את השינויים הדרמטיים כולנו מרגישים, וגם התרבות הארגונית עוברת תמורות משמעותיות. מגמה אחת שמסתמנת כבולטת במיוחד היא העברת תקציבים הולכים וגדלים של שיווק מהאופליין לאונליין,
ועוד מגמה חשובה לא פחות היא ההתמקצעות של השיווק הדיגיטלי.
בהתאם עולה השאלה בידי מי נכון להפקיד את התהליכים החשובים כל כך שנכללים תחת הקטגוריה של שיווק דיגיטלי. בפרט כדאי לבחון את כדאיות העברת התחום למומחים חיצוניים, כלומר אאוטסורסינג (outsourcing).
הגישות השונות לניהול שיווק דיגיטלי בארגון
אנחנו נמצאים כאמור בעיצומה של מהפכה (שמן הסתם עוד תביא לחיינו חידושים רבים ומסעירים), ולכן ניתן לראות מספר גישות לניהול השיווק הדיגיטלי בארגונים השונים. בפרט ניתן לזהות 3 גישות עיקריות:
א. הגישה המסורתית - ארגונים שבוחרים בדרך זו מסתמכים על העובדים שלהם לצורך גיבוש אסטרטגיה שיווקית ולצורך הוצאתה לפועל. בארגונים אלה תמצאו צוות של אנשי מקצוע רלוונטיים. בין התפקידים שהארגון נדרש לאייש: מומחי קידום אתרים (SEO), נשות ואנשי סושיאל, כותבי תכנים ובחלק מהמקרים אפילו משרות ספציפיות כמו למשל יוצרי וידאו לטובת תפעול ערוץ יוטיוב לארגון.
ב. הגישה המשולבת - ישנם ארגונים שכבר הבינו את הקושי לשמור על רמה מקצועית גבוהה באמת כשמסתמכים על צוות פנימי. עוד כדאי לקחת בחשבון את עלות העסקת צוות נרחב באופן קבוע, כשבלא מעט מקרים אין צורך בפעילות בכל ערוצי השיווק האפשריים ולעומת זאת ישנן תקופות שבהן כן מורצים קמפיינים שונים במקביל. פתרון אפשרי אחד הוא הגישה המשולבת - להשאיר חלק מהתחומים בתוך הארגון ואת כל השאר להעביר לסוכנויות מקצועיות במתכונת של מיקור חוץ.
ג. מיקור חוץ מלא - השיטה המתקדמת ביותר. הארגונים שבחרו ובוחרים בה יכולים למקד את כל המשאבים בתחום שבו הם באמת מצטיינים, תחום הפעילות שלהם, ואילו השיווק הדיגיטלי מופקד בידי חברה חיצונית שמשמשת כאינטגרטור.
"ארגון שעדיין לא עבר למיקור חוץ - יישאר מאחור"
תחום השיווק הדיגיטלי כאמור משתנה, ובקצב מהיר מאוד, מיום ליום. היתרונות של האאוטסורסינג - כפי שיפורטו בהמשך - מובילים עוד ועוד ארגונים להתקדם לאורך הציר הנ"ל, ובפרט לעבור מהגישה המסורתית אל הגישה המשולבת או הישר אל שיטה ג', מיקור חוץ מלא.
עומר ענתות, אחד מבעלי סוכנות הונצ'ו, המתווכת בין לקוחות לספקי שירותים דיגיטליים, מתאר מציאות שבה כמות הידע הספציפי הנדרשת כדי לבצע שיווק דיגיטלי אופטימלי, וקצב העדכון המהיר של ידע זה, פשוט מחייבים את המעבר הנ"ל. לדבריו, "ארגון שעדיין לא עבר למיקור חוץ - יישאר מאחור, ויגלה בדרך הקשה מדוע האאוטסורסינג הפך לסטנדרט החדש".
|
SEO
|
צילום: freepik
|
היתרונות של האאוטסורסינג
העידן הדיגיטלי הוא גם עידן המידע. בעוד ועוד תחומים עומד לרשותנו ידע שלא היה קיים בעבר, בהיקפים עצומים. אמנם רוב רובו של הידע נגיש לנו - וכך כל אחד וכל אחת כמעט יכולים למשל ללמוד איך ליצור פרופיל קישורים אפקטיבי, איך לבצע אופטימיזציה טכנית לאתר
ואפילו איך לבנות אפליקציה אטרקטיבית - אבל בפועל רק מומחים בכל תחום מחזיקים בכל אותו ידע חדיש ורב ערך.
