דעה
אפקט הפחד הלא נכון בשווקים
קרן חדשה שתעקוב אחר מניות בועתיות, שעלייתן לא מבוססת על ניתוח כלכלי אלא על פחד המשקיעים מפספוס הזדמנויות, ממחישה עד כמה תופעת הנהירה אחר כלום ושום דבר פושה כיום בוול סטריט
מאז שג'רי סיינפלד וג'ורג' קוסטנזה הגו את הרעיון ל"תוכנית על שום דבר", לא היתה התלהבות רבה כל כך ממשהו שהוא לא כלום: לגאות בבורסה שמונעת בידי האוויר החם בשווקים הצטרפה עתה קרן סל חדשה שמיועדת למעקב אחר ביצועי מניות ה־FOMO תוך נקיטה באסטרטגיה פשוטה - השקעה במניות שעלייתן לא מבוססת על ניתוח כלכלי אלא על תופעת הפחד מפספוס (Fear Of Missing Out). בפשטות, אסטרטגיית הקרן תהיה להשקיע במניות שאין קשר בין השווי שלהן ובין הביצועים, כלומר המניות הבועתיות ביותר.
האתגר אינו לאתר את המניות האלו בוול סטריט אלא דווקא להימנע מליפול עליהן. בראיון ל־CNBC הסביר מנהל הקרן החדשה מת’יו טאטל איך יבנה את הרכב ההשקעות: “יש לך את הספאקים, יש את קאת’י ווד, יש את גיימסטופ. אם אתה משקיע ממוצע אתה מביט לכל הכיוונים, אבל אין שום דבר שמחבר ביניהם”.
עד כמה שההיגיון הזה נדמה גבולי, למנהלי הקרן החדשה לא יהיה קשה לאתר מניות להשקעה: החל מכמות הספאקים האדירה, אותן חברות חלולות שכבר גייסו יותר מ־100 מיליארד דולר בשנה האחרונה תוך התחייבות להרעיף אותן על חברה כלשהי בטווח של שנה וחצי־שנתיים; עבור במנהלת השקעות הפופולרית ווד, שמגייסת מיליארדי דולרים בשבוע לתעודת סל שעוקבת אחר מניות של חברות שיטוסו לחלל; ועד לשיא של מניית גיימסטופ, שאף שהבאזז סביבה דעך, עדיין נסחרת סביב שווי חברה של 18 מיליארד דולר. אבל מי שרוצים להשקיע בגיימסטופ יכולים כבר לרכוש תעודת סל אחרת שהושקעה בשבוע שעבר תחת סימול המסחר ההולם BUZZ, שעוקבת אחר מניות 75 החברות הגדולות שזוכות למרב ההתייחסות החיובית ברשתות החברתיות.
סיינפלד הצליח לייצר תשע עונות מצליחות ומצחיקות מכלום ושום דבר. השאלה הפתוחה כעת היא כמה זמן אפשר יהיה לעשות צחוק מכסף של אחרים.