חדשנות סביבתית
"את העולם מטרידה איכות הסביבה, ורמת הזיהום הגבוהה ביותר היא דווקא בתוך הבית"
את הדברים אמר משה ממרוד, המנכ"ל והבעלים של תדיראן, בכנס חדשנות סביבתית של כלכליסט. ממרוד: "לצערי המודעות לכך בישראל מאוד נמוכה. הקורונה אולי קצת שיפרה את זה, אבל עדיין אנשים חושבים שבבית הם הרבה יותר מוגנים, כאשר למעשה הם מוגנים הרבה פחות"
"המודעות בישראל נמוכה מאוד לצערי. אנשים מרגישים שהבית שלהם בטוח, בפועל הוא לא"; כך אמר משה ממרוד, המנכ"ל והבעלים של תדיראן, בכנס חדשנות סביבתית 2021. ממרוד תיאר את הטכנולוגיה החדשה שפיתחה תדיראן לטיהור אוויר.
"בסביבות 2015 הגענו לסוג של חשיבה שמזגן, מקרר בקיץ ומחמם בחורף, הוא רק מזגן. את העולם מטרידה איכות הסביבה, ורמת הזיהום הגבוהה ביותר היא דווקא בתוך הבית. התחלנו לחשוב איך נותנים עוד תפקיד למזגן. שנה לאחר מכן התחלנו לפתח טכנולוגיה מסוימת לטיהור אוויר. הטכנולוגיה יודעת לקטול את כולם בשיטה של התקפה, באמצעות מי חמצן, בשונה מהפילטרים הקיימים היום. הלכנו למעבדה מורשית של ה-FDA האמריקאי, וגם בדקנו את הטכנולוגיה בטכניון, וקיבלנו תוצאות מצוינות: נקטלו עד 99.9% חיידקים בחלל". לדברי ממרוד, הטכנולוגיה טובה לא רק לשימוש ביתי אלא גם "למכוניות, לתעופה, לחקלאות. התחלנו במזגן כי זו הליבה שלנו, אבל נקים יחידות משנה לפעילויות נוספות".
- תדיראן הוכיחה: אפשר גם "בזכות הקורונה" ולא רק בגללה
- הביקוש למזגנים הקפיץ ב-42% את הרווח השנתי בתדיראן
- הבעלים של טורנדו: "העליתי מחירים ב־3%, כשהייתי צריך להעלות ב־12%"
יש לטכנולוגיה הזאת פוטנציאל עולמי?
"בהחלט. לצערי בישראל המודעות לזה מאוד נמוכה. הקורונה אולי קצת שיפרה את זה, אבל עדיין אנשים פחות מודעים לזה. אנשים חושבים שבבית הם הרבה יותר מוגנים, למעשה הם מוגנים הרבה פחות. בארה"ב, לשם השוואה, ל-60% מהציבור יש מודעות גדולה לאיכות האוויר. אנחנו רואים את זה כאתגר, ננסה להרגיל את הציבור הישראלי שאוויר נקי זה חשוב. כמו שחינכו אותנו לפני מספר שנים למים מסוננים, תמי 4. מי היה מאמין שנשתה ככה לפני כמה שנים? יש פה אלמנט של חינוך שוק".
אתם נכנסים לתחום המתפתח של אנרגיה מתחדשת, עם רכישת 75% מאלירן סולאר. מה התוכניות שלכם לתחום?
"הכל מתחיל מזה שאנחנו חיים בתחום המיזוג, והמזגן הוא הצרכן הכי גדול של אנרגיה. לפני כמה שנים המדינה חיפשה חברת מזגנים גדולה להתייעלות אנרגטית בבתי חולים, וזכינו במכרז. אנחנו מחליפים את כל הציוד בבתי החולים לציוד אנרגטי, כולם מרוויחים כי המדינה חוסכת באנרגיה ובתי החולים מקבלים ציוד חדיש. תוך כדי זה חיפשנו מנועי צמיחה נוספים, וזיהינו את תחום האנרגיה הסולארית. לשמש יש יכולות אדירות, וחיפשנו חברה בתחום הסולאר. אלירן סולאר היא מובילת שוק, יש לה הסכמים טובים, וחברנו אליה".
גם בהיבטים האלה ישראל לא במקום טוב.
"כן. בתוך שש-שבע שנים אפשר להחזיר את ההשקעה בגג סולארי, כשתוך כדי נלחמים בבעיות הסביבתיות, חוסכים באנרגיה, וזה נפלא לכולם".
בזמן הקורונה חברות מוצרי החשמל נהנו מצמיחה חדה במכירות. הציבור הסתער?
"הציבור רכש יותר כי הבית עבד יותר. נערכנו לזה טוב בתקופה לא פשוטה – חלק מהעובדים היו בחל"ת, חלק בבידוד. היו אתגרים מאוד גדולים, באגף השירות, באגף המכירות, בהיבט הלוגיסטי – הביקושים היו אדירים וכולם רצו הכל עכשיו. גם היקפי הייצור זינקו בפתאומיות. התגברנו על הכל".
כמו אחרי כל עלייה, אתה צופה ירידה בשנה שאחרי?
"לא, אני לא רואה סיבה לירידה בתחומים שלנו - אפילו אם יהיה מיתון. מזגן זה כבר לא לייף סטייל, היום זה כבר בסיסי. המזגנים ימשיכו כרגיל, זה שוק צומח ויציב. התחום של ההתייעלות האנרגטית יצמח, תהיה תזוזה לכיוון של אנרגיות מתחדשות ואני מאמין שיותר מדינות ילכו לכיוונים האלה. בתחום הטיפול באוויר - אני גאה בטכנולוגיה שלנו ואני מאמין בהצלחתה. אנחנו קרובים לסגור הסכמים עם חברות בינלאומיות להפצת המוצר. היה טוב ב-2020, ויהיה יותר טוב ב-2021".