ההחלטה שעשויה להציל את השטחים הפתוחים ברכס לבן בירושלים
המועצה הארצית קיבלה את העררים - וביטלה את התוכנית להפרדה מפלסית בצומת אורה; תוכנית זו היתה תנאי למימוש פרויקט הבנייה באזור, שיזם משרד השיכון
ההחלטה שעשויה להציל את רכס לבן: ועדת המשנה לעררים של המעצה הארצית לתכנון ובנייה ביטלה את התוכנית להפרדה מפלסית בצומת אורה שיזם משרד השיכון, ושהיה תנאי למימוש תוכנית רכס לבן.
- ועדות התכנון ניצחו את הטבע: אושרה תוכנית רכס לבן בירושלים
- רגע לפני ההכרעה: "האם ניתן להכריז על רכס לבן כגן לאומי?"
- העליון דחה את העתירות נגד הקמת שכונה ברכס לבן בירושלים
המועצה הארצית קיבלה את העררים שהוגשו נגד תוכנית ההפרדה המפלסית שאושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים באפריל 2020 וביטלה אותה. התוכנית תוחזר לשולחן המתכננים שיידרשו לביצוע שינוים.
התוכנית שחלה על שטח בן 120 דונם בצומת אורה, חלה בחלקה על שטחה המוניציפלי של המועצה האזורית מטה יהודה. השטח מוגדר בחלקו כדרך אזורית ואף עובר בו תוואי הרכבת הקלה, אך בחלקו מוגדר כשטח המיועד לשימור משאבי מים וכשטח בעל רגישות סביבתית גבוהה.
מדובר גם באזור בעל רגישות נופית, המשתרע בין עין כרם למושב אורה ומאופיין ביערות וטופוגרפיה משתנה. מטרת התוכנית להקים הפרדה מפלסית בצומת אורה, באמצעות חפירת שתי מנהרות מתחת לצומת לצורך הפחתת התנועה על פני הקרקע, והעדפת תחבורה ציבורית בצומת. אורך המנהרות 680 מטרים ו-980 מטרים ורוחב כל אחת מהן 10.5 מטרים כאשר בכל אחת מהמנהרות יוקם כביש חד סטרי דו נתיבי. הנימוק לצורך במנהרות בצומת אורה כי מדובר בצומת המחבר בין ארבעה כבישים שאליהם עומדת להצטרף הרכבת הקלה ואף כנקודת חיבור לשכונה המתוכננת ברכס לבן.
לתוכנית הוגשו מספר התנגדויות, אך לבסוף החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים באפריל 2020 לאשר את התוכנית. על ההחלטה הוגשו מספר עררים בין היתר על ידי המועצה האזורית מטה יהודה, החברה להגנת הטבע וארגון 15 דקות. בעררים נטען כי לתוכנית השפעות הרסניות וקשות על הסביבה, לא הוגש תסקיר השפעה על הסביבה וזאת על אף שמדובר באזור בעל רגישות סביבתית גבוהה. עוד נטען כי לחפירת המנהרות עלולה להיות השפעה משמעותית על זרימת המים המזינים את המעיינות שבסביבת התוכנית וכי התוכנית כוללת שטח המוגדר כיער.
ועדת הערר של המועצה הארצית בראשות עו"ד שמרית גולן החליטה לקבל את הערר ולבטל את התוכנית בשל פגמים בהליך, וקבעה כי לצורך קידומה יש לבצע מספר שינויים ובהם עריכת תסקיר השפעה על הסביבה ונספח אקוסטי לבחינת רעשים, וזאת בשל הרגישות הסביבתית הגבוהה במקום. "הוועדה המחוזית תקיים דיון חוזר בתוכנית ואין לשלול את האפשרות כי בהתאם למסקנות התסקיר ייערכו שינוים בתוכנית", צוין בהחלטה.
על פניו מדובר בהחלטה נקודתית ולא מאוד מעניינת, אך להחלטה יש השלכה מהותית על אחת התוכניות הגדולות שמקדם משרד השיכון בשנים האחרונות בירושלים והיא תוכנית רכס לבן. רק לאחרונה אושרה התוכנית, לאחר שההתנגדויות והעררים שהוגשו כנגדה נדחו. למרות זאת נקבע בהחלטה כי תנאי למימוש תוכנית רכס לבן הוא החלטה סופית וחלוטה של תוכנית ההפרדה המפלסית בצומת אורה שאישורה כאמור בוטל אתמול.
הירוקים מברכים
בחברה להגנת הטבע בירכו על ההחלטה ומסרו כי "אנו קוראים לוועדה המחוזית ירושלים לגנוז את התוכנית להפרדה מפלסית בצומת אורה, ולקדם ביחד עם הציבור וארגוני הסביבה את התוכנית של החברה להגנת הטבע לגן לאומי הרי ירושלים ומעיינותיה".
גם במועצה האזורית מטה יהודה בירכו על ההחלטה וציינו כי היא צפויה לעכב את תוכנית רכס לבן. "מדובר בתוכנית הרסנית לאזור", אמר עו"ד איל מאמו, שותף ומנהל של מחלקת נדל״ן תכנון ובנייה במשרד אגמון ושות׳, רוזנברג הכהן ושות׳, המייצג את המועצה האזורית מטה יהודה.
לדבריו, "תושבי ירושלים טוענים כי חיסול השטחים הירוקים מסביב לעיר למעשה משפיע על ההחלטה שלהם להתגורר בה, ותושבי מטה יהודה טוענים כי שטחים חקלאיים רבים השייכים למטה יהודה יסופחו לירושלים, ולמעשה השטחים של אורה ועמינדב ייאבדו את אופיים כיישובים כפריים ויהפכו לשכונות בירושלים. לתוכנית רכס לבן ישנה השפעה דרמטית מבחינה תנועתית, במקום שנמצא בכשל כבר היום. היום קיבלנו את החלטת
המועצה הארצית בערר המבטלת תוכנית שנועדה לייצר את תשתית תחבורתית לשכונה על ידי הפרדה מפלסית בצומת אורה. ברגע שההחלטה לתשתית התחבורתית בוטלה, תוכנית "רכס לבן" תעוכב עד שיימצא פתרון לנושא הזה אם בכלל, שכן תוכנית זו מהווה תנאי לאישור תוכנית רכס לבן".
מאמו הוסיף כי "הבעיה באישור תוכניות מסוג זה היא שהיא נעשית מתוך הלחץ לייצר כמות גדולה של יחידות דיור, תוך חיסול שטחים חקלאיים של מושבים וקיבוצים ושטחי טבע ערכיים. הרבה יותר קל לתכנן שכונה בסדר גודל כזה על שטח ריק במקום לבצע תוכנית של פינוי בינוי אבל זה לא אומר שזו הדרך הנכונה. הפתרון לבעיית הדיור לא צריך להיות בנייה על שטחים ערכיים, כי את המחיר של זה ישלמו הדורות הבאים. הפתרון הנכון הוא לבנות פנימה ולגובה במקום החוצה".
ממינהל התכנון נמסר בתגובה: "קידומה של התוכנית נעשה בתיאום מלא עם היועץ הסביבתי של הוועדה (מתכנן מחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה), שקבע שנעשתה בדיקה סביבתית מקיפה ואין צורך בהכנת תסקיר סביבתי נוסף. מדובר בתוכנית קריטית לאיכות חיי התושבים באיזור, שתיתן מענה לעומסי התנועה בצומת אורה העתידיים המורגשים כבר היום, ולשפר באופן משמעותי את יעילות התחבורה הציבורית תוך מתן עדיפות לתנועת הרכבת הקלה העתידה לפעול בצומת. כמו כן, התוכנית תאפשר תנועת באמבולנסים וכלי רכב מהשכונות הדרומיות של ירושלים לבית החולים הדסה עין כרם. מינהל התכנון מתכוון להביא את החלטת ועדת המשנה לעררים לדיון במועצה הארצית לתכנון ובנייה בקרוב".