טוויטר עולה למתקפה וחושפת תכונות חדשות שיהפכו אותה למגה-רשת חברתית
סמנכ''ל המוצר של החברה, קייוון בייקפור, אישר בראיון שטוויטר מבקשת למצוא פתרונות לבעיות שונות כמו חוסר סובלנות של משתמשים, שנוצר בגלל הפורמט. למרות שרבים מהפי'צרים נראים כמו העתק מחברות אחרות, הוא אמר: "אנחנו לא מנסים להעתיק, אלא לתפוס כל פיצ'ר דרך הפריזמה של המשתמש"
אם נדמה לכם שאתם שומעים יותר ויותר על טוויטר, אולי הרשת החברתית הכי פרועה באינטרנט, זה לא מפתיע. בחודשים האחרונים החברה החלה להשיק סדרה של תכונות חדשות שבחלקן הגדול מהוות חיקוי של תכונות מובילות ברשתות חברתיות אחרות.
היא הציגה במהלך אירוע בשבוע שעבר את Spaces - מעין מתחרה לא רשמית לקלאבהאוס, המיועדת להציע דיונים בלייב, אבל לקבוצות קטנות, וכן את Super Follows - מנוי שמאפשר ליוצרי תוכן לקבל כסף על הציוצים או תכנים שלהם.
- רוסיה מענישה את טוויטר - מאיטה התנועה ברשת החברתית
- הציוץ הראשון בהיסטוריה כבר שווה 2.5 מיליון דולר
- ציפור ניסוי: טוויטר תשיק מנוי בתשלום לעוקבי־על
סמנכ''ל המוצר של החברה, קייוון בייקפור, התראיין לאתר The Verge ואישר את מה שכולם שיערו. טוויטר עולה למתקפה ומנסה לנצל את הצייטגייסט הנוכחי שרואה בפייסבוק אם כל חטאת או את טיקטוק כסוג של סוס טרויאני סיני. בנוסף היא מעוניינת למשוך את כוכבי יוטיוב ולאפשר להם לקבל כסף מעבר לתשלום על צפיות דרך גוגל או קידום מוצרים.
"בניגוד לדעה הרווחת, אנחנו לא מנסים למצוא תכונה להעתיק אותה", אומר בייקפור, "אנחנו מנסים לתפוס כל פיצ'ר דרך הפריזמה של המשתמש". לדבריו הפיתוח של Fleets, תכונת הסטוריז שהושקה לפני כמה חודשים לא נבעה מהרצון לחקות את סנאפצ'ט או ווטסאפ. אלא מתוך ניסיון להבין למה המשתמשים מצייצים פחות ופחות. אחרי בדיקה התברר שהסיבה העיקרית היא שהם מפחדים. "ציוצים נמצאים בעין הציבור וזה מאוד מפחיד. כל אחד יכול להגיב, ומדובר בכזו תחרות פופולריות עד שזה עובד היטב לסוג מסוים של משתמשים (ידוענים, פוליטיקאים וכוכבי רשת) אך עבור המשתמש הממוצע זה יכול להגביל אם אתה רק רוצה לנהל דיון או שיחה עם חברים".
בייקפור חושף כך את אחת הבעיות העיקריות של טוויטר. היא הפכה למאוד פופולרית בקרב דמויות ציבוריות, כגון דונלד טראמפ, אלון מאסק או ליידי גאגא. אך היא גם מאוד לא סובלנית. הדיונים בה יכולים להפוך לאלימים הרבה יותר מאשר בפייסבוק. "הרבה מאוד משתמשים רק צופים בתכנים של אחרים ולא באמת משתתפים בדיונים". השימוש ב-Fleets פותר חלק מהבעיה הזו - מדובר בתכנים שמועלים לזמן מוגדר מראש ושלא ניתן להגיב עליהם מילולית. בנוסף מדובר בפורמט שהמשתמשים כבר מכירים כך שקל להם יותר להתנסות בו מאשר תכונה חדשה לגמרי שאף אחד לא מכיר.
לטוויטר יש ניסיון עם תכונות שאף אחד לא מכיר או עושה בהם שימוש, אך היא גם ידועה בכך שהיא מעלה שירותים מאוד מוצלחים וסוגרת אותם כמה זמן לאחר מכן גם אם הצליחו לעורר עניין. הדוגמה הטובה ביותר היתה שירות הסרטונים הקצרצרים ויין (Vine) שהגיע בשיאו לכ-200 מיליון משתמשים. אך טוויטר סגרה אותו כשש שנים לאחר רכישת החברה ועד כה לא ברור למה. גם פריסקופ, שירות השידור חי שלה - שמקביל פייסבוק לייב ושבייקפור היה ממייסדיו, נכנע לטרנד הקיצוצים של טוויטר וצפוי להיסגר סופית בסוף החודש הנוכחי.
לאפשר למשתמשים לשנות את המציאות שלהם
כדי להסביר את הסגירה הזו בייקפור מציין שהשירות נועד במקור לשרת את חופש הביטוי וחשיפה של עוולות. "המטרה היתה שהמשתמש יראה מה שהמשדר רואה. בפועל מה ששודר לא היו הפגנות רחוב איסטנבול אלא ב-99% מהמקרים זה היה חבר'ה שישבו יחדיו ודיברו". בייקפור לא אומר זאת במפורש, אבל לטוויטר כך נראה יש שאיפה להשפיע על העולם ולהעניק למשתמשים כלים כדי שיוכלו להשפיע על המציאות שלהם. בפועל יוצא שהיא נמצאת בשימוש בעיקר אצל שחקנים בעלי השפעה, וזו לא תמיד מועילה לעולם. הדוגמה של המתקפה על הקפיטול של תומכי טראמפ היא רק אחת מיני רבות.
בעיה נוספת שבייקפור מצליח להתחמק ממנה באלגנטיות נוגעת לשירות התשלומים החדש Super Follow, זה בשילוב עם שירות Revue צפוי להעניק ליוצרים אמצעי לקבל כסף. מעין סופר Patreon (המאפשר ליוצרים לקבל כסף מתומכים באינטרנט) משולב עם Substack (שירות הוצאה לאור של ניוזלטרים עליהם ניתן לשלם מנוי). אבל הבעיה מתחברת לכך שאפל וגוגל דורשות עמלה מכל תשלום שמתבצע דרך אפליקציות. כ-30% שילכו לא ליוצרים או אפילו לטוויטר אלא לאפל וגוגל. בייקפור נמנע ככל שהוא יכול לתקוף את אפל או גוגל על כך, אך ברור שמדובר בבעיה קשה ליוצרים ולשירות החדש של טוויטר. הפתרון היחיד כרגע הוא לאפשר אותו רק בגרסת הדפדפן של הרשת החברתית, משהו שאולי לא יתאים לכל המשתמשים.
הפיצ'ר האחרון שמעורר עניין בטוויטר הוא שירות Spaces שלה, שמציע קונספט מאוד דומה לקלאבהאוס. אבל בייקפור ממהר לחסום את ההשוואה. לדבריו בניגוד לראשונה שמהווה מעין פלטפורמת פודקאסטים או נאומים ובה לרוב פעילים דמויות ציבוריות. ספייסס מיועדת להציע דיונים בלייב, אבל לקבוצות קטנות. "99% מהחדרים של ספייסס נמצאים בשימוש של קבוצות קטנות של 10 משתמשים ופחות", הוא אומר. עם זאת הבעיה העיקרית כאן היא ניהול התכנים וכאן בייקפור מודה שזה קשה מאוד לביצוע במהלך שידור דיון. "אתה חייב גיבוי, סיוע כדי לנהל דיון כזה", מסכם בייקפור את הגישה של טוויטר.