יוסי אלוני הוא בעל עסק לייבוא ספריי צבע, לדבריו עד לפני שנתיים הוא בחר להשאיר את תחום השיווק בתוך החברה שבנה, אבל ההכרה שעליו להתקדם הכתה בו לאחר שראה את מתחריו משיגים אותו בעזרת פתרונות שיווק חכמים, "זה קודם גוגל, אתה מבצע חיפוש על התחומים שבהם אתה מתמחה, ולאט לאט אתה רואה אותך נדחק למטה בתוצאות החיפוש, פה הבנתי שיש תחום שלם, בעצם מקצוע שלם, שלנו בחברה אין שום סיכוי להשיג תוצאות דומות למה שהוא עושה". אלוני מצידו עשה עבודת מודיעין והבין שהמתחרים מעסיקים חברה האמונה על מערך השיווק שלהם, "פשוט העתקתי מהם, והאמת רואים תוצאות".
בהתאם לחברה חיצונית בתחום השיווק הדיגיטלי יש יתרון משמעותי על פני העובדים בתוך הארגון, חרוצים ומחויבים ככל שיהיו. יתרון מובהק נוסף לגישה שדוגלת במיקור חוץ מלא הוא הניסיון - חברה שמשמשת כאינטגרטור ומספקת את כל השירותים הרלוונטיים למגוון רחב של ארגונים כבר התמודדה עם אתגרים רבים, וכך צברה מיומנות שהעובדים בארגון יידרשו לשלם תמורתה שכר לימוד גבוה (לרבות טעויות לא מחויבות המציאות שעלולות לעלות ביוקר רב לארגון).
אילנה חכמון בעלת מכון קוסמטיקה מעידה גם היא שבתקופה בו הקימה את העסק ניסתה לקדם ולשווק אותו בעצמה, "קראתי המון, שאלתי חברים וחברות, אבל עם כל הזמן וההשקעה היה ברור שזה לא זה פשוט, אני מבינה ביופי וטיפוח, בשיווק, לפחות באופן בו הוא מתנהל כיום, קצת פחות". חכמון מעידה שסוכנות השיווק ששכרה עושה עבורה את העבודה מעל למצופה, "בשורה התחתונה, בשורת הרווח, הגדלתי את קהל הלקוחות שלי בזכותם".
"עוד סיבה טובה לבחון לעומק את האופציה של שיווק דיגיטלי במיקור חוץ היא החיסכון בהוצאות", מציין עומר ענתות, "אמנם חברה בעלת מוניטין והצלחות מוכחות מתמחרת בהתאם את סל הפתרונות שהיא מציעה, אבל התשלום ממוקד אך ורק בפעילויות שהן אכן הכרחיות". בנוסף לדבריו, אין אבטלה סמויה בצוות, ונחסכת גם ההוצאה על איתור מועמדים מתאימים, הליכי מיון מורכבים, גיוס והכשרה (הוצאה שחוזרת על עצמה בכל פעם שעובד או עובדת עוזבים את הארגון - ובהקשר זה כדאי לזכור ששוק התעסוקה במאה ה-21 מתאפיין בדינמיות רבה).
לאילו ארגונים כדאי במיוחד להעביר את האחריות על שיווק דיגיטלי למומחים?
המשוואה פשוטה: ככל שהתקציבים המוקדשים לשיווק דיגיטלי גבוהים יותר, כך עולה כדאיות ההתמקצעות האמיתית - והעברת האחריות לחברה חיצונית שזו המומחיות שלה.
באופן דומה, ככל שהתחרות בתחום הפעילות של הארגון קשה יותר, כך התועלת מהשבחת השיווק הדיגיטלי בזכות הידע המקיף והעדכני של אנשי המקצוע החיצוניים תהיה גבוהה יותר.
למעשה, העברת השיווק הדיגיטלי למתכונת של אאוטסורינג היא תהליך בלתי נמנע - ולכן כדאי לבצע אותו בהקדם.