עופר לוין: "הספר 'אל המרחבים' פותח צוהר אל צמיחתו המתמשכת של אוסף לוין"
לאחרונה יצא לאור הכרך הרביעי בסדרה "אל המרחבים", עשר שנים לאחר פרסום הכרך הראשון של אנתולוגיית האמנות הדו-לשונית (עברית – אנגלית) "אופקים רחבים: 120 שנות אמנות ישראלית". גדעון עפרת, מחבר הספר, ועופר לוין, הבעלים של הוצאת לוין, מספרים על הכרך החדש בסדרה
בשיתוף עופר לוין GTI 16.03.21סדרת ספרי “אופקים רחבים”
הפכה זה מכבר למשאב הכרחי לחוקרי אמנות וחובביה המעוניינים להעמיק בהבטיה ההיסטורים של האמנות הישראלית באמצעות הפרספקטיבה שמספק אוסף לוין. הדמויות המרכזיות מאחורי הספרים והאוסף הם גדעון עפרת, אוצר, היסטוריון ומבקר אמנות ותרבות ישראלית, ועופר לוין GTI, אסטרטג פיננסי ואספן אמנות.
שלמה ברנשטיין, בתים ליד הים 1920
קרדיט: באדיבות אוסף לוין
"מה שידוע כיום בשם אוסף לוין," מסביר גדעון עפרת "החל אצלי בתור תחביב. התחלתי לאסוף יצירות אמנות ב-1970 עם חזרתי מלימודיי בארה"ב והשתקעותי בירושלים. לפני שמכרתי את האוסף לעופר לוין בשנת 2010, האוסף כלל כמעט 1,500 יצירות אמנות. כיום, שנים ספורות מאז, הוא כבר הכפיל את עצמו ואף למעלה מכך".
"האוסף של גדעון התבסס אמנם על תקציב מוגבל, ולא היה מונחה משיקולים מסחריים או מהשקעות ארוכות טווח," מסביר עופר לוין, "אך התשוקה האינסופית של עפרת לאמנות ואופקיו הרחבים משתקפים בכל יצירה שרכש לאורך השנים ובכל פרשנות שחיבר מאז".
אוסף לוין מכיל יצירות אמנות מגוונות (ציורים, הדפסים, פסלים, צילומים, ווידאו ארט) של אמנים יהודים וישראלים אשר מילאו תפקיד בהתפתחותה התרבותית של ארץ ישראל, ובהמשך מדינת ישראל, במהלך למעלה ממאה השנים האחרונות. האוסף משקף מבט היסטורי מקיף על האמנות הישראלית, החל מיסוד בצלאל בירושלים בשנת 1906 ועד ימינו. כלולים בו יצירות אמנות מוכרות מן הנרטיב ההיסטורי של האמנות הישראלית לצד יצירות של אמנים, שמסיבות אידיאולוגיות או פוליטיות הודרו ולא זכו להכרה שהיו ראויים לה. האוסף מכיל גם יצוג יחודי ומקיף של יצירות העוסקות בזהות יהודית ובחיים בגלות. רק במהלך ארבעת העשורים האחרונים מצאו תימות אלה את דרכם חזרה לזרם המרכזי של שיח האמנות המקומית.
"חוזקה משמעותית נוספת של האוסף," מוסיף עפרת "הוא מבחר ציורי הנוף שלו, כולל נופי ירושלים וסביבותיה, נושא חוזר ונשנה באמנות הישראלית. האוסף משקף את אדמתה ונופיה של הארץ אך לא פוסח על הסוגיות המורכבות של הזהות הישראלית. כיום נחשב האוסף לאחד מאוספי האמנות הישראלית הידועים והמקיפים בעולם" טוען עפרת.
הכרך השני בסדרה הציג את היצירות שנוספו לאוסף והעמיק לאזורים אפורים של האמנות המקומית לאורך הדורות: מן האמנות הממסדית המקובלת לאזורי השוליים ולמדיומים שלא נחשבים "גבוהים" כמו תחריטי עץ, הדפסים וכו'. הכרך השלישי שיקף יצירות משמעותיות שהצטרפו לאוסף ממקורות שונים. לדוגמה, יצירות מגלריה בינט בתל אביב לאחר סגירת שעריה, מאוסף שלום שפילמן ומעזבונו של הצייר לודוויג בלום.
"תוספת זו," טוען עפרת "סימלה שינוי משמעותי באוסף לוין: ראשית, לא עוד הסתפקות בייצוג אחד או שניים של אמן/אמנית, כי אם העשרת ייצוגם באוסף. שנית, יציאה מן הפורמט האינטימי של מרבית העבודות לפורמטים גדולים. שלישית – וחשוב מכל – חיזוק משמעותי של האמנות הישראלית העכשווית באוסף, ובמסגרת זו גם פתיחת שעריו למדיום הצילום העכשווי ואף למספר עבודות וידיאו. כל השינויים האלה מעידים על התבגרותו של האוסף, עמידתו על רגליו ויציאתו לדרך עצמאית".
"'אל המרחבים' פותח צוהר אל צמיחתו המתמשכת של אוסף לוין. הספר שונה משלושת הכרכים הקודמים בהכילו מבחר של כ-200 יצירות חדשות באוסף שמייצגות," כפי שמציין עופר לוין GTI "השקעות
שמרחיבות, משביחות ומעמיקות את הבחירות הקודמות ומדגישות פחות אמנות עכשווית ויותר את תולדות האמנות הישראלית. בניגוד לכרכים הקודמים רוב האמנים מיוצגים בספר ביותר מיצירה אחת, ובטקסט הפרשני הנלווה מציין עפרת יצירות נוספות של אותו אמן הכלולות באוסף לוין ושכבר צויינו בעבר. יחד עם שלושת הכרכים הקודמים מתעדת סדרת 'אופקים רחבים' 700 יצירות אמנות המהוות רק מבחר קטן מתוך כ-3000 יצירות המצויות באוסף חשוב זה של אמנות ישראלית. יצירות אלו מהוות תיעוד היסטורי עשיר של העשייה האמנותית-חזותית בארץ, המחויב ליצירה המקומית המוקדמת ולמחולליה הידועים והפחות ידועים".
אל המרחבים: אוסף לוין, עבודות נבחרות, חלק ד', עטיפה עברית: אריה ארוך, שולחן (פרט), 1964
קרדיט: באדיבות אוסף לוין
כתיבה ועריכה: גדעון עפרת
עיצוב והפקה: מגן חלוץ, אדם חלוץ
תצלומים: אלעד שריג
תרגום לאנגלית: טליה הלקין
גרפיקה: עלווה חלוץ
זהו ערוץ פרסומי והידיעות הינן באחריות המפרסמים בלבד. לכלכליסט אין אחריות על תוכן הידיעות המפורסמות