכבי תחבורה ציבורית אשר הממשלה אחראית באופן ישיר על תקצובם והפעלתם"
המשרד להגנת הסביבה ומשרד התחבורה בראשות מירי רגב ממשיכים לגלגל זה על זה את האחריות למפגע התחנה המרכזית בתל אביב על חשבון התושבים האומללים. עמותת אדם טבע ודין העבירה, בשם תושבי האזור, מכתב לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל בדרישה כי תממש את הסמכות שמקנה לה חוק אוויר נקי — אם מתקיימת חריגה מתמשכת של זיהום אוויר, ולאחר התייעצות עם מנכ”ל משרד הבריאות — ותכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כ"אזור נפגע זיהום אוויר", הכרזה שמחייבת את העירייה להגיש בתוך חצי שנה תוכנית למניעת המפגע. אלא שגמליאל טענה בתגובה כי האחריות על כך היא של משרד התחבורה.
- איך נולדת מפלצת מבטון? הסיפור מאחורי התחנה המרכזית החדשה בתל אביב
- פינוי התחנה המרכזית בת"א: גם גילה גמליאל רוצה לפנותה, רק לא ברור לאיפה ומתי
- אישור סופי לתוכנית התחנה המרכזית הישנה בת"א: 1,400 דירות ייבנו במתחם
בנובמבר הודיעה גמליאל כי בכוונתה לקדם החלטת ממשלה להעביר את התחנה המרכזית ממקומה בדרום העיר בשל זיהום אוויר חריג המסכן את בריאות התושבים אשר נובע מהפעילות האינטנסיבית של האוטובוסים שם. אך קידום ההצעה תקוע בין היתר בשל מחלוקת עם משרד התחבורה על הפתרון הנדרש.
"אזור התחנה המרכזית מהווה כבר עשרות שנים מוקד חמור ביותר לזיהום אוויר תחבורתי כרוני חריג ומזיק לבריאות", כתב עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל אדם טבע ודין. "הכרזה על האזור כאזור נפגע זיהום אוויר מהווה כלי חשוב בארסנל הכלים של המשרד לפזר מפגעים מתמשכים הנובעים מזיהום אוויר תחבורתי". עוד הוסיף כי התקן מינואר 2015 הגדיר כי הריכוז הממוצע השנתי של חנקן דו־חמצני לא יעלה על 40 מיקרוגרם למ"ק, ומערכת הניטור של המשרד להגנת הסביבה מדדה ב־2019 ריכוז של 51.5 מיקרוגרם למ"ק בתחנת לוינסקי.
מנגד, טוענים במשרד להגנת הסביבה כי הכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר אינה הפתרון, אלא יש לגבש החלטת ממשלה, שלטענתם משרד התחבורה מסכל: "מרבית הזיהום נגרם מרכבי תחבורה ציבורית אשר הממשלה אחראית באופן ישיר על תקצובם והפעלתם, ולכן הממשלה צריכה להיות הגורם המוביל בפתרון הבעיה. הדבר הנכון הוא החלטת ממשלה, שיזמה השרה להגנת הסביבה, אולם הנושא עדיין לא זכה בתמיכת משרד התחבורה". עוד הוסיפו כי המשרד פועל למעבר לאוטובוסים חשמליים ולרישום קנסות לנהגי אוטובוס שאינם מדוממים מנוע כנדרש בתקנות התעבורה, ובוחן אתרים חלופיים לתחנה המרכזית.
בכל מקרה פינוי התחנה המרכזית לטובת פרויקט נדל"ן שיחליף אותה אינו צפוי להתממש בקרוב מכמה סיבות. ראשית, פינוי התחנה תלוי בהעתקת האוטובוסים מהמקום, שנכון להיום מיועדים לעבור למע"ר בן־צבי, סמוך לצומת חולון, אך התוכנית עוד מצויה בהליכי תכנון שצפויים לארוך שנים; שנית, לבעלת התחנה, חברת נצבא, קיים הסכם עם משרד התחבורה להמשך הפעלת קווי האוטובוס עד 2024 עם אופציות להארכות; שלישית, תכנון הפרויקט שיוקם במקום התחנה המרכזית צפוי לארוך שנים ארוכות.
ממשרד התחבורה נמסר: “המשרד עושה מאמצים רבים להעתקת מרבית פעילות התחנה המרכזית בתל אביב. במקביל הנחתה שרת התחבורה מירי רגב לקדם החלטה להקמת צוות בינמשרדי שיפעל למציאת פתרונות להפחתת זיהום האוויר באזור התחנה המרכזית. רגב הנחתה לצמצם את פעילות התחנה ככל הניתן. בימים אלה פועל המשרד לפינוי הקומה הרביעית של התחנה עד יולי 2023. אנו מעריכים כי פינוי הקומה יפחית כ־15% מנפח הנסיעות היומי בתחנה”.
מהעירייה נמסר: "העירייה מקדמת זה מספר שנים את העתקת התחנה המרכזית למע"ר בן צבי, אך הסמכות לביצוע התוכנית מצויה בידי גורמים נוספים ובראשם משרד התחבורה. במקביל פועלת העירייה מול המשרד לצמצום קווי האוטובוסים החונים והיוצאים מהתחנה. בחודשים האחרונים הצלחנו ביחד עם משרד התחבורה להוציא כ־10% מנפח הפעילות של התחנה המרכזית ועוד ידינו נטויה. נתוני המדידה מראים באופן ברור כי יש ירידה עקבית בזיהום".
מנצבא נמסר: “אנו נוקטים בכל פעולות הנדרשות, בין היתר הפעלת תחנות ניטור זיהום אוויר בתוך חלל התחנה ומחוצה לו. מועד פינוי התחנה נמצא בשליטת משרד התחבורה”.