ועידת התחזיות
"המסחר האלקטרוני קפץ שלוש שנים קדימה - לעומת כל התחזיות"
את הדברים אמר איליה קריטוב, מנכ"ל שווקים מתפתחים ב-eBay, בשיחה עם כתב כלכליסט רון פרידמן במסגרת ועידת התחזיות. קריטוב: "אנחנו רואים זרימה עצומה של קונים ומוכרים חדשים. איביי גדלה באופן גלובלי בקרוב ל-30% בכל רבעון"
"הדרך הקלה ביותר לחשוב על מה שקרה בשנה האחרונה היא לחשוב על שינוי קוונטי. מה שקרה זה שכל התחזיות וכל האנליסטים טעו: בארה"ב, המסחר האלקטרוני קפץ שנה וחצי קדימה. בארצות אירופה, בעיקר בשווקים המתעוררים ביבשת, המסחר קפץ שלוש שנים קדימה לעומת כל התחזיות"; כך אמר איליה קריטוב, מנכ"ל שווקים מתפתחים ב-eBay, בשיחה עם כתב כלכליסט רון פרידמן במסגרת ועידת התחזיות. קריטוב אחראי על פעילות החברה בכ-200 מדינות, כולל סין, רוסיה, מדינות אפריקה ואמריקה הלטינית - וגם ישראל.
- "הקורונה היא כמו מלחמת עולם - ובסוף מלחמה יש בום כלכלי"
- לפיד: "צריך להגדיל את שיעור המועסקים בהייטק ל-20%"
- שר הבריאות: מקווה שלא נגיע לסגר רביעי בפסח
לדברי קריטוב, "אנחנו רואים זרימה עצומה של קונים חדשים ומוכרים חדשים אל המסחר האלקטרוני, והסיבות לכך ברורות והגיוניות ביותר: מבחינת הקונים, כולם היו בסגר, אנשים חייבים להישאר בבית, אנשים חייבים לקנות מזון ואספקה לבית. מעבר לכך, אנשים צריכים לסדר לעצמם מקום עבודה בבית, אנשים צריכים ליצור לעצמם חדר כושר בבית, כדי לא להפוך להמבורגרים. זה גרם למספר עצום של אנשים להשתמש במסחר האלקטרוני. מבחינת המוכרים - אותו הדבר. הרבה חנויות לא מקוונות חדלו לפעול לגמרי, הלקוחות לא באו, אז הם התחילו לעבור במהירות למודלים חדשים".
קריטוב ציין ששנת הקורונה הייתה אחת השנים המוצלחות ביותר שהחברה ידעה בתקופה האחרונה. "איביי גדלה באופן גלובלי בקרוב ל-30% בכל רבעון. הגענו ל-100 מיליון נפח סחורה ברוטו (GMV). כל הסחורה נמכרה. אבל מה שמעניין יותר, בעיניי, זה שבכל מדינה, ובעיקר בשווקים המתעוררים, אנחנו רואים זרימה אדירה של מוכרים חדשים. לא רק אנשים שמציעים את המוצרים שלהם באיביי, ורואים באיביי את מקור ההכנסה החדש שלהם, אלא גם ביצעו מכירה ראשונה ומכירות נוספות באיביי. למשל, בישראל לבדה, אנחנו רואים גידול של 31% במספר המוכרים לעומת 2019, בשנה אחת בלבד. 16 אלף מוכרים חדשים הצטרפו לאיביי והתחילו לסחור".
"יש שתי קטגוריות שהמוכרים בישראל אוהבים," ציין קריטוב. "יהלומים ותכשיטים. מוכרי היהלומים והתכשיטים הצליחו מאוד בתקופה הזאת. אנשים עדיין מתאהבים, אנשים עדיין מתחתנים. החיים נמשכים. בנוסף, יש קטגוריות אחרות שפרחו, כמובן, בגלל הקורונה. מוצרים שאנשים לא תמיד קנו באיביי, אבל התחילו לקנות כעת, כמו ציוד רפואי ותכשירי ניקוי. המכירות של שניהם גדלו ביותר מפי שניים".
קריטוב אומר שאף על פי שנרשמה ירידה קלה במספרים אחרי הזינוק האדיר עם פרוץ המגפה, המספרים החדשים מתייצבים ברמה גבוהה יותר ממה שהיה לפני כן. "זה מה שאני רואה בהרבה מחקרים שונים. מקינזי עשו מחקר לאחרונה, לפיו 70%-80% מהאנשים אומרים שהם ימשיכו לקנות ברשת. אותו הדבר אצל המוכרים. אם ניסית פעם אחת, נאלצת לבצע את השינוי הזה, להיכנס לשוק, ללמוד אותו, ללמוד להכיר את איביי ואיך לעבוד איתה, ואז אתה רואה את ההכנסות זורמות לעסק - מהנקודה הזאת רק תרחיב את הפעילות".