מרקס אנד ספנסר החדשה: פחות חנויות, יותר משרדים
ענקית הקמעונאות נפגעה קשה במגפה וכתוצאה תבצע מהפך במודל העסקי. המהלכים הבולטים: צמצום שטחי המסחר בחנות הדגל בלונדון לטובת משרדים, התרחבות מקוונת בעשרות מדינות והכנסת מותגים מתחרים של הלבשה תחתונה
למעלה משנה לאחר פרוץ המגפה, סופה לא נראה באופק, אך חברות נערכות ליום שאחרי, בהנחה שחלק מהשינויים שהביאה עמה הקורונה יישארו עמנו לצמיתות. בעוד שענקיות טכנולוגיה, כמו טוויטר למשל, הודיעו כי יאפשרו לעובדים להמשיך ולעבוד מהבית ככל שיחפצו, במגזר הקמעונאות, שנפגע בצורה קשה במיוחד, מנסים להסתגל להרגלי הקנייה החדשים.
האחרונה להצטרף למגמה היא אחת השחקניות הוותיקות ביותר - רשת מרקס אנד ספנסר הבריטית. החברה, שבספטמבר שעבר דיווחה על הפסד שנתי ראשון מזה 94 שנים על רקע סגירת החנויות והגבלות הריחוק החברתי, חשפה מוקדם יותר החודש שורה של צעדים שאמורים להפוך אותה לעכשווית יותר, ובה בעת לחזק את הנוכחות המקוונת שלה על חשבון החנויות הפיזיות.
- מתרחבת אונליין: מרקס אנד ספנסר תשיק אתרים חדשים ב-46 מדינות
- הקורונה תקפה גם את מרקס אנד ספנסר: הפסד ראשון זה 94 שנים
- מרקס אנד ספנסר הבריטית תפטר מאות עובדים במסגרת ארגון מחדש
במסגרת התוכנית Never the Same Again שמוביל המנכ"ל סטיב רואו, מתכננת החברה שינויים מרחיקי לכת, שאמורים לעזור לה למקסם את התחרות מול היריבות הצעירות והמעודכנות. התוכנית נהגתה בתחילת משבר הקורונה, לאחר שלדברי רואו הרשת הבינה כי הצרכנים לא יחזרו "לעשות קניות באותה הדרך".
מהלכי החירום של מרקס אנד ספנסר מגיעים ברקע משבר כולל במגזר הקמעונאות הבריטי. "הגרדיאן" הבריטי דיווח השבוע, כי מאז פרוץ המגפה, מעל 17,500 סניפים של רשתות קמעונאיות נעלמו מהרחובות הראשיים ומרכזי הקניות ברחבי הממלכה. רשתות האופנה נפגעו בצורה הקשה ביותר, עם סגירה של מעל 1,100 סניפים, ביניהם של מותגי לורה אשלי, וורהאוס וג'אגר. הסגירה הצפויה של סניפי טופשופ, דורותי פרקינס וברטון, שבבעלות תאגיד ארקדיה שקרס, יחמירו את המצב עוד יותר.
סניף הדגל מאז 1930
אחד הצעדים המפתיעים הוא הריסת החנות הגדולה ביותר של מרקס אנד ספנסר בלונדון והקמתה של חנות מצומצמת במקומה. הנכס המדובר שוכן בקצה רחוב אוקספורד בסמוך למארבל ארץ' ומשמש כסניף הדגל מאז 1930. כיום מתפרשת החנות על פני חמש קומות מבין שש הקיימות, בשלושה בניינים שאוחדו לאורך השנים. הבניין מאכלס גם כיתות להכשרת עובדים, שלפי החברה איבדו את הרלוונטיות שלהן. לעומת זאת, הבניין החדש, שיכלול עשר קומות יקדיש רק שתיים וחצי מהן לחנות, על שטח כולל של 8,360 מ"ר לעומת 14,865 מ"ר כיום. שאר השטחים ישמשו למשרדים ויוכלו לאכלס כ־4,000 עובדים. עוד בתוכנית, הכשרת חלק מהשטח לפעילויות פנאי, כמו מכון כושר.
המהלך אמור לעזור לחברה להפחית את עלויות ההשכרה, ועל אף שמגפת הקורונה גרמה למעבר לעבודה מהבית, בחברה מאמינים שעוד יש ביקוש למשרדים באיכות גבוהה, במיוחד אם הם מציעים מתחמי רווחה ופנאי. בכך, מרקס אנד ספנסר הולכת בעקבות המתחרה, רשת בתי הכלבו ג'ון לואיס, שבספטמבר הגישה בקשה לשנות את הייעוד של הקומות העליונות בחנות, השוכנת גם היא ברחוב אוקספורד. במקום מחלקות לבגדי ילדים, מוצרי אלקטרוניקה, כלי בית וכלי רחצה, ישמשו הקומות למשרדים.
"האופי של הקמעונאות משתנה ופחות סביר שהלקוחות יהיו מעוניינים לטייל בין קומות", נכתב בהודעה שפרסמה מרקס אנד ספנסר. "בקומות העליונות התקרות נמוכות, דבר נוסף שמרחיק את הלקוחות", אמרו. עוד ציינו בחברה, כי הבניין החדש יאפשר למקסם את שווי הנכס.
לרשת חנות נוספת בקצה המזרחי של רחוב הקניות הלונדוני, ולפי דיווחים, בחברה מחפשים דרכים להגדיר מחדש את הייעוד של רבות מהחנויות הממוקמות במרכזי הערים.
על אף ההכרזה המרגשת, גם אם הכל יילך כמתוכנן, הבניין החדש ייפתח לקהל רק בעוד שש שנים. הבקשות לאישורי התכנון יוגשו במאי, כאשר תהליך האישור עצמו אורך לרוב כשנה לפחות. עבודות ההריסה והבניין מתוכננות להתחיל ב־2023 ולהסתיים ארבע שנים מאוחר יותר.
בינתיים, ההצעה כבר נתקלה בהתנגדות מצד ארגונים לשימור מבנים היסטוריים בבריטניה. כך למשל, הנרייטה בילינגס, יו"ר תנועת SAVE Britain’s Heritage טוענת כי "הריסה ובנייה מחדש מהיסוד מצביעים על קוצר ראייה ובזבוז מצד מרקס אנד ספנסר". בדומה, עמותת Twentieth Century Society שוקלת להגיש הצעה מתחרה שתציל את הבניין.
הבניין ההיסטורי בו שוכנת החנות והזוכה לכל כך הרבה התעניינות נבנה במקור כדי לשמש מטה לרשת בתי התה הבריטית ליונס טישופס על ידי חברת האדריכלים טריהירן אנד נורמן. ב־1930, כשהושלמה הבנייה, נכנסה חברת התה לשלוש הקומות העליונות והשכירה את שתי הקומות התחתונות למרקס אנד ספנסר. ב־1967 עזבה ליונס את הבניין ומרקס אנד ספנסר השתלטה על כולו, ואף בנתה הרחבה, שכיום משמשת כאזור הסעדה. הרחבות נוספות בוצעו ב־1978 וב־1994.
במקביל להודעה על צמצום החנות האיקונית, בחברה גם פרסמו שורה של צעדים שמטרתם להגדיל את המכירות המקוונות, שעומדות כעת במרכז ההתמקדות. שכן, בדומה לרשתות קמעונאיות רבות אחרות, שבמהלך המגפה נאלצו להסתמך על המכירות המקוונות בתקווה לקזז מעט מהפגיעה כתוצאה מסגירת החנויות הפיזיות, גם מרקס אנד ספנסר למדו על בשרם את חשיבות האונליין. בששת החודשים עד 26 בספטמבר זינקו המכירות המקוונות ב־75%, זאת בעוד הצניחה במכירות בחנויות הובילה להפסד של 87.6 מיליון ליש"ט, שהוא כאמור הראשון עליו דיווחה החברה מאז הפכה לציבורית. באוגוסט, חודש לפני הדיווח, הכריזו במרקס אנד ספנסר כי יפטרו 7,000 עובדים בתוך שלושה חודשים בשל "שינוי מהותי במסחר" על רקע המגפה. בעת ההכרזה על הפיטורים העסיקה החברה קרוב ל־78 אלף עובדים, מרביתם בבריטניה, ובעקבותיהם קוצצו כ־12% ממשרות המכירות בחנויות.
במסגרת היוזמות החדשות הכריזה בשבוע שעבר הרשת על השקת אתרים מקוונים ב־46 מדינות, בהן איסלנד, ארגנטינה, פיג'י, קרואטיה ואוזבקיסטן, כך שתהיה לה נוכחות מקוונת למכירת בגדים וכלי בית ביותר מ־100 מדינות. "אנחנו מתמקדים בחיזוק המכירות המקוונות הן בבריטניה והן מחוצה לה", הכריז פול פריסטון, מנהל הפעילות הבינלאומית של החברה. היוזמה הזו מתבצעת בהשקעה מינימלית, שכן בחברה משתמשים בפלטפורמה מקוונת גמישה, המיועדת למכירות בינלאומיות.
"עוד סיבות לקנות אצלנו"
ימים ספורים לאחר ההודעה נחשף מהלך נוסף לחיזוק המכירות המקוונות. הפעם הכריזה הרשת כי לראשונה בתולדותיה היא תמכור מותגי הלבשה תחתונה מתחרים. מרקס אנד ספנסר, החולשת כעת על כ־30% ממכירות הלבנים בבריטניה, מתכוונת להציע באתר פריטים של מותגי לבני נשים מובילים כמו סלוגי וטריומף, מותג הגברים ג'ק אנד ג'ונס ועוד שבעה מותגים נוספים, שיימכרו לראשונה באתר.
בחברה מעריכים כי הוספת המותגים תעזור לה להרחיב את המכירות גם של מותגי הבית, זאת מתוך ההנחה שמי שכבר ייכנס לבצע רכישה יחפש גם פריטים נוספים. "אנחנו צריכים לאפשר ללקוחות שלנו עוד היצע לבחירה וסיבות לקנות במרקס אנד ספנסר", אמר ניל הריסון, מנהל המותגים בחברה. "המגוון המלהיב יציע ל־22 מיליון הלקוחות שלנו מוצרים שאנחנו כבר יודעים שהם אוהבים ויציג בפניהם כמה מותגים חדשים".
עוד במאי שעבר הצהיר המנכ"ל רואו, כי הוא נחוש למנף את הלקחים שהופקו מהמשבר, "כדי שנוכל לצאת מכך מחודשים ומחוזקים", הדגיש. כעת, כאשר מצב החירום הגלובלי עדיין בעיצומו, נותר לבחון האם השינויים בחברת הקמעונאות בת 136 השנים אכן יוכיחו את עצמם בטווח הרחוק.