"כולם נהרו לשחק, אבל בלי הופעות, מסעדות וקרוזים הערך המרכזי שלנו נפגע"
פלייסטודיוז היא האחרונה מבין חברות שפועלות בישראל שהחלו להיסחר בבורסה. אלא שבניגוד למתחרות פלייטיקה, Huuuge ו-SciPlay, פלייסטודיוז מציעה לשחקנים פרסים בעולם האמיתי, בעיקר הטבות למבקרים בעיר לאס וגאס. "הקורונה אימתה לנו עד כמה הפרסים מרכזיים למודל שלנו, ומה זה אומר לשחקנים שלא יכולים לפדות", אומר מנכ"ל החברה אנדרו פסקל
- "אני מבין את הסטיגמה, אבל סושיאל קזינו זה בידור - לא הימורים"
- מפתחת פורטנייט סוגרת תביעה אמיתית עם כסף וירטואלי
- פריחת הגיימינג בקורונה הקפיצה ב-26% את ההכנסות השנתיות של פלייטיקה
הפעילות הישראלית של פלייסטודיוז מבוססת על חברת שייקר, שאותה רכשה ב-2016. שייקר בכלל לא החלה את דרכה במשחקים, אלא בניסיון לבנות חללי מפגש וירטואליים - בר אינטרנטי בשם שייקר. אחרי כמה שנים, בחברה החליטו לבנות סביבת קזינו וירטואלית שתדמה נסיעה ללאס וגאס – עוד בימים שבהם ניתן היה לנסוע ללאס וגאס, או לכל מקום בעצם, בלי יותר מדי בעיות. כאשר מנכ"ל שייקר יונתן מאור פגש את מנכ"ל ומייסד פלייסטודיוז אנדרו פסקל – בטיול אמיתי לגמרי ולא וירטואלי בכלל לווגאס – נוצר ביניהם חיבור, שהוביל למשחק משותף ובהמשך לרכישת שייקר בעסקה שהוערכה בכמה עשרות מיליוני דולרים. המשחק, POP! Slots, הוא עד היום מוצר הדגל של פלייסטודיוז.
השאלה היא אם המניה של פלייסטודיוז תהיה הראשונה מבין אלו שתמריא. עדיין מוקדם לשפוט את גורל המניות של פלייטיקה ו-Huuuge, שנסחרות זמן קצר מאוד. SciPlay הוותיקה יותר החלה לרשום עליות בחודשים האחרונים, אחרי שנתיים של דשדוש יחסי. אבל זה נראה שהמשקיעים עדיין לא בדיוק נוהרים להשקיע בסושיאל קזינו. "אני לא חושב שהשוק צפוף", אומר פסקל בראיון משותף עם יונתן מאור. "אם כבר, זה מסמל את האמון העמוק שיש לכולנו בעתיד התעשייה הזאת".
אנדרו, קודם חיפשת טאלנט ישראלי בתחום הסושיאל קזינו וכך הגעת ליונתן ולשייקר או להיפך?
אנדרו: "היה לנו משקיע משותף שחיבר בינינו כי ידע שאנחנו באותו תחום. מצאנו אחד בשני הרבה יותר מעניין משותף בסושיאל קזינו. היתה לנו רוח משותפת ושאפתנות דומה ובהתחלה פשוט דיברנו. רק אחר כך הבנו שאנחנו צריכים לעשות משהו ביחד".
אחד מהדברים שהיו בזמנו אטרקטיביים בשיתוף הפעולה עבור שייקר היא העובדה שפלייסטודיוז, לעומת חברות סושיאל קזינו אחרות, החזיקה ברישיונות להשתמש במותגים של בתי קזינו מוכרים, כמו MGM. יש חברות סושיאל קזינו שמנסות להצניע את מכניקת מכונות המזל או הבינגו שלהם מתחת לכמה שיותר שכבות של משחק. פלייסטודיוז עונדת את הקשר שלה לעולם הקזינו על השרוול, פעמיים: פעם אחת במיתוג ובשפה העיצובית, פעם שניה במערכת ה-PlayAwards שלה, סוג של "תוכנית נאמנות" כפי שהם מכנים אותה. במסגרת התוכנית, שחקנים יכולים לזכות בפרסים בתוך המשחק, ולהמיר אותם בהטבות שניתן לקבל בלאס וגאס עצמה: משקאות, ארוחות, כרטיסים להופעות, לילה במלון וכיו"ב.
אלו פרסים מאוד, נקרא לזה, מבוססי מיקום. כמה מהשחקנים שלכם ממש הגיעו לווגאס בשביל לפדות אותם? ואיך התמודדתם עם הקורונה שמנעה גם ממי שרצה להגיע לשם לעשות זאת?
אנדרו: "מטבע הדברים, השחקנים שנמשכים למשחקים שלנו נמשכים לווגאס. מן הסתם לא כולם יכולים או רוצים לנסוע לשם וזה משהו שאנחנו בוחנים תמידית ככל שאנחנו מרחיבים את הפורטפוליו שלנו מחוץ לתחום הסושיאל קזינו – עם איזה שותפים גלובליים נוספים אנחנו נוכל להמשיך לתת פרסים לשחקנים שלנו. בקורונה גם אנחנו נהנינו בהתחלה מהנהירה של כולם לשחק – אבל לעומת המתחרים שלנו, אצלנו דווקא המצב הזה פגע בערך המרכזי שאנחנו מציעים. פתאום אין הופעות, אין מסעדות, אין קרוזים. אבל באופן מעניין, דווקא כשראינו את הפגיעה הזאת, זה אימת לנו כמה הפרסים שאנחנו מציעים מרכזיים למודל העסקי שלנו. לראשונה פתאום ראינו מה זה אומר לשחקנים שלנו כשהם לא יכולים לפדות אותם".
איך התמודדתם עם זה?
אנדרו: "הפרסים עדיין זמינים, מי שצובר אותם צובר אותם וכשהקורונה תיגמר הם יוכלו לבזבז אותם. כמובן שהארכנו את התוקף שלהם".
הרגשתם שהמשחק שלכם הפך עבור אנשים לסוג של תיירות דיגיטלית? אני לא יכול לטוס לחופשה לווגאס אז אני אשחק באחת?
יונתן: "כן, בהחלט כן, וגם ראינו שההיבטים החברתיים של המשחק בהחלט ראו הרבה יותר שימוש. אנשים הרבה יותר הסתובבו בקזינו הווירטואלי ודיברו אחד עם השני הרבה יותר מהרגיל".
היו לכם בעיות רגולטוריות עם מערכת הפרסים? משחקי סושיאל קזינו לא נופלים מבחינה חוקית תחת ההגדרה של הימורים בגלל שאי אפשר לזכות בכסף אלא בעוד סיבובי משחק, אבל כבר היו בארה"ב ניסיונות להחיל על זמן משחק הגדרה משפטית של "דבר בעל ערך". אם זמן משחק נופל בהגדרה, בוודאי שפרסים הם "דבר בעל ערך".
אנדרו: "התוכנית שלנו מנוהלת ונבדקת בקפידה בשביל לא לעבור על החוקים האלה, ואנחנו עובדים שעות נוספות בלהסביר לרגולטורים במקומות שונים בעולם את המודל שלנו וגם בלהתאים אותו למה שנדרש מאיתנו". לדבריו, המודל של פלייסטודיוז משתנה קלות בהתאם למיקום גאוגרפי על מנת להתאים לחוקים מקומיים.
יונתן: "הפרסים ניתנים עבור 'נקודות נאמנות'. אין שום מזל שמעורב בזה, לא צריך לזכות בכלום, פשוט צריך לשחק אצלנו – ובגלל זה המודל שלנו אף פעם לא ייפול בהגדרה של הימורים".
לשותפים שלכם, כמו לכל תעשיית התיירות, יש בעיות עסקיות גדולות עכשיו שלא ברור מתי הן ייפתרו.
אנדרו: "אנחנו מחויבים מאוד לשותפים שלנו. אנחנו נעזור להם ואנחנו כבר עוזרים: היינו שותפים להקמת קרן סיוע חירום לעובדים בתעשיית התיירות בלאס וגאס שבעצם עוזרת להם להמשיך לשלם על ביטוח בריאות. אנחנו מקווים שנוכל לסייע להם לקדם ולהחיות את התעשיה בעיר".