Optibus הישראלית גייסה 107 מיליון דולר: "צומחים בקצב של פי שניים בשנה"
החברה שהוקמה ב-2014 גייסה עד היום 160 מיליון דולר; הפלטפורמה שלה מאפשרת בין השאר לתזמן קווי אטובוסים, ופועלת ביותר מ-450 ערים ברחבי העולם
חברת אופטיבס (Optibus) הישראלית, מפתחת מערכת לתכנון ולתפעול של תחבורה ציבורית, גייסה 107 מיליון דולר. בסבב גיוס שלישי שאותו הובילו הקרנות Insight Partners ו-Bessemer Venture Partners. החברה גייסה עד היום 160 מיליון דולר. החברה בחרה שלא לפרסם את שווי החברה אך ציינה שגדל פי 4 מהגיוס הקודם.
הגיוס שכמעט כולו אקוויטי כולל מרכיב סקנדרי קטן לרכישת משקיעים וותיקים.מאז הוקמה החברה בשנת 2014, אופטיבס גייסה כ-160 מיליון דולר. בסבב הגיוס הנוכחי השתתפו גם משקיעים קיימים, בהם Verizon Ventures, Pitango, New Era Capital Partners, Dynamic Loop ו- Blue Red Partners. עליבאבא שהשתתפה בגיוסים קודמים של החברה בחרו שלא השתתפו בגיוס הנוכחי.
בשיחה עם כלכליסט אמר עמוס חג'ג', מנכ"ל אופטיבס: "אנחנו בצמיחה מאוד משמעותית וגדלים כל שנה בקצב צמיחה מאוד גבוה מעל פי 2 כל שנה. גדלנו פי 6 בהכנסות שלנו מאז הגיוס הקודם.
"אופטיבס מפתחת מערכת שמשמשת חברות ועיריות המפעילות תחבורת המונים. המערכת עושה תכנון של הקווים, תזמון של הקווים, כמה אוטובוסים יהיו עליו וכמה נהגים וכל האופרציה. ועוד "אנחנו עוברים מעולם ידני שבו מתכננים משמרות ולוקחים את כולו על גבי מערכת בינה מלאכותית ומחליפה החלטות אנושיות בהחלטות מונעות דאטה. יש לחברה היום 100 לקוחות ב-450 ערים חלקם פעילים בהרבה ערים בעולם. בארצות הברית שליש מהחברות ועוד חלק משמעותי באירופה אנגליה גרמניה שוודיה והשאר בסינגפור אוסטרליה ברזיל ניו זילנד וישראל".
לא רק חברות הסעים משתמשות בשירותי החברה הישראלית, גם חלק לא קטן מענקיות הטכנולוגיה בעמק הסיליקון משתמשות בה. אפל, פייסבוק ואמזון משתמשות בטכנולוגיה של החברה הישראלית כדי לתכנן את מערכי ההסעים של עשרות אלפי העובדים שלהן שם.
הגיוס המרשים של אופטיבוס מקבל משנה תוקף בשנה הנוכחית. לדברי עמוס חג'ג': "הקורונה פגעה בתחבורה הציבורית פגיעה אנושה, הם איבדו 80% מלקוחותיהם ולא רק בארץ שכאן יחסית טוב. בעולם יש הרבה שלא חזרו למצבם. הקורונה גרמה להם לפגיעה קשה בהכנסות ונהגים רבים הוצאו לחל"ת ורבים מהם לא שבים לעבודה".
"התעשייה שלנו לא נהנתה מהקורונה אבל עם זאת פרחנו בקורונה וזה היה מאוד לא צפוי והיינו מאוד פסימיים בגלל הפגיעה בלקוחות אבל הלקוחות הקיימים בחברה השתמשו במוצר שלנו פי 2 יותר בתקופה הזו. כתוצאה מהקורונה צריכים לעשות הרבה שינויים בתחבורה הציבורית שאינם סטנדרטיים לה, ביטלו קווים שלמים, הורידו תדירות של קווי בית ספר והעלו תדירות לבתי חולים ומרכזי חיסונים וזה שינויים מאוד ללא קלים לחברות המפעילות הסעות וקווים קבועים". כתוצאה מכך עלה השימוש והביקוש למערכות החברה וגם לקוחות שאינם לקוחות החברה פנו אליה כדי להטמיע את המערכת במהירות. "רבים שנאלצו לעבוד מרחוק ביקשו להתחבר למערכת שלנו כי היא היחידה שאיפשרה להם תיאום והפעלה של הקווים בצורה מתואמת ללא צורך להגיע למשרדים".
גם לאופטיבס הגיעו ציידי ספאק למיניהם והציעו לחברה לצאת להנפקה. "אנחנו עוד לא חברה ציבורית אבל הכיוון הוא שם. בעולם שלנו זה הכיוון הנכון. אנחנו חברת ורטיקל SAAS עם צמיחה גבוהה וזה יהיה האקזיט הנכון לחברה. השוק שלנו הוזנח טכנולוגית ובמקומות כמו לונדון ולוס אנג'לס היו עובדים עם מערכות מיושנות בנות עשרות שנים. היו לי כל מיני שיחות עם חברות ספאק, אבל אנחנו עדיין לא שם. נהיה שם כשנעבור 100 מיליון דולר הכנסות", אומר חג'ג.
החברה מדווחת שהגיוס מגיע על רקע שנה נוספת של צמיחה מואצת, בה זינקו הכנסות החברה בכ-250% - על אף האתגרים שעמדו בפני התחבורה הציבורית ברחבי העולם. מאז סבב הגיוס האחרון, בסוף 2018, החברה הגדילה את הכנסותיה ואת מספר הלקוחות פי 6; כיום הפלטפורמה של אופטיבס פועלת ביותר מ-450 ערים ברחבי העולם, בארה"ב, אירופה, דרום אמריקה, אסיה, אוסטרליה ועוד.
על רקע הגיוס, אופטיבס מתכננת להתרחב למדינות נוספות, כמו גם להמשיך ולפתח את יכולות הפלטפורמה – פיתוח יכולות אופטימיזציה ואלגוריתמים מבוססי בינה מלאכותית, לתכנון של רשתות תחבורה יעילות ומותאמות לצרכים הדינמיים של הנוסעים. בד בבד, החברה שמעסיקה כיום 150 עובדים, מתכננת להרחיב את מאמצי הגיוס ולהכפיל את מספר עובדיה עד סוף 2021.
כספי הגיוס עתידים לשמש גם להאצת הפריסה של כלי רכב חשמליים בתחבורה ציבורית, על ידי אופטימיזציה של מיקום וזמני טעינות הרכבים, סוגי הסוללות והמטענים, סוגי הרכבים וכן התאמת רשת התחבורה לאוטובוסים חשמליים. אופטיבס נרתמת למאמץ להחליף את אמצעי התחבורה הציבורית הקיימים כיום, שמתבססים על דלקים מזהמים, ובכך להפחית את הפליטה ברחבי העולם. הפיתוחים הראשוניים של אופטיבס לאופטימיזציה של אוטובוסים חשמליים כבר נמצאים בשימוש באנגליה, בארה"ב ובישראל.
אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי עמוס חג'אג', מנכ"ל החברה ואיתן ינובסקי, סמנכ"ל הטכנולוגיות. כיום, החברה פועלת בערים מרכזיות ברחבי העולם, בהן ניו יורק, לוס אנג'לס, לונדון, מלבורן, ברזיליה, הונג קונג וסינגפור. בישראל, אופטיבס עובדת עם חברות התחבורה הציבורית המובילות, כמו אגד, דן, קווים ומטרופולין. במהלך שנת 2020, אופטיבס נבחרה כחלוצה טכנולוגית על ידי הפורום הכלכלי העולמי. מטה החברה ממוקם בתל אביב ובו מתקיימת מרבית פעילות המחקר והפיתוח. לחברה משרדים בניו יורק, שיקגו, סיאטל, סן פרנסיסקו, לונדון וסאו פאולו